Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Božena Genrtová.  Konkurence – ano či ne?  Konkurence (vymezení pojmu)  Druhy konkurence  Hospodářská soutěž  Zneužívání hospodářské soutěže  Tržní.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Božena Genrtová.  Konkurence – ano či ne?  Konkurence (vymezení pojmu)  Druhy konkurence  Hospodářská soutěž  Zneužívání hospodářské soutěže  Tržní."— Transkript prezentace:

1 Božena Genrtová

2  Konkurence – ano či ne?  Konkurence (vymezení pojmu)  Druhy konkurence  Hospodářská soutěž  Zneužívání hospodářské soutěže  Tržní selhání  Typy tržního selhání

3  Černé vlaky Leo Express dorovnaly ceny konkurence a cestujících ubylo  13. ledna :31  Železniční dopravce Leo Express srovnal ceny s konkurencí a potýká se s úbytkem cestujících. Vlaky mimo špičku po novém roce bývají obsazené jen z poloviny. Majitel Leoš Novotný pokles obsazenosti vlaků připouští, ale tvrdí, že to není nic neobvyklého.  Zdroj: srovnani-cen-cestujicich-frl-/eko- doprava.aspx?c=A130113_160338_domaci_brdhttp://ekonomika.idnes.cz/leo-expressu-ubylo-po- srovnani-cen-cestujicich-frl-/eko- doprava.aspx?c=A130113_160338_domaci_brd

4

5  Leo Express snížil ceny jízdenek. Nejsme drazí, je to osvěta, tvrdí  1. února :07  Železniční dopravce Leo Express přitvrdil v konkurenčním boji o cestující mezi Prahou a Ostravou a snížil ceny jednotlivých spojů. V průměru by tak jízdné mělo stát 239 korun. Firma popírá, že by byl důvodem nízký zájem cestujících.  Zdroj: jizdenek-d48-/eko-doprava.aspx?c=A130201_165429_eko- doprava_nehhttp://ekonomika.idnes.cz/leo-express-snizil-ceny- jizdenek-d48-/eko-doprava.aspx?c=A130201_165429_eko- doprava_neh

6  Drážní rivalita na chvíli zapomenuta. ČD i Leo pomohly RegioJetu  2. února :09  Tři dopravci mezi Prahou a Ostravou mezi sebou dokážou nejen válčit, ale v případě nouze si i pomoci. V pátek to ukázaly České dráhy a Leo Express. Oba dopravci se postarali o cestující RegioJetu z vlaku, který srazil v Chocni člověka a kvůli tomu nabral velké zpoždění. Přístup ČD a Leo Expressu se nakonec dost lišil.  Cestujícím nabídly pomoc zdarma České dráhy i Leo Express. pomoczdarma  Dráhy ale nakonec na nehodě vydělají. Stovka cestujících sice nic neplatila, ale dráhy si jízdné vyúčtují RegioJetu. "Vyúčtuje se to," potvrdil Joklík.

7  Leo Express ale ke svému konkurentovi přistoupil s fakturací podstatně odlišně. "Samozřejmě nebudeme nic účtovat. Je to pomoc cestujícím v nouzi a předpokládám, že pokud by se něco stalo takového nám, tak podobně se zachovají konkurenti i k nám," podotkl majitel firmy Leoš Novotný.  Zdroj: cestujici-regiojetu-f0o-/eko- doprava.aspx?c=A130202_143933_eko-doprava_sujhttp://ekonomika.idnes.cz/drahy-a-leo-odvezly- cestujici-regiojetu-f0o-/eko- doprava.aspx?c=A130202_143933_eko-doprava_suj

8  Který jev na trhu články popisují?  Jak konkurence ovlivňuje prodejce?  Co přináší konkurence nám zákazníkům a spotřebitelům?  Využili jste někdy výhod konkurence?  Které firmy na našem trhu jsou ukázkou ostrého konkurenčního boje?  Je konkurence příkladem selhání trhu?

