Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_CHE.S5.10.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_CHE.S5.10."— Transkript prezentace:

1

2 Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_CHE.S5.10 Cyklické vzorce monosacharidů VII. Člověk a příroda Chemie Mgr. Michaela Míková Tematická oblast: Chemie – V.-VII. ročník osmiletého a ročník čtyřletého gymnázia Číslo šablony: Číslomateriálu: Číslo materiálu: III/2

3 Anotace: Tato prezentace slouží k výkladu tvorby cyklických vzorců monosacharidů. Obsahuje několik modelových příkladů s barevným názorným postupem a na závěr několik příkladů na procvičení včetně správného řešení. Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebním a fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do třídní knihy. Dávám souhlas, aby mé dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§ 30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno.

4 Cyklické vzorce monosacharidů pokusy bylo zjištěno, že sacharidy se nechovají úplně jako karbonylové sloučeniny (C=O) pokusy bylo zjištěno, že sacharidy se nechovají úplně jako karbonylové sloučeniny (C=O) vysvětluje se to vznikem poloacetalové vazby v rámci molekuly a lineární forma se převede na cyklickou vysvětluje se to vznikem poloacetalové vazby v rámci molekuly a lineární forma se převede na cyklickou dva tvary: dva tvary: pětičetný = furanóza pětičetný = furanóza šestičetný = pyranóza šestičetný = pyranóza Ch

5 D-glukopyranóza A

6 poloacetalový uhlík (č. 1) je další asymetrický → rozlišujeme další 2 izomery = anomery: poloacetalový uhlík (č. 1) je další asymetrický → rozlišujeme další 2 izomery = anomery: α = poloacetalový hydroxyl u α = poloacetalový hydroxyl u D-forem vázaný vpravo/dole β = poloacetalový hydroxyl u β = poloacetalový hydroxyl u D-forem vázaný vlevo/nahoře Ch

7 β-D-glukofuranóza A

8 α-D-ribofuranóza A

9 α-L-fruktofuranóza A Ch

10 Zjištění získaných znalostí vytvořte cyklické vzorce: β-L-altropyranóza β-L-altropyranóza α-D-sorbofuranóza α-D-sorbofuranóza α-D-altrofuranóza α-D-altrofuranóza

11 Zjištění získaných znalostí - řešení β-L-altropyranóza

12 Zjištění získaných znalostí - řešení α-D-sorbofuranóza

13 Zjištění získaných znalostí – řešení α-D-altrofuranóza

14 Zdroje použitých materiálů Nebyly použity žádné zdroje.


Stáhnout ppt "Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_CHE.S5.10."

Podobné prezentace


Reklamy Google