Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU."— Transkript prezentace:

1 Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivity III/2 inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AutorMgr. Jiří Čapek Číslo materiáluVY_32_INOVACE_FYZ_3U_CA_15_19 NázevČočky - rozptylka Druh učebního materiáluPrezentace PředmětFyzika Ročníktřetí Tématický celekoptika AnotaceVysvětlení způsobu vzniku obrazu na rozptylce a jeho vlastností.. Metodický pokynPoužít promítnutí pomocí dataprojektoru, 35 min Klíčová slovaRozptylka, poloměr křivosti, optická osa, optický střed, ohnisko, hlavní paprsky. Očekávaný výstupŽák umí nakreslit schematicky vznik obrazu rozptylkou a zná jeho vlastnosti. Datum vytvoření

2 Rozptylka S1S1 F1F1 F2F2 S2S2 r2r2 r1r1 O optická osa optická osa prochází středem čočky O – optický střed S 1 – střed první kulové plochy s poloměrem r 1 S 2 – střed druhé kulové plochy s poloměrem r 2 F1 a F2 - ohniska Popis významných bodů f1f1 f2f2

3 Rozptylka S1S1 F1F1 F2F2 S2S2 O optická osa Průchod přímých (rovnoběžných s opt. osou) paprsků rozptylkou Rozptylka je ze skla s indexem lomu n 2 větším než n 1 vzduchu Paprsek proniká do opticky hustšího prostředí a proto se bude lámat ke kolmici. Když vystupuje z čočky přechází do opticky řidšího prostředí a láme se od kolmice Stejně procházejí i ostatní paprsky rovnoběžné s optickou osou kolmice k rovině dopadu U rozptylky paprsky dopadající přímo (rovnoběžné s opt. osou) procházejí tak, že se za čočkou rozptylují od optické osy jakoby vycházely z jednoho bodu - ohniska n2n2 n1n1 n1n1

4 Rozptylka S1S1 F1F1 F2F2 S2S2 O Hlavní paprsky pro konstrukci obrazu Pro zjednodušení budeme uvažovat o fyzikálním modelu čočky, která je velmi tenká a znázorňuje se střední rovinou se šipkami naznačujícími zakřivení ploch 1) paprsek rovnoběžný s optickou osou se láme tak, že za čočkou se odkloní od optické osy jakoby vycházel z ohniska 2) parsek, který směřuje do ohniska se láme tak, že za čočkou jde rovnoběžně s optickou osou 3) paprsek procházející optickým středem pokračuje ve stejném směru

5 Vznik obrazu – 1) předmět je za středem křivosti K vytvoření obrazu použijeme alespoň dva hlavní paprsky Rozptylka S1S1 F1F1 F2F2 S2S2 O Můžeme použít i třetí hlavní paprsek, ale výsledek bude stejný Vlastnosti obrazu: 1) zdánlivý 2) vzpřímený 3) zmenšený

6 Vznik obrazu – 2) předmět posuneme až před ohnisko K vytvoření obrazu použijeme alespoň dva hlavní paprsky Rozptylka S1S1 F1F1 F2F2 S2S2 O Můžeme použít i třetí hlavní paprsek Vlastnosti obrazu: 1) zdánlivý 2) vzpřímený 3) zmenšený opět Rozptylka má,na rozdíl od spojky, vlastnosti obrazu vždy stejné, liší se jen velikostí zdánlivého zmenšeného obrazu.


Stáhnout ppt "Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU."

Podobné prezentace


Reklamy Google