Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace."— Transkript prezentace:

1 Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.1.41 Vytvořeno: Ověřeno: Třída:1. VE

2 Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:1. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova: rekatolizace, germanizace, Bílá hora, třicetiletá válka, Vestfálský mír, habsburská monarchie, piaristé, Tovaryšstvo Ježíšovo, jezuitský řád, barokní kulty svatých Anotace: Žák se z prezentace dozví o specifických znacích českého baroka a společenské a kulturní situaci po porážce na Bílé hoře. V závěru prezentace se nacházejí otázky a odpovědi.

3 Specifické znaky

4 * Pojmenování období od Bílé hory (1620) až po národní obrození (poslední třetina 18. století) * České baroko představuje evropský vrchol, je dobou ohromného kulturního rozmachu * Ale velké ztráty pro česky hovořící populaci Násilná rekatolizace, germanizace, postupný úpadek češtiny

5 * Prohra v bitvě na Bílé hoře (1620), poprava vůdců stavovského povstání na Staroměstském náměstí (1621), * vydání Obnoveného zřízení zemského (1627) a Vestfálský mír (1648) uvrhly české země do zcela podřízeného postavení v habsburské monarchii. * Třicetiletá válka, hladomory a nedobrovolné odchody do exilu zdecimovaly populaci (V Čechách a na Moravě klesl počet obyvatel o celý milion).

6 * Po Bílé hoře museli čeští protestanti opustit habsburskou říši, nebo přestoupit ke katolicismu. * Řada šlechtických rodů přišla o majetky ve prospěch cizích šlechticů věrných císaři. Masivně se rozšířilo nevolnictví a robota. * Zároveň vznikla řada cenných uměleckých památek.

7 * Důsledky porážky na Bílé hoře: * Násilné a bezohledné pokatoličtění země * Hromadná emigrace evangelíků (asi 20% populace) * Daleko větší význam pro náš národ měli ti, kteří neopustili vlast, než exulanti * Jezuitský řád – měl vynikající školství – Tovaryšstvo Ježíšovo – vychovalo elitu mezi vzdělanci, jezuité velmi disciplinovaní, vzdělaní, zajišťovali rychlé šíření informací s cizinou * Další řád – piaristé – vybudovali moderní školství * Barokní kulty svatých * Konaly se pobožnosti a církevní slavnosti k poctě např. sv.Václava, sv. Víta, sv. Vojtěcha, sv. Ludmily, sv.Prokopa…

8 * Celé období baroka je provázeno kultem sv.Jana Nepomuckého - tisíce soch po celé zemi – snaha vymýtit z podvědomí českého lidu osobu mistra Jana Husa * Církev chtěla ukázat, že bývalý národ kacířů a rebelů je opět na cestě ke správné zbožnosti a pokoře * Mariánský kult – neobyčejné rozšíření po Bílé hoře – mnoho soch a podob (Panna Maria prostá, milostná, neposkvrněná, bolestná…) * Do dobytého českého království vstoupil nový duchovní vládce – změna v ideovém zaměření společnosti a umění

9

10 * Jaké jsou specifické znaky českého baroka? * Pojmenování období od Bílé hory (1620) až po národní obrození (poslední třetina 18. století) * doba ohromného kulturního rozmachu * velké ztráty pro česky hovořící populaci * Násilná rekatolizace, germanizace, postupný úpadek češtiny * Jaké byly důsledky porážky na Bílé hoře? * Násilné a bezohledné pokatoličtění země * Hromadná emigrace evangelíků (asi 20% populace) * Třicetiletá válka, hladomory a nedobrovolné odchody do exilu zdecimovaly populaci (V Čechách a na Moravě klesl počet obyvatel o celý milion).

11 * Které kulty svatých provázely celé české baroko? * kult sv. Jana Nepomuckého * mariánský kult * Jaké řády vznikly a jaký byl jejich přínos? * Jezuitský řád – měl vynikající školství * Tovaryšstvo Ježíšovo – vychovalo elitu mezi vzdělanci, zajišťovali rychlé šíření informací s cizinou * piaristé – vybudovali moderní školství

12 Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména. Navazující prezentace: VY_32_INOVACE_ ČjL.1.42 – české barokní umění


Stáhnout ppt "Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace."

Podobné prezentace


Reklamy Google