Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění"— Transkript prezentace:

1 Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění
dr.Ján Mišovič, CSc

2 Volební prefernce a jejich místo ve VVM
1.Volební průzkumy a společnost 2. Výzkumy volebních preferencí realizované v ČR 3. Přehled základních přístupů k empirickému hodnocení kvality měření r

3 Volební prefernce a jejich místo ve VVM
Volební průzkumy a společnost .Počet výzkumů založených na dotazníkových šetřeních od r markantně vzrostl. Vzrostla i jejich publicita a informační trh. r

4 Volební prefernce a jejich místo ve VVM
Značný význam výzkumů v současné společnosti jenesporný, zároveň je ale jejich rozšíření často chápáno jako kontroverzní. Kritika nepřesností výzkumů vzhledem k výsledkům voleb , spory ohledně nebezpečí manipulace s výsledky a diskuse nad údajnými dopady na politickou soutěž nebo na ochranu soukromí občanů ostře kontrastuje s jejich zvyšující se popularitou. r

5 Volební prefernce a jejich místo ve VVM
Začátkem 20. stol. se v USA staly velmi populární předvolební výzkumy novin. Zlom nastal v roce tehdy výzkumné agentury správně předpověděly volební výsledek. r

6 Volební prefernce a jejich místo ve VVM
VýzkumyVM a demokracie Volební tématika dává výzkumům důležitý význam v souvislosti s uplatňováním zastupitelské demokracie. r

7 Volební prefernce a jejich místo ve VVM
Používání výzkumů v politice : odpovědnost nebo populismus? Podíl sociálních výzkumů na politickém rozhodovánínení bez kontroverzí. r

8 Volební prefernce a jejich místo ve VVM
Někteří autoři dokládají, že výzkumy se uplatňují právě tam, kde je funkční politická soutěž. Používání výzkumů v politice. Existují konkrétní případy, kdy dopad výsledků je vidět. r

9 Volební prefernce a jejich místo ve VVM
Pojistka demokracie, nebo zdroj manipulace? Skutečnost, že volební šetření přinášejí alternativní informace o síle politických subjektů, mohou posloužit jako pojistka proti manipulaci. r

10 Volební prefernce a jejich místo ve VVM
Zneužívání výsledků VVM politiky lze dokumentovat.Významné tlaky na manipulaci s daty šetření lze identifikovat i ve vyspělých demokraciích r

11 Volební prefernce a jejich místo ve VVM
V souvislosti s volebními výzkumy jsou uváděny následující druhy zpětných dopadů na volební chování.Efektu mobilizace hlasů nebo absenčního afektu nárůstem podpory slabších stran - underdog effect přelitím hlasů k silnějším stranám - bandwagon effect Mobilizace hlasů může být reakcí na předpověď výsledků. r

12 Volební prefernce a jejich místo ve VVM
Limity volebních předpovědí Rozdíl v čase mezi dotazováním a volbami Odlišnost volební situace Nepřesnost měření Specifika volebního systému Srovnání měření s výsledky voleb r

13 Volební prefernce a jejich místo ve VVM
Výzkumy volebních preferencí v ČR Předvolební výzkumy Typy pojmů v šetřeních z hlediska uživatele r

14 Volební prefernce a jejich místo ve VVM
Existuje jednotná terminologie pro publikaci různých druhů výstupů. Stranické preference- jak celá dospělá populace deklaruje své rozhodnutí v případě voleb- lidé s volebním právem. Voličské preference - Podíl osob, které preferují určitou politickou stranu, ze souboru dotázaných, kteří volební účast nevyloučili. r

15 Volební prefernce a jejich místo ve VVM
Stranické sympatie Podíl osob, které buď preferují určitou politickou stranu,nebo ji v případě pochybností vyjadřují alespoň sympatie. Volební prognóza - odhad skutečného výsledku voleb. Součet 100 % budou tvořit předpokládaní skuteční voliči jednotlivých stran. r

16 Volební prefernce a jejich místo ve VVM
Základní přístupy k hodnocení kvality měření Kvalita kvantitativního výzkumu závisí na kvalitě dat, která má 2 klíčové složky: reprezentativitu a kvalitu měření. Kvalita měření je posuzována prostřednictvím pojmů reliability a validity. r


Stáhnout ppt "Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění"

Podobné prezentace


Reklamy Google