Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_536.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_536."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_536

2 Jméno autora:Mgr. Zdeňka Hanzliková Třída/ročník:1. (5.) Datum vytvoření:Prosinec 2012 Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Tematická oblast:Obecná biologie Předmět:Biologie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Téma: Způsoby přenosu látek, aktivní a pasivní transport, endocytóza, exocytóza Klíčová slova:Aktivní a pasivní transport, difúze. Druh učebního materiálu:prezentace

3 Podmínky existence buňky Buňka je otevřená soustava, která neustále vyměňuje s okolím látky, energii a informace.

4 I. Způsoby přenosu látek A) Pasivní -bez spotřeby energie Druhy pasivního příjmu: 1. Prostá difúze 2. Usnadněná difúze B) Aktivní -se spotřebou energie v podobě ATP

5 A) 1. Prostá difúze – volná difúze Jedná se o pohyb látek po koncentračním spádu, jde o příjem nebo výdej látek. Je to pomalý proces, prochází takto málo látek –např. oxid uhličitý, kyslík voda močovina, organické molekuly do 3C, ionty draslíku. Látky rozpustné v tucích procházejí volně vrstvou fosfolipidů – steroidní hormony.

6 Obr.č.1.

7 A)2. Usnadněná difúze Zprostředkovávají ji bílkovinné přenašeče –např. některé aminokyseliny, cukry. Přenášené molekuly se navážou na specifické místo přenašeče a ten zprostředkuje přenos této látky přes membránu a na druhé straně ji uvolní. Celý proces má charakter enzymatické reakce.

8 Obr.č.2.

9 B) Aktivní transport látek Jde o řízený přenos látek spojený se spotřebou energie, který probíhá i proti koncentračnímu spádu. Tento transport spotřebovává hodně energie, až desítky procent. Jde o příjem nebo výdej pomocí bílkovinných přenašečů, které jsou specifické pro různé látky. Takto se přenášejí především ionty. Nejznámější příklad je sodíko-draslíková pumpa při přenosech vzruchů přes nervová vlákna.

10 II. Endocytóza a exocytóza Jedná se o příjem látek a výdej látek pomocí váčků obalených membránou – na jejich tvorbě s podílí cytoskeletární struktury. Přijaté váčky se často spojují s lysozómem a tím vzniká sekundární lysozóm, kde probíhá trávení. Endocytózou se do buňky dostávají živiny. Exocytózou se z buňky vylučují nejen odpadní látky ( exkrety), ale také potřebné látky ( sekrety) jako např. hormony, enzymy, protilátky, bílkoviny krevní plazmy, atd.

11 Druhy endocytózy Fagocytóza – příjem tuhých částic – jde např. o přijímaní živin u měňavky nebo o fagocytózu bílých krvinek. Makrofágové fagocytují antigeny – viry, mrtvé buňky, atd. Pinocytóza – příjem kapalných částic, je to např. příjem tukových kapének na sliznici tenkého střeva.

12 Obr.č.3.

13 Exocytóza Jedná se o výdej látek – sekretů nebo exkretů pomocí váčků. Měchýřky se sekrety se odškrcují od Golgiho aparátu a putují k plazmatické membráně. Pohybu pomáhá cytoskeletární soustava. Pak se spojují s plazmatickou membránou, zůstávají její součásti a obsah je vyvržen z buňky ven.

14 Obr.č.4.

15 Přenos informace pomocí receptorů na membráně Velké množství molekul se dostává do buňky pomocí specifických bílkovin membrány – pomocí receptorů. Na základě vazby receptor – signální molekula se na vnitřní straně membrány vytváří molekula 2.posla ( bývá to cyklický adenosinmonofosfát – cAMP ) a tak se dále v jádře vyvolá reakce na tento signál. Začne se pak tvořit příslušný enzym, hormon, atd.

16 Obr.č.5.

17 Opakování 1. Příjem kapalných částic 2. Příjem tuhých částic 3. Výdej látek 4. Transport látek bez spotřeby energie pomocí přenašečů 5. Transport látek se spotřebou energie 6. Druhý posel a) usnadněná difúze b) aktivní transport c) pinocytóza d) fagocytóza e) c AMP f) exocytóza

18 Citace literatury Jelínek, Jan a Vladimír Zicháček. Biologie pro gymnázia. 7.rozšířené vydání. Olomouc: Studio nakladetelství Olomouc, 2004. ISBN 80-7182-177-2. Kislinger, František, Jana Laníková, Jiří Šlégl a Irena Žurková. Biologie V.: Základy obecné biologie. 1. vyd. Klatovy: Gymnázium v Klatovech, Typos, 1995 HANČOVÁ, Hana a Marie VLKOVÁ. Biologie I v kostce pro střední školy. první vydání,Havlíčkův Brod: Fragment, 1997. ISBN 80-7200-059-4. Obr.č.1. i obr.č.2:: Biologie v kostce [online]. [cit. 2012-12-02]. Dostupné z: http://biologie-v-kostce.blogspot.cz/2011/05/pasivni-membranovy-transport.html Obr.č.4.: O škole: Příjem a výdej látek buňkou [online]. 2008-2012. Slovensko, 2.1.2012 [cit. 2012-12-02]. Dostupné z: http://www.oskole.sk/pages/printpage.php?clanok=17682 Obr.č.3.a č.5.: HILL, Mark. UNSW CELL BIOLOGY. Cell Biology - Wiki: cell import - endocytosis [online]. 2011. vyd. 22.3. 2012 [cit. 2012-12-02]. Dostupné z: http://php.med.unsw.edu.au/cellbiology/index.php?title=Cell_Import_- _Endocytosis


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_536."

Podobné prezentace


Reklamy Google