Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1.1. Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1.1. Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc"— Transkript prezentace:

1 1.1. Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc

2 2.2. r Volební prefernce a jejich místo ve VVM 1.Volební průzkumy a společnost 2. Výzkumy volebních preferencí realizované v ČR 3. Přehled základních přístupů k empirickému hodnocení kvality měření

3 3.3. r Volební prefernce a jejich místo ve VVM Volební průzkumy a společnost.Počet výzkumů založených na dotazníkových šetřeních od r.1990 markantně vzrostl. Vzrostla i jejich publicita a informační trh.

4 4.4. r Volební prefernce a jejich místo ve VVM Značný význam výzkumů v současné společnosti jenesporný, zároveň je ale jejich rozšíření často chápáno jako kontroverzní. Kritika nepřesností výzkumů vzhledem k výsledkům voleb, spory ohledně nebezpečí manipulace s výsledky a diskuse nad údajnými dopady na politickou soutěž nebo na ochranu soukromí občanů ostře kontrastuje s jejich zvyšující se popularitou.

5 5.5. r Volební prefernce a jejich místo ve VVM Začátkem 20. stol. se v USA staly velmi populární předvolební výzkumy novin. Zlom nastal v roce 1936 tehdy výzkumné agentury správně předpověděly volební výsledek.

6 6.6. r Volební prefernce a jejich místo ve VVM VýzkumyVM a demokracie Volební tématika dává výzkumům důležitý význam v souvislosti s uplatňováním zastupitelské demokracie.

7 7.7. r Volební prefernce a jejich místo ve VVM Používání výzkumů v politice : odpovědnost nebo populismus? Podíl sociálních výzkumů na politickém rozhodovánínení bez kontroverzí.

8 8.8. r Volební prefernce a jejich místo ve VVM Někteří autoři dokládají, že výzkumy se uplatňují právě tam, kde je funkční politická soutěž. Používání výzkumů v politice. Existují konkrétní případy, kdy dopad výsledků je vidět.

9 9.9. r Volební prefernce a jejich místo ve VVM Pojistka demokracie, nebo zdroj manipulace? Skutečnost, že volební šetření přinášejí alternativní informace o síle politických subjektů, mohou posloužit jako pojistka proti manipulaci.

10 10. r Volební prefernce a jejich místo ve VVM Zneužívání výsledků VVM politiky lze dokumentovat.Významné tlaky na manipulaci s daty šetření lze identifikovat i ve vyspělých demokraciích

11 11. r Volební prefernce a jejich místo ve VVM V souvislosti s volebními výzkumy jsou uváděny následující druhy zpětných dopadů na volební chování.Efektu mobilizace hlasů nebo absenčního afektu nárůstem podpory slabších stran - underdog effect přelitím hlasů k silnějším stranám - bandwagon effect Mobilizace hlasů může být reakcí na předpověď výsledků.

12 12. r Volební prefernce a jejich místo ve VVM Limity volebních předpovědí Rozdíl v čase mezi dotazováním a volbami Odlišnost volební situace Nepřesnost měření Specifika volebního systému Srovnání měření s výsledky voleb

13 13. r Volební prefernce a jejich místo ve VVM Výzkumy volebních preferencí v ČR Předvolební výzkumy Typy pojmů v šetřeních z hlediska uživatele

14 14. r Volební prefernce a jejich místo ve VVM Existuje jednotná terminologie pro publikaci různých druhů výstupů. Stranické preference- jak celá dospělá populace deklaruje své rozhodnutí v případě voleb- lidé s volebním právem. Voličské preference - Podíl osob, které preferují určitou politickou stranu, ze souboru dotázaných, kteří volební účast nevyloučili.

15 15. r Volební prefernce a jejich místo ve VVM Stranické sympatie Podíl osob, které buď preferují určitou politickou stranu,nebo ji v případě pochybností vyjadřují alespoň sympatie. Volební prognóza - odhad skutečného výsledku voleb. Součet 100 % budou tvořit předpokládaní skuteční voliči jednotlivých stran.

16 16. r Volební prefernce a jejich místo ve VVM Základní přístupy k hodnocení kvality měření Kvalita kvantitativního výzkumu závisí na kvalitě dat, která má 2 klíčové složky: reprezentativitu a kvalitu měření. Kvalita měření je posuzována prostřednictvím pojmů reliability a validity.


Stáhnout ppt "1.1. Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc"

Podobné prezentace


Reklamy Google