Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Problematika konkurence Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0007 1 Aktivita č.2: Podnikání a právo Prezentace č.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Problematika konkurence Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0007 1 Aktivita č.2: Podnikání a právo Prezentace č."— Transkript prezentace:

1 Problematika konkurence Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Aktivita č.2: Podnikání a právo Prezentace č. 3 Autor: Hana Mužíková ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293

2 2 Pojem konkurence pochází z latinského slova „concurrere“ ( vést spolu, běžet spolu). Podoby tohoto pojmu jsou v praxi různé: (3) (1) (2) (4) (5)

3 Konkurence, hospodářská soutěž tržní mechanismus umožňuje vytvářet konkurenční prostředí trh je souhrnem nabízejících a poptávajících, kteří se snaží prosadit své vlastní zájmy směna zboží a služeb umožňuje vytvářet jejich cenu základními zákony tohoto procesu jsou zákony nabídky a poptávky 3

4 Dělení konkurence a) konkurence napříč trhem b) konkurence na straně poptávky c) konkurence na straně nabídky pokuste se najít konkrétní projevy výše uvedených druhů 4 (6)

5 Dělení konkurence podle metody cenová nabízející se snaží zaujmout poptávajícího výhodnější cenou produktů nebo služeb necenová nabízející usiluje o zákazníka souborem doprovodných služeb jde např. o dopravu zboží zdarma, dárkové balení, výhodné balíčky, obal atd. 5

6 Dělení konkurence podle výrobců dokonalá v praxi téměř neexistuje, trh se jí může pouze přiblížit na trhu musí být mnoho nabízejících a poptávajících neexistuje nekalá konkurence a klamavá reklama nedokonalá jde o situaci na trhu, kdy dochází k omezování konkurenčního prostředí vlivem dominantního postavení firem, vládními zásahy nebo nekalou soutěží 6

7 Konkurenční prostředí vyspělé ekonomiky fungují na principu tržního hospodářství a jejich cílem je chránit toto soutěžní prostředí, které podporuje inovaci, snižuje výrobní náklady a zvyšuje výkonnost hospodářství hnací silou ekonomického růstu je efektivní hospodářská soutěž státy mají legislativní prostředky pro kontrolu a regulaci hospodářské soutěže 7

8 Základní legislativa v ČR platí zákon o ochraně hospodářské soutěže – tzv. antimonopolní zákon, vychází z legislativy EU v roce 1991 vznikl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který dohlíží nad zadáváním veřejných zakázek a kontroluje rozdělování veřejných podpor základní strategií EU je politika hospodářské soutěže, na ochranu hospodářské soutěže dohlíží Evropská komise 8

9 Monopolizace trhu dochází k ní při uplatnění určitých výhod některých subjektů jedná se o negativní stav, který potlačuje přirozenou konkurenci pojem monopol znamená doslova jeden prodávající 9

10 Typy monopolu absolutní (přirozený) společnost vlastní patent, licenci, recepturu, ochrannou známku, technologii atd. administrativní firma má výsadní postavení na základě rozhodnutí vlády státu v ČR jde např. o Českou poštu či České dráhy 10 (7)

11 Monopson a oligopol monopson znamená výsadní postavení jednoho kupujícího jde především o stát obchoduje se se strategickým zbožím např. zbraněmi jaderným palivem atd. oligopol stav, kdy na trhu existují tři nebo méně velkých subjektů s dominantním postavením 11

12 Typy monopolního chování kartel: dohoda mezi konkurenty o ceně a rozdělení územní působnosti, je trestná syndikát: dohoda mezi konkurenty o společném nákupu a prodeji (např. družstva ve svazu prodejen Jednota) trust: dohoda mezi konkurenty o společné výrobě koncern (holding): spojení rovnocenných partnerů, společnosti ztrácejí samostatnost 12

13 Konkurence při podnikání každý budoucí podnikatel musí počítat s konkurencí podnikání je trvalá soutěž mezi podnikateli všichni se cíleně ucházejí o cílového zákazníka je třeba sledovat a plánovat vývoj trhu konkurenční tlak lze zmírnit zavedením specializace (např. služby NON STOP) snaha vytvářet výhody pro zákazníka 13

14 Sledování konkurenčních firem každý podnikatel by měl sledovat konkurenci a analyzovat následující body: a) uvádění nových výrobků a služeb na trh b) propagace firmy, úroveň distribuce výrobků a služeb c) úroveň a účinnost reklamy d) cílové trhy konkurence, volná místa na trhu e) kvalita a cena konkurenčních výrobků 14

15 15 (8)

16 Zdroje Obrázky: 1.Caviller, Stephani. hledat obrázky. questgarden.com. [Online] [Citace: ] tbnid=. 2.Lotus Head from Johannesburg, Gauteng, South Africa hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] [Citace: ] 3.Moravec, Hynek hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] [Citace: ] 4.vt., Kristof hledat obrázky. Creativ Commons. [Online] [Citace: ] 5.x, Karel hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] [Citace: ] 144_Concorde.jpg. Kadlec, Petr Nabídka poptávka daň.png. Wikimedia Commons. [Online] [Citace: ] 6.Sieger, Nick hledat obrázky. -. [Online] [Citace: ] https://www.google.com/search?as_q=becherovka&tbs=sur:fmc&biw=1280&bih=909&sei=TrE4Uv37IObm4QSf7IDYAw&tbm=isch#facrc=_&imgdii= _&. 7. Kadlec, Petr Nabídka poptávka daň.png. Wikimedia Commons. [Online] [Citace: ] 8.Bertalan, Sebastian hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] [Citace: ] https://www.google.com/search?as_q=london&tbs=sur:fmc&tbm=isch#q=london%20night&revid= &tbm=isch&tbs=sur%3Afmc&facrc=_ &i. Literatuara: 1.Moudrý, Marek Marketing, základy marketingu. Kralice na Hané : Computer Media.cz, ISBN Petr Klínský, Otto Munch, Danuše Chromá Ekonomika, ekonomická a finanční gramotnost. Praha : EDUKO, ISBN


Stáhnout ppt "Problematika konkurence Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0007 1 Aktivita č.2: Podnikání a právo Prezentace č."

Podobné prezentace


Reklamy Google