Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná."— Transkript prezentace:

1 Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Zpracováno: 7. 1. 2014 Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová

2 MINIMALISMUS Minimal Art – nová tendence umění v Americe 60. let 20. století umělci reagují na poválečné společenské dění (studená válka, protikomunistické tažení, rasová diskriminace, sociální nespravedlnost, rovnoprávnost, „osvobozenecké organizace“, demonstrace, masový konzum, masová výroba) mezi znaky směru patří: výrazná redukce výrazových prostředků, kompozice postrádající vztahovost, užití nově průmyslově vyráběných materiálů a průmyslových výrobních postupů pozorovatel díla je vybízen k tomu, aby aktivně vnímal dílo, které člení jeho prostor, a tento proces vnímání sám reflektoval a sám mu dodal význam

3 Minimal Art – Výstavní katalog 1969

4 Carl André – Tenth Copper Cardinal 10 dílů mědi (250 x 100 cm) práce nemá žádný počátek a žádný konec každá deska (strojově vyrobená, neopracovávaná, volně položena na zemi) je stejně důležitá desky společně vytvářejí kus skutečnosti, které se lze dotknout a chodit po ní pozorovatel sám svou interpretací vnáší do vnímání díla vlastní měřítka

5 Ronald Bladen – Three elements tři díly natřené překližky a hliníku objekty jsou stabilní, přesto zešikmením navozují dojem pohybu – aktivuje se tak prostor mezi objekty projevuje se i zájem o přírodní jevy a hru stínů

6 Dan Flavin – The Diagonal of May 25 prefabrikovaná, běžně dostupná zářivka (ready- made object) rozšiřuje obzory o světle – jak funguje, jak je vnímáme v rámci jednoduchého koceptu přehodnocuje prostory, jež jsou instalacemi úplně zaplněny a pozměněny

7 Donald Jude - Untitled 10 dílů kvádrů z mědi (varianta z ušlechtilé oceli a plexiskla) objekty jsou uspořádány pravidelně na stěně proti pozorovateli, působí staticky objekty odrážejí okolní prostor a vytvářejí hru odlesků zaujímají určitý prostor a pozorovatel je nemůže vnímat jen odděleně

8 Sol Lewitt – Open Cube „otevřená kostka“ z lakovaného hliníku kostka „sedí“ na zemi, ovšem otevřená strukture navozuje dynamiku a pohyb bílá neukončená struktura rámu umožňuje přecházení díla do okolního prostoru vnitřní prostor se otevírá vnějšímu okolí

9 Robert Mangold Disorted Square/Circle tužka na kartonu kruhy se pohybují jako slunce nebo měsíc v časovém rytmu přírody staví se do protikladu k člověkem systematizovanému zacházení s časem a prostorem

10 Robert Morris Hanging Slab (Cloud) jedna ze sedmi soch z natřené překližky umístěných po celé galerii Cloud visí na drátěných lanech od stropu dolů, je metaforickým názvem pro umístění v horní části galerie, kterou tak zapojuje do celkové instalace další sochy: Boiler, Corner Beam, Floor Beam, Table, Wall Slab, Cloud

11 Fred Sandback – Instalation drawing kresba realizovaná barevnou akrylovou přízí prostor je strukturován téměř neviditelnými prostředky pozorovateli se objevují v jeho zorném poli a zase mizí podle jeho vlastního pohybu, takže jejich vnímání si určuje sám pozorovatel

12 Richard Serra - Untitled obdélníková deska z olova ležící na zemi, nad střední osou lehce zvlněné desky je natažen ocelový kabel, který díky uprostřed umístěnému napínači táhne olovo směrem nahoru jako tlustou šedou kůži, a tak určuje strukturu plochy této plastiky naznačuje možnost další proměny, zároveň pozastavuje proces vzniku součást vnímání je tak i nedokončenost

13 Tony Smith – Free Ride tři díly plastiky z natřené oceli (každý díl je dlouhý 203 cm) se vinou po zemi dílo je průmyslově vyrobeno, bez zásahu vlastnoručního sváření, a tedy zanechání „uměleckého rukopisu“ jedná se rovněž o dojem logického uspořádání forem

14 zdroje MARZONA, Daniel. Minimalismus. Praha: Nakladatelství Slovart, 2005. ISBN 80-7209-670-2


Stáhnout ppt "Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná."

Podobné prezentace


Reklamy Google