Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Příklady aktuálních empirických výzkumů v oblasti ekonomie školství a vzdělanosti ČSE conference, 29.11. 2014, VŠE Daniel Münich.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Příklady aktuálních empirických výzkumů v oblasti ekonomie školství a vzdělanosti ČSE conference, 29.11. 2014, VŠE Daniel Münich."— Transkript prezentace:

1 Příklady aktuálních empirických výzkumů v oblasti ekonomie školství a vzdělanosti ČSE conference, 29.11. 2014, VŠE Daniel Münich

2 Rozdíl mezi přírodními a společenskými (behaviorálními) vědami

3 http://www-personal.umich.edu/~econjeff/Papers/econ_soc_phrase_original.pdf

4 Ekonomické podobory http://www.aeaweb.org/journal/jel_class_system.php A - General Economics and Teaching B - History of Economic Thought, Methodology, and Heterodox Approaches C - Mathematical and Quantitative Methods D - Microeconomics E - Macroeconomics and Monetary Economics F - International Economics G - Financial Economics H - Public Economics I - Health, Education, and Welfare J - Labor and Demographic Economics K - Law and Economics L - Industrial Organization M - Business Administration and Business Economics; Marketing; Accounting N - Economic History O - Economic Development, Technological Change, and Growth P - Economic Systems Q - Agricultural and Natural Resource Economics; Environmental and Ecological Economics R - Urban, Rural, and Regional Economics Y - Miscellaneous Categories Z - Other Special Topics

5 1 Micro: Labour Markets – 1a Rates of return to education, costs and benefits – 1b Externalities and non-market effects of education – 1c Employment and demand for skills, skill-biased technological change 2 Micro: Schooling Quality and Educational Production – 2a Families and student achievement, first part – 2a Intergenerational mobility, second part – 2b Resource, teacher and class-size effects, efficiency – 2c System effects (choice, competition, testing, autonomy, etc.), interventions – 2d Teacher labour markets 3 Macro: Human Capital – 3a Human capital and economic growth, productivity – 3b Education and social cohesion, distribution, inequality Čím se akademická ekonomie vzdělání zabývá?

6 4 Educational Finance – 4a Public financing – 4b Private financing (incl. tuition fees) 5 Levels of Education – 5a Pre-school education – 5b Primary school – 5c Secondary school – 5d Vocational education – 5e Tertiary (university) education 6 Training, Informal Learning and Lifelong Learning – 6a Training (firm-specific and general knowledge) – 6b Informal learning – 6c Adult education and lifelong learning

7 7 Research and Knowledge Creation – 7a Research and development (R&D) – 7b Entrepreneurship and innovation 8 Socio-Demographic Aspects – 8a Gender; 8b Aging; 8c Minorities and migration; 8d Handicapped 9 Economic Theories of Education – 9a Political economy and public economics of education – 9b Positive and normative theories of education 10 Comparative Economics of Education – 10a Returns to education – 10b Institutions of the education system – 10c Effectiveness; 10d (In)equality; 10e Finance

8 Economics of Education Review Education Economics Journal of Human Capital Journal of Human Resources Education Next Education Finance and Policy Hlavní světové akademické časopisy v oboru ekonomie

9 Does teacher preparation matter? Evidence about teacher certification, teach for America, and teacher effectiveness, (2005) Education Policy Analysis Archives, 13, 50 p. Darling-Hammond, L., Holtzman, D.J. Do school and teacher characteristics matter? Evidence from High School and Beyond (1994) Economics of Education Review, 13 (1), pp. 1-17. Ehrenberg, R.G., Brewer, D.J. How and why money matters: An analysis of Alabama schools, (1996) Holding Schools Accountable, pp. 265-298. Ferguson, R.F., Ladd, H.F. Teacher characteristics and gains in student achievement: Estimation using micro data, (1971) American Economic Review, 61 (2), pp. 280-288. Hanushek, E.A. How to improve the supply of high quality teachers, (2004) Brookings papers on education policy 2004, pp. 7-25. Hanushek, E.A., Rivkin, S.G. Výběr odborných článků

10

11

12 Akademický a policy oriented výzkum v oblasti vzdělávání a vzdělanosti má v ČR nízkou kvalitu a malý rozsah. Zdroje: Web of Science a vlastní výpočty Number of research articles published in 2010-2011 in impacted journals by author’s affiliation and terciles of journal Impact Factor 12

