Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ. 1.07 Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ. 1.07 Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT."— Transkript prezentace:

1 Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět Vzdělávací období 3. Předmět Dějepis Téma hodiny Vznik středověkých měst Označení OP VK (III/2) – D/ Autor PhDr. Jana Žáková

2

3  V raně středověkých Čechách ještě neexistovala skutečná města  Zakládání měst se začalo šířit ve 13. století, především s příchodem německých kolonistů  Ve druhé polovině 13. století vznikají hlavně královská města  Hradská střediska, v blízkosti klášterů, u obchodních cest, u brodů, na zeleném drnu

4  Nutnost splnění různých podmínek:  Vhodná poloha z hlediska obranyschopnosti  Dostatečně velké vesnické zázemí jako spádová tržní oblast  Zájem panovníka nebo feudálního pána  Lokátor – odborník na založení města – uzavřel smlouvu s pánem města a řídil vznik města, zpravidla získal ve městě různé výhody, např. rychtu, pozemky apod.

5  Královská – patřila králi, spolu s královskými hrady byla důležitou součástí přímého královského majetku  Spadala pod pravomoc královského úředníka - podkomořího  S převahou řemeslné činnosti  Horní – vznikla poblíž rýžovišť nebo dolů nebo přímo v místech, kde se rozvinula důlní činnost, nejbohatší města  Věnná města – patřila královně

6

7  Poddanská města – patřila šlechtici nebo církevní instituci, hodnostáři  Obyvatelstvo – větší poddanská závislost než v královských městech  Poddanské město získávalo svá privilegia jak od vrchnosti, tak od panovníka

8  Upravovala právní, společenské, hospodářské a správní postavení měst  Města je získávala od své vrchnosti a od panovníka, často za nákladné peněžní dary

9  Právo tržní – týdenní trhy a výroční jarmarky  Právo hradební  Právo mílové  Právo hrdelní  Právo várečné

10  V čele města rychtář  Městská rada – konšelé  Písaři, úředníci  Zasedala na radnici

11  Byly výsostnými symboly města a důležitým projevem jeho právního postavení

12  Značné rozdíly mezi obyvateli města  Plnoprávní – městský patriciát – obchodníci, řemeslníci  Neplnoprávní – chudina – sluhové, služky, nádeníci, čeledíni, žebráci  Šlechtici a duchovní, kteří žili ve městě, nespadali pod městské právo  Odlišné postavení měli také Židé – nesměli vlastnit půdu, zabývali se většinou obchodem a půjčováním peněz, žili ve vyhrazených částech města

13  Obchodníci – kupci, kramáři  Řemeslníci – mistr – majitel řemeslnické dílny, zaměstnával tovaryše a učedníky  Cechy – společenství řemeslníků vykonávajících stejné řemeslo – stanovy

14          lanskroun.bmp lanskroun.bmp 


Stáhnout ppt "Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ. 1.07 Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT."

Podobné prezentace


Reklamy Google