Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

LIBERALIZACE POŠTOVNÍHO TRHU Česká pošta, s.p. Ing. Marcela Hrdá Generální ředitelka 4.5.2010.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "LIBERALIZACE POŠTOVNÍHO TRHU Česká pošta, s.p. Ing. Marcela Hrdá Generální ředitelka 4.5.2010."— Transkript prezentace:

1 LIBERALIZACE POŠTOVNÍHO TRHU Česká pošta, s.p. Ing. Marcela Hrdá Generální ředitelka 4.5.2010

2 Obsah  Legislativní rámec  Cíle liberalizace  Česká pošta v procesu liberalizace  Spravedlivá soutěž Liberalizace poštovního trhu

3 Legislativní rámec liberalizace Liberalizace poštovního trhu  Proces liberalizace zahájen v roce 1992  Postupný proces završuje Směrnice 2008/6/ES z 20.2.2008  Úplné otevření trhu nejpozději od 1.1.2011  Výjimka pro nové členské země - od 1.1.2013 Nové členské země neměly pro adaptaci na nové, mnohem náročnější podmínky tolik času jako původní země. Liberalizace spočívá v úplném zrušení dosavadního monopolu poskytovatele univerzální služby na přepravu písemných zpráv, jakož i v odstranění dalších právních i ekonomických bariér, jež brání vstupu konkurentů na tento trh.

4 CÍLE LIBERALIZACE Liberalizace poštovního trhu Cíl: Zvýšení kvality poskytovaných poštovních služeb  Liberalizace není samoúčelným cílem, je pouhým prostředkem pro to, aby se kvalita těchto služeb zlepšila.  Vznik konkurence by měl přinutit provozovatele univerzální služby k tomu, aby se více než dosud věnovali potřebám zákazníků, aby zvyšovali kvalitu svých služeb a aby v rámci cenové konkurence snižovali své náklady.  Vznik konkurence zákazníkům současně přinese větší výběr služeb než dosud.  Tyto faktory by měly přispět k rozvoji oboru, zvýšení celkové poptávky, které by mělo pro provozovatele univerzální služby přinejmenším zčásti kompenzovat důsledky jeho sníženého podílu na trhu.

5 ČESKÁ POŠTA V PROCESU LIBERALIZACE Liberalizace poštovního trhu  Rozvoj volného trhu nesmí ohrozit poskytování univerzálních služeb  Provozovatelé univerzální služby by neměli být ohroženi, pokud se na nové podmínky v předstihu adaptují. To mj. vyžaduje, aby zvýšili svou efektivitu (včetně případné restrukturalizace) a aby změnili své dosavadní přístupy pocházející z doby, kdy se ještě nemuseli o zákazníky na trhu ucházet.  Další klíčový faktor – vytvoření spravedlivých podmínek konkurence, zajištění toho aby noví konkurenti nebyli oproti České poště zvýhodněni tím, že nejsou vázáni povinností základní služby na celém území státu.  Česká pošta se nevyhýbá soutěži s konkurenty, je ale nutné zajistit, aby tato soutěž byla spravedlivá.

6 SPRAVEDLIVÁ SOUTĚŽ Liberalizace poštovního trhu  Základní služby, jsou pro společnost nepostradatelné. Jejich poskytování proto nesmí být vinou liberalizace ohroženo.  Hlavní hrozba pro Českou poštu při poskytování základních služeb je unfair soutěž formou "vyzobávání rozinek" ("picking the cherries"). Náklady na poskytování poštovních služeb se velmi významně liší v závislosti na tom, zda je služba poskytována v místech s velkou koncentrací zákazníků (ve městech), anebo v místech s malou koncentrací (na venkově). Tyto rozdíly jsou mimořádně velké. Bude-li si tedy konkurent vybírat jen lukrativní služby s podprůměrnými náklady (služby ve velkých městech), snadno dosáhne nižších cen než Česká pošta, která je povinně poskytuje na celém území. V soutěži s Českou poštou bude proto nezaslouženě úspěšnější, Česká pošta by ztrácela své pozice na trhu.

7 Základní zásady spravedlivé soutěže Liberalizace poštovního trhu  Konkurenti si nesmějí vybírat dodávání jen v lukrativních oblastech.  Konkurenti se nesmějí orientovat jen na vybrané zákazníky.  Česká pošta nemůže mít povinnost používat jednotné ceny na celém území.  Česká pošta umožní, aby přístup do její celostátní dodávací sítě získali i její konkurenti.  Poskytování základních služeb nesmí být spojeno se ztrátou.  Ceny základních služeb musí být zároveň všeobecně dostupné.  Možnost kompenzace nezaviněných ztrát spojených s poskytováním základní služby ze strany státu (jedna z diskutovaných variant kompenzace).

8 Česká pošta považuje to, že napříště bude muset o své zákazníky bojovat s konkurencí v mnohem větší míře než dosud, za výzvu. Na soutěž, která bude probíhat za spravedlivých podmínek, bude připravena. DĚKUJI ZA POZORNOST. Liberalizace poštovního trhu


Stáhnout ppt "LIBERALIZACE POŠTOVNÍHO TRHU Česká pošta, s.p. Ing. Marcela Hrdá Generální ředitelka 4.5.2010."

Podobné prezentace


Reklamy Google