13

14 TIMSS 4TIMSS 8 PISA 15 year Přijato k vydání ve Federičová a Münich. 2014. Rozdíly v matematické a čtenářské gramotnosti chlapců a dívek a raná selekce: trendy v obou zemích po rozdělení Československa. ORBIS SCHOLAE, 2014, 8 (1) 27−45. Kluci lepší Holky lep ší Za posledních 15 let se téměř vymazal náskok chlapců v matematické gramotnosti

15 0 Přijato k vydání ve Federičová a Münich. 2014. Rozdíly v matematické a čtenářské gramotnosti chlapců a dívek a raná selekce: trendy v obou zemích po rozdělení Československa. ORBIS SCHOLAE, 2014, 8 (1) 27−45. Holky lep ší Výrazně se prohloubila genderová mezera v čtenářské gramotnosti v neprospěch chlapců

16 Známkování ve školách je v matematice přísnější na chlapce

17 Známkování ve školách je v českém jazyce přísnější na chlapce

18 Pravděpodobnost podání přihlášky na osmileté gymnázium výrazně zvyšují nejen schopnosti žáka, ale k tomu navíc i známky ve škole a vzdělání rodičů Zvýšení pravděpodobnosti podání přihlášky [v procentních bodech] ChlapciDívky Test čtenářské gramotnosti (TIMSS) +24+30 Test matematické gr. (PIRLS) +21+42 Dvojka z češtiny-17-8 Trojka z češtiny-240 Dvojka z matematiky-7-10 Trojka z matematiky0-13 Otec VŠ+11+17 Matka VŠ+12+7

19 http://idea.cerge-ei.cz/publikace

20 Žáci, kteří se přihlásí na osmileté gymnázium, věnují hodně mimoškolního času přípravě na přijímačky Každý den nebo téměř každý den46,4 % Jednou, dvakrát za týden38,0 % Jednou, dvakrát za měsíc10,8 % Nikdy nebo téměř nikdy4,8 % Celkem100 %

21 Math test score distributions in years 2007 and 2011

22 17.5% http://idea.cerge-ei.cz/publikace

23

24 Proporce odpovědí na otázku o oblibě učení matematiky (8. třída - TIMSS) Poznámka: Hodnota Průměr je nevážený průměr za všechny země kromě Česka. Země jsou seřazeny dle obliby školy (odpověď velmi rád/a a rád/a) od nejmenší po největší oblibu. Zdroj: Mezinárodní srovnání obliby školy a učení se matematice v České republice na základě výsledků mezinárodních šetření TIMSS. Daniel Münich a Miroslava Federičová

25 17.5% http://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Studie_10_2013.pdf

26 Vývoj gramotnosti 15 letých žáků v České republice, Polsku a Finsku v období 2000-2012

27 Zvažované scénáře zvýšení průměrných kognitivních dovedností 15 letých žáků 1 Zpět do roku 2003 – Okamžitý návrat průměrných kognitivních dovedností na úroveň roku 2003. 2 Srovnání s Finskem – Zvýšení průměrných kognitivních dovedností na úroveň Finska. 3 Polská reforma – Zvýšení průměrných kognitivních dovedností v úrovni odpovídající polskému zlepšení v letech 2000–2012. 5 Zlepšení od roku 2009 - Zvýšení průměrných kognitivních dovedností českých žáků v letech 2009–2012. 4 Nejlepší region – Zvýšení průměrných kognitivních dovedností českých žáků na úroveň žáků hlavního města Prahy. # Popis scénářů

28 Náklady ušlých příležitostí [mld. Kč ročně] Deficit státního rozpočtu (2012)101 Výdaje na školství (3.6 % HDP)138 Důchody373 Scénář 2: Srovnání s Finskem483 Scénář 1: Zpět do roku 2003268 Scénář 3: Polská reforma804 Scénář 4: Nejlepší region201 Scénář 5: Zlepšení of roku 2009110

29 Předpoklady simulačního modelu Rok spuštění reformy2015 Doba zavádění reformy10 let Horizont uvažovaných výnosů z reformy2095 Růst HDP při nereformním (autonomním) scénáři 1,5% Očekávaná délka pracovní kariéry40 let Diskontní sazba3.0% Růstový koeficient průměrných skórů1.736% Růstový koeficient nízkých skórů 3.783%


Stáhnout ppt "Příklady aktuálních empirických výzkumů v oblasti ekonomie školství a vzdělanosti ČSE conference, 29.11. 2014, VŠE Daniel Münich."

Podobné prezentace


Reklamy Google