Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

FY_083_Zvuk_ Detekce zvuku Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "FY_083_Zvuk_ Detekce zvuku Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025."— Transkript prezentace:

1 FY_083_Zvuk_ Detekce zvuku Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

2 Anotace:  Digitální učební materiál je určen pro opakování, upevňování a rozšiřování učiva  Materiál rozvíjí poznatky získané v hodinách fyziky  Je určen pro předmět Fyzika a ročník 9.

3 SLUCH  Sluch je jedním z pěti smyslů, kterými člověk disponuje.  Sluch je schopnost vnímat zvuky smyslovým orgánem - uchem která je společná všem vyšším živočichům.

4 Lidské ucho - stavba

5 Vnější ucho - stavba  Vnější ucho se skládá z boltce, zvukovodu a bubínku. Jsou to tedy viditelné části ucha.  Boltec je tvořen chrupavkou a směřuje zvukové vlny do zvukovodu. Velikost a tvar boltce ale nemá vliv na sluch.  Vnější zvukovod je trubice, která má část chrupavčitou a kostěnou. Na konci zvukovodu se nachází bubínek, který tvoří hranici mezi zevním a středním uchem. Zvuk, který projde zvukovodem, naráží do bubínku, rozechvívá ho a putuje dál dovnitř ucha. Délka zvukovodu dospělého člověka je asi 3 cm.  Bubínek je tenká a velmi citlivá blanka na konci zvukovodu, asi 0,1 mm silná. Zvuk ji rozechvěje, bubínek zesílí a předá do středního ucha. Zdravý bubínek je lesklý a má šedavou barvu.

6 Zachycení a zpracování zvuku  Zvuk, který prochází zvukovodem naráží do bubínku, ten se rozechvěje a vibrace přenáší přes kladívko, kovadlinku a třmínek do hlemýždě.  Tady na vibrace reagují smyslové buňky, které informace o zachyceném zvuku vedou pomocí sluchového nervu do mozku, který jej vyhodnotí jako zvuk. To je princip slyšení.

7 Sluch u člověka  Sluch je jeden z pěti základních smyslových orgánů člověka.  Správné fungování sluchu je předpokladem pro dorozumívání se řečí, pro vnímání okolních zvuků a pro vnímání hudby.  Pokud je člověk schopen vnímat a rozlišovat jednotlivé tóny harmonických zvuků hovoříme o hudebním sluchu.

8 Sluch u zvířat Někteří živočichové mají výrazně lepší sluch než člověk, a to jak z hlediska citlivosti, tak i pokud jde o frekvence, které ucho vnímá. Například :  pes dokáže vnímat zvuky od 30 Hz do 45 kHz  kočka od 15 Hz do 50 kHz  netopýr až 100 kHz.

9 Využití zvuku u zvířat - echolokace  Právě netopýři, ale i jiní živočichové, využívají sluch také k orientaci v prostoru ve tmě.  Vysílají zvukové signály a podle jejich odrazu určí polohu a velikost překážky.  Tento postup se nazývá echolokace (určení polohy pomocí zvuku).  Kromě netopýrů jej používají také můry, kytovci nebo někteří ptáci.

10 Využití echolokace člověkem  Echolokace se také využívá při určování hloubky moře pod plující lodí.  Ze sonaru je vyslán zvukový signál směrem ke dnu moře.  Z času, za který se signál vrátí zpět k lodi se určí hloubka moře.  Tohoto zařízení se také využívá k vyhledávání hejna ryb při rybolovu. Hejno ryb se chová jako jeden předmět a je možné tak určit jeho polohu pro výlov.

11 Poruchy sluchu  Omezená schopnost sluchu se nazývá nedoslýchavost.  Úplná ztráta sluchu je hluchota.  Poškození sluchu může být vrozené nebo získané v důsledku nemoci, operace, působení nadměrného hluku a podobně.  K poškození sluchu zpravidla dochází, pokud hlasitost překročí 140 decibelů.  Pokud se člověk trvale pohybuje v prostředí s hlasitostí 85 decibelů, může si rovněž sluch poškodit.

12 Naslouchadlo – zařízení pro zlepšení sluchu Naslouchadlo za ucho Naslouchadlo do ucha

13 Sluchové halucinace  V důsledku toho, že člověk poměrně nepřesně lokalizuje původ zvuku, vznikají někdy sluchové halucinace - například se domnívá, že někdo chodí po jeho bytě, že slyší ve tmě šepot a podobně.  Zajímavým jevem je akuse hudby, stav, kdy má člověk pocit, že slyší hrát hudbu, přitom si je však vědom že jde jen o zdání. Jde o poměrně vzácný jev, který častěji mohou pozorovat lidé se sluchovou vadou a zřejmě také s určitým hudebním nadáním. Vyvolání jevu také podporuje únava a stres.  Akusím hudby často podléhal například Bedřich Smetana.

14 Otázky k opakování 1.Kolik smyslových orgánů má člověk ? 2.Který orgán slouží k zachycení zvuku ? 3. Jaký je princip sluchu u člověka ? 4.Slyší člověk zvuky všech frekvencí ? 5.Co je to echolokace ? 6.Která zvířata využívají echolokace a k čemu ? 7.Jak využívá echolokace člověk ? 8.Co je to hluchota ? 9.Co je to akuse ?

15 Použité zdroje:   Anatomy of the Human Ear cs.svg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, [cit ]. Dostupné z:  Hoergeraet analog jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, [cit ]. Dostupné z:  Hearing aid jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, [cit ]. Dostupné z:


Stáhnout ppt "FY_083_Zvuk_ Detekce zvuku Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025."

Podobné prezentace


Reklamy Google