Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Aktuální nedostatky ochrany českých spotřebitelů Mgr. Lukáš Zelený vedoucí právní poradny dTest.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Aktuální nedostatky ochrany českých spotřebitelů Mgr. Lukáš Zelený vedoucí právní poradny dTest."— Transkript prezentace:

1 Aktuální nedostatky ochrany českých spotřebitelů Mgr. Lukáš Zelený vedoucí právní poradny dTest

2 dTest, o.p.s. Cílem je ochrana zájmů spotřebitelské veřejnosti prostřednictvím aktivit jako:  zpracování a vydávání nezávislých informací důležitých pro orientaci subjektů na trhu  spolupráce s příslušnými orgány státní správy a samosprávy i dalšími partnery  propagace jednotlivých aspektů ochrany spotřebitelů  osvěta a vzdělávání v oblastech souvisejících s ochranou spotřebitelů

3 Časopis dTest  vydáván od roku 1992, od roku 2005 i na  otestováno přes výrobků  nezávisle  objektivně  bez reklam  databáze nebezpečných výrobků na – téměř  značka kvality dTest – pro výrobky a služby, které uspěly při testování – přes 500 držitelů

4 Spotřebitelské poradenství  telefonické na čísle (každý všední den od 9:00 do 17:00)  elektronické na  osobní a poskytované jinými formami  za rok 2013 vyřešeno bezmála dotazů a stížností spotřebitelů  mimosoudní řešení spotřebitelských sporů prostřednictvím služby VašeStížnosti.cz

5 Hlavní výzvy a možnosti, jak zlepšit vymáhání dodržování práv spotřebitelů  zvyšování informovanosti a vzdělávání spotřebitelů – spotřebitel musí znát svá práva a vědět, jak je vymáhat – mnoho mýtů mezi spotřebiteli  podstatné zrychlení soudních řízení – navíc mnoho dalších nedostatků (nemožnost odvolání v bagatelních sporech, nedostatečné sjednocování judikatury)  zavedení možnosti kolektivních žalob  větší zapojení spotřebitelských organizací do soudních řízení (např. vedlejší účastenství)

6  zavedení efektivního systému mimosoudního řešení spotřebitelských sporů – ADR  zatím různé alternativy – např. služba VašeStížnosti.cz provozovaná za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu  zvyšování efektivity dozoru (např. nový kontrolní řád a novela zákona o ochraně spotřebitele ve vztahu k předváděcím akcím)

7 Zlepšení metod odhalování případů protiprávního jednání  velké naděje kladeny na předávání záznamů o situaci na českém trhu Evropské komisi dle doporučení DG SANCO zaměřeného na harmonizaci systémů pro evidenci stížností (užívá mimo jiné dTest)  otázka systematické organizace a zapojení státních orgánů a dalších organizací v jednotlivých státech  pravidelnost a rychlost předávání údajů Evropské komisi  zpětná vazba a rychlost vyhodnocování

8  zřízení online informačních fór pro spotřebitele k identifikaci a analyzování problémů a nedostatků  využitelné pro spotřebitelské organizace  napomohou rychle získat informaci o existenci nové nekalé praktiky, která prostřednictvím online fóra umožní bezprostřední právní analýzu případu  doporučený právní postup by byl ihned zveřejněn online  poskytnou přehled o četnosti výskytu případů se stejným či obdobným skutkovým stavem  umožní efektivnější koordinaci poškozených pro případné trestní oznámení či jiné právní kroky

9 Rozšířené případy protiprávního jednání na jednotném trhu  klamavé obchodní praktiky při srovnávání cen zboží a služeb – tzv. srovnávače cen  předváděcí akce (např. ČR, SR, Maďarsko) - stížnosti se týkají zejména: -zneužívání zákonných výjimek -užívání klamavých a agresivních obchodních praktiky -psychický nátlak na seniory (apel na zdraví) -nerespektování práva na odstoupení -diskriminace spotřebitele -„prázdné“ s.r.o.  navíc zájezdy českých seniorů do zahraničí (v i mimo EU)

10 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Aktuální nedostatky ochrany českých spotřebitelů Mgr. Lukáš Zelený vedoucí právní poradny dTest."

Podobné prezentace


Reklamy Google