9  z latinského concurrere, to je „vést spolu“, „běžet spolu“  boj subjektů, které se střetávají na trzích a bojují mezi sebou ekonomickými prostředky o míru splnění vlastních cílů  existuje na straně nabídky i poptávky, vede k prospěchu všem  vedle ceny a soukromého vlastnictví jeden z pilířů trhu

10  podle způsobu: cenová (slevy, dumpingové ceny, výprodeje) necenová (reklama, tradice, kvalita, obal, čas, reklama )  podle počtu výrobců na trhu: dokonalá - mnoho výrobců, všichni mají rovné podmínky přístupu na trh, žádný nemá výsadní postavení, homogenní produkt, ideální stav, v praxi téměř nemožné nedokonalá – monopolitická konkurence – oligopol – absolutní monopol

11 – monopolitická konkurence (mnoho subjektů) – oligopol (několik nejsilnějších), např. mobilní operátoři, Coca-Cola, Pepsi, hrozí že si domluví ceny (kartelové dohody – porušení pravidel hospodářské soutěže) – absolutní monopol (extrémní případ,jediný prodejce na trhu), neexistuje konkurence (ČEZ) - zvláštní případ je administrativní monopol, to je státem vytvořený, případně chráněný monopol – např. Česká pošta

12  na ochranu hospodářské soutěže (konkurenčního prostředí) vydává stát zákony, kde určuje, co je a co není trestné.  V ČR upravují hospodářskou soutěž zejména tyto právní předpisy: Obchodní zákoník - upravuje nekalou soutěž (např. klamavá reklama, ohrožení zdraví spotřebitelů, podplácení...) Antimonopolní zákon – Zákon o ochraně hospodářské soutěže upravuje nedovolené omezování hospodářské soutěže (zakazuje kartelové dohody o cenách, zneužití výsadního postavení monopolu...)  Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (sídlí v Brně)  na úrovni EU dohlíží na ochranu hospodářské soutěže komisař EU  zúčastnit se hospodářské soutěže umožňuje každému Listina základních práv a svobod

13  fyzické i právnické osoby (i když nejsou podnikatelé) se mohou zúčastnit hospodářské soutěže, musí ale dodržovat právně závazná pravidla této soutěže a nesmí účasti v ní zneužívat  zneužitím je - nedovolené narušení hospodářské soutěže ( např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení) - nekalá soutěž

14  Jednání v hospodářské soutěži, které je v rozporu s dobrými mravy soutěže a je způsobilé přivodit újmu jiným soutěžitelům, spotřebitelům a dalším zákazníkům  Tyto podmínky jsou označovány jako generální klauzule a musí být splněny kumulativně  Obchodní zákoník odkazuje na dobré mravy soutěže, ne na dobré mravy podle občanského zákoníku  Nemusí ke způsobení újmy dojít, postačí, že tato újma hrozí a takové jednání je označeno jako způsobilé a postižitelné  Chráněni jsou všichni soutěžitelé, kteří se účastní hospodářské soutěže, nejen podnikatelé  Generální klauzule byla rozšířena o subjekt - zákazníka (s účinností od 1.července 2010)

15 doprava.aspx?c=A130113_160338_domaci_brd doprava.aspx?c=A130201_165429_eko-doprava_neh [online]. [cit ]. Dostupné z: doprava&foto1=FIH471cbc_LEO.JPG doprava&foto1=FIH471cbc_LEO.JPG doprava.aspx?c=A130202_143933_eko-doprava_suj doprava.aspx?c=A130202_143933_eko-doprava_suj


Stáhnout ppt "Božena Genrtová.  Konkurence – ano či ne?  Konkurence (vymezení pojmu)  Druhy konkurence  Hospodářská soutěž  Zneužívání hospodářské soutěže  Tržní."

Podobné prezentace


Reklamy Google