Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Teorie grafů → kvantitativní metody analýzy sítí: předpoklad – efektivita sítě je daná její dispozici reálná síť → graf: –planární graf –neplanární graf.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Teorie grafů → kvantitativní metody analýzy sítí: předpoklad – efektivita sítě je daná její dispozici reálná síť → graf: –planární graf –neplanární graf."— Transkript prezentace:

1 Teorie grafů → kvantitativní metody analýzy sítí: předpoklad – efektivita sítě je daná její dispozici reálná síť → graf: –planární graf –neplanární graf –termíny: vrchol, hrana, cyklus, podgraf, … indikátory, indexy a ukazatele: –indexy α, β, γ, cyklické číslo, … –odlišné vzorce k měření konektivity v případě planárního / neplanárního grafu !!! nutná znalost kontextu Geografie dopravy Základní pojmy a koncepty geografie dopravy

2 Real Network Graph Representation Geografie dopravy Základní pojmy a koncepty geografie dopravy

3 Geografie dopravy Základní pojmy a koncepty geografie dopravy příklad neplanárního grafu

4 užitečnost analýz prostorové struktury dopravní sítě k/ke: –srovnání dopravních sítí v různých územích (srovnatelná velikost, lidnatost, …) –srovnání dopravních sítí různých druhů dopravy v tomtéž území –hodnocení vývoje dopravní sítě v čase použitelné ukazatele: –akcesibilita („accessibility“) –konektivita („connectivity“) –deviatilita („circuity“) Geografie dopravy Základní pojmy a koncepty geografie dopravy

5 akcesibilita: –ukazatel snadnosti pohybu mezi body / uzly v dopravní síti –„prostupnost“ / „průchodnost“ dopravní sítě –základní míra → vzdálenost Geografie dopravy Základní pojmy a koncepty geografie dopravy

6 Geografie dopravy Základní pojmy a koncepty geografie dopravy

7 Geografie dopravy Základní pojmy a koncepty geografie dopravy

8 –nalezení nejlépe dostupného bodu / uzlu –hierarchie vrcholů podle úrovně dostupnosti –zvýhodnění centrálně položených bodů / uzlů –jiné způsoby měření akcesibility: čas frekvence (spoje hromadné dopravy) Geografie dopravy Základní pojmy a koncepty geografie dopravy

9 konektivita: –ukazatel stupně propojenosti bodů / uzlů v dopravní síti –přístupy hodnocení: určen í tzv. „ stupně “ uzlu konektivita – ukazatele: gama index (počet hran ku max. možn é mu počtu hran) plan á rn í graf:γ = S d / S max → S max = 3(v – 2) neplan á rn í graf: γ = 2e / v (v – 1) alfa index (počet cyklů ku max. možn é mu počtu cyklů) plan á rn í graf:α = u / (2v – 5) → u = e – v + p neplan á rn í graf:α = 2 (e – v + p) / (v – 1) (v – 2) beta index (počet hran ku počtu vrcholů): planární i neplanární graf: β = e / v Geografie dopravy Základní pojmy a koncepty geografie dopravy

10 Stupeň uzlu Order (o) A B C D Perfect hub Perfect spoke Geografie dopravy Základní pojmy a koncepty geografie dopravy

11 Geografie dopravy Základní pojmy a koncepty geografie dopravy

12

13 Geografie dopravy Základní pojmy a koncepty geografie dopravy

14 Zadání cv.4: teorie grafů Vývoj železniční sítě v krajích ČR Vytvořit grafy dopravní sítě v kraji za roky 1850, 1875, 1900, 1950 a 2011 – to znamená mapy s železniční sítí za daný rok Okomentovat tendence rozšiřování/omezování tratí Vypočítat alfa, beta a gama index Pracovat se sítí jako s planárním grafem 13 krajů – skupinky po čtyřech studentech Odevzdání za 14 dní ve formě prezentací 9.4. každá skupinka bude prezentovat na 5 minut Zdrojová databáze: Přehled železničních tratí v ČR – rozlišit podle krajehttp://historie-trati.wz.cz/


Stáhnout ppt "Teorie grafů → kvantitativní metody analýzy sítí: předpoklad – efektivita sítě je daná její dispozici reálná síť → graf: –planární graf –neplanární graf."

Podobné prezentace


Reklamy Google