Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola: Střední.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola: Střední."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola: Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Šablona: III/2 Sada: VY_32_INOVACE_Vaz.1.04 Základní estetické zákonitosti Vytvořeno: Ověřeno: Třída:MZ1 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola: Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Šablona: III/2 Sada: VY_32_INOVACE_Vaz.1.04 Základní estetické zákonitosti Vytvořeno: Ověřeno: Třída:MZ1

2 Vazačství a aranžování Vzdělávací oblast : Odborné vzdělávání Předmět: Vazačství a aranžování Ročník: 1 Autor: Tůmová Jana Časový rozsah: 1 vyučovací hodina Pomůcky: Dataprojektor, notebook s připojením na internet Klíčová slova: Vazačství, aranžování, zákonitosti, Anotace: Materiál je určen pro výuku předmětu květinářství. Vzdělávací oblast : Odborné vzdělávání Předmět: Vazačství a aranžování Ročník: 1 Autor: Tůmová Jana Časový rozsah: 1 vyučovací hodina Pomůcky: Dataprojektor, notebook s připojením na internet Klíčová slova: Vazačství, aranžování, zákonitosti, Anotace: Materiál je určen pro výuku předmětu květinářství.

3 Základní estetické zákonitosti  jednotnost logická – dílo má být zhotoveno z prvků, které k sobě logicky patří (např. kombinovat květy orchidejí se smrkovými šiškami)  jednotnost morální – je málo postřehnutelná. Vazačské dílo má působit na tvorbu pouze ušlechtilých pocitů a představ  jednotnost estetická – jednota použití všech estetických zákonitostí, výsledkem této jednoty je dokonalá krása výrobku Jednotnost

4 Harmonie a kontrast  celá kompozice má být řešena buď harmonicky, nebo kontrastně, pouze u velkých kompozičních celků (květinová výloha, výstavní pavilon) můžeme použít prvky harmonické i kontrastní  při harmonické kompozici dosahujeme souladu spojováním prvků navzájem se doplňujících velikostí, tvarem, barvou apod., tato díla působí uceleně, klidně a jsou jemnější, přemíra harmonie však může působit nezajímavě  porušíme-li soulad v jedné nebo více vlastnostech, vzniká kontrast neboli protiklad, působí dynamičtěji (živěji), upoutává rychleji pozornost diváka a vyvolává pocit vzruchu, použití většího množství kontrastů v jedné kompozici může působit chaoticky

5 Rovnováha  Každá kompozice má být vyvážená  Rovnováha zřejmá – je patrná na první pohled, příklad:  váza s pěti květy – jeden je umístěn uprostřed (ve směru vertikální osy),  dva květy jsou vlevo od vertikály a  dva květy vpravo od vertikály, zeleň je rozložena rovnoměrně mezi květy

6  Rovnováha skrytá – je méně zřejmá Příklad:  v ose vertikály je jeden květ,  vlevo od osy jsou květy tři a  vpravo pouze jeden  rovnovážného stavu se dosáhne přidáním většího množství zeleně na pravou stranu  lehkým potlačením rovnováhy můžeme dosáhnout kontrastu a větší zajímavosti Je-li však rovnovážný stav porušen silně, dostává kompozice labilní vzhled a výrazně ztrácí na kráse

7 Rytmus  dodává celé kompozici životnost  vzniká střídáním prvků výrazných s méně výraznými  je-li toto střídání zcela jednoduché, např , jde o rytmus pravidelný, jednoduchý  rytmus pravidelný zeslabený vzniká střídáním jednoho výrazného se dvěma nevýraznými  rytmus pravidelný zesílený vzniká při opačném použití prvků  rytmus může být též stupňovaně zmenšovaný nebo zvětšovaný  nový styl „skylin styl“ – spočívá ve vypichování rostlin kolmo vedle sebe v pravidelném jednoduchém rytmu.

8 Rytmus paralelní neboli vertikální formace typu „Skyline“ – květy růží jsou vedeny v několika rovinách pro vytvoření rytmu v přírodě neběžného.

9 Stupňování  vzestupné – u základny je prvek nejmenší a směrem vzhůru se ostatní stále zvětšují nebo nabírají na výraznosti.  sestupné – u základny je prvek nejvyšší a směrem vzhůru velikosti nebo výraznost ubývá 1 nesprávné stupňování – velké prvky aranžmá stojí nad malými 2 správné stupňování – celá skladba postupuje od největších prvků po nejmenší Běžně se používá druhý způsob, je přirozenější. I v přírodě jsou největší listy u země a nejmenší na vrcholu, květenství většiny květin(konvalinky, hledíky, mečíky) rozkvétá od nejníže postavených květů směrem vzhůru.

10 Míra - proporčnost  tímto pojmem rozumíme vzájemné poměry jednotlivých částí kompozice  „Pravidlo zlatého řezu“, jako nejvhodnější poměr se udává 3:5, příklad: při aranžování květin do vázy použijeme poměr 3:5 takto: 3 díly celkového aranžmá tvoří váza a 5 dílů květiny (váza 30cm vysoká žádá výšku náplně od svého horního okraje po nejvyšší bod 50cm). Uváděné estetické zákonitosti jsou produktem evropského způsobu myšlení.

11 Různé způsoby proporčnosti u vypichovaných misek jednak podle pravidel zletého řezu (1), nebo snížené a rozvolněné (2,3).  zásadně jsou však uváděné zákonitosti stále platné a zvláště začátečník by neměl v dodržování těchto estetických zákonitostí experimentovat, chce-li vytvořit dílo hodnotné a krásné.

12 Estetické zákonitosti: jednotnost harmonie a kontrast rovnováha rytmus stupňování míra - proporčnost Opakování

13 Použité zdroje HOMOLA, Vladimír. Vazačství a aranžování květin. Vyd. 1. Ilustrace Otakar Procházka. V Praze: Institut výchovy a vzdělávání Ministerstva zemědělství ČR, 1993, 147 s. ISBN X. BITTNEROVÁ, Marie. Floristika. Děčín - Libverda: Střední škola zahradnická a zemědělská Antonína Emanuela Komerse. ISBN Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání ve všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (foto, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola: Střední."

Podobné prezentace


Reklamy Google