Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Bateriové zapalování I

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Bateriové zapalování I"— Transkript prezentace:

1 Bateriové zapalování I
Střední odborná škola Otrokovice Bateriové zapalování I Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. František Kocián Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Charakteristika DUM Název školy a adresa
Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ /2 Autor Ing. František Kocián Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Ae-EP/3-EL-2/12 Název DUM Bateriové zapalování I Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 26-57-H/01 Obor vzdělávání Autoelektrikář Vyučovací předmět Elektropříslušenství Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: Druhy zapalování, konstrukce zapalovací svíčky, značení svíček, činnost bateriového zapalování Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Rozdělení základních typů zapalování, elektrický výboj v plynu, zapalovací svíčky, činnost bateriového zapalování Datum

3 Bateriové zapalování I
Náplň výuky Teorie zapalování Druhy zapalování Vedení elektřiny v plynech Zapalovací svíčky Klasické bateriové zapalování Další části zapalování

4 Teorie zapalování Charakteristickým znakem zapalování vysokonapěťovou jiskrou je elektrický výboj mezi pevnými elektrodami v plynné směsi paliva a vzduchu. Jednotlivé typy vysokonapěťových zapalování se liší způsobem získání vysokého napětí. Zapalování elektrickou jiskrou je velmi výhodné, zejména proto, že lze velmi přesně nastavit okamžik zapálení směsi v pracovním prostoru a tím dosáhnout maximálního výkonu spalovacího motoru. Okamžik zapálení paliva je třeba také měnit zcela automaticky se zřetelem k rotační rychlosti motoru a jeho zatížení. Dalším požadavkem je spolehlivost, malá náročnost na údržbu a nízká cena.

5 Druhy zapalování Podle použitého zdroje
Bateriové zapalování – potřebná energie se získává z akumulátoru a postupnou transformací se přivádí na elektrody zapalovací svíčky Magnetové zapalování – je bateriovému velmi podobná energie se získává přímo z otáčivého pohybu spalovacího motoru Piezoelektrické zapalování – napětí se získá mechanickým tlakem na piezoelektrické krystaly Podle konstrukce Klasické – má vždy mechanický přerušovač Polovodičové tranzistorové – základní princip je stejný, jako spínací prvek se používá tranzistor Polovodičové kondenzátorové (tyristorové) – tyristor se používá jako spínací prvek, jeho princip se od klasického podstatně liší

6 Vedení elektřiny v plynech
Plyny- považujeme v zásadě za izolanty. To platí jen za určitých okolností vlivem řady příčin (různé záření, tepelný pohyb molekul při vysokých teplotách, elektrické pole) vznikají v plynech z původně neutrálních molekul ionty a volné elektrony. V plynu dochází k rekombinaci , tzn., že část vzniklých iontů se při setkání s ionty opačné polarity nebo elektrony s nimi spojuje a vytváří znovu neutrální molekuly. Svoji izolační schopnost však plyny ztrácejí vlivem silných izolačních činidel, která podstatně zvýší počet iontů. Elektrický výboj v plynu – mezi elektrodami zapalovací svíčky je velmi složitý fyzikální pochod. U zážehových motorů je nejdůležitější tlak plynu p, vzdálenosti elektrod d a rychlost nárůstu přiloženého napětí na prů- razné napětí Up , Up = f (p . d)

7 Zapalovací svíčky Vlastnosti zapalovací svíčky mají velký vliv na zapálení směsi. Nároky neustále vzrůstají. Je způsobeno stále se zvyšujícími měrnými výkony, Rozšiřování pracovního rozsahu motorů a rostoucími nároky na životnost při menší údržbě. Musí - Odolávat prostředí, tj. vysoké teplotě, tlaku Veškeré nečistoty (saze, karbon, olej apod.), které se na svíčce usadí bez problémů shořet Kvalitně spalovat směs Být bezpečné a spolehlivé Nesmí - Způsobit samozápal

8 Zapalovací svíčky Elektrody – boční, střední
– standardní, stříbrné, platinové Tepelná hodnota – samočisticí teplota – tepelné zatížení Značení svíček – kombinací písmen a číslic Poloha jiskřiště – uspořádání dráhy jiskry ve spalovacím prostoru Speciální typy – pro sportovní motorová vozidla – letecký průmysl Obr.1 Zapalovací svíčky

9 Klasické bateriové zapalování
Pro klasické bateriové zapalování je charakteristické použití mechanického Přerušovače, který přerušuje přímo primární obvod. Obr.2 Bateriové zapalování

10 Další části zapalování
akumulátorová baterie zapalovací cívka kontakty přerušovače vačka přerušovače kondenzátor rozdělovač svíčky Obr.4 Zapalovací cívka Obr.3 Řez rozdělovače

11 Kontrolní otázky: Jaký je rozdíl mezi bateriovým a magnetoelektrickým zapalováním Žádný Záleží na zdroji energie Záleží na konstrukci svíčky K čemu slouží zapalovací svíčky a) K zapálení směsi v motoru b) K předehřátí směsi motoru a pak následnému zapálení Obsahuje klasické zapalování polovodičové součástky Ne Ano – diody Ano – tranzistor

12 Seznam obrázků: Obr. 1: vlastní Obr. 2: vlastní Obr. 3: vlastní

13 Seznam použité literatury:
[1] JAN, Z., KUBÁT, J., ŽDÁNSKÝ, B., Elektrotechnika motorových vozidel II, Praha, AVID, 2002, ISBN [2] ŠŤASTNÝ, J. a REMEK, B., Autoelektrika a autoelektronika, Praha, Nakladatelství T. Malina, 1994, ISBN [3] KUČERA, V., Elektrotechnika motorových vozidel, SNTL, Praha, 1976

14 Děkuji za pozornost 


Stáhnout ppt "Bateriové zapalování I"

Podobné prezentace


Reklamy Google