Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.14.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.14."— Transkript prezentace:

1

2 Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.14 Systém rostlin II. 1. Člověk a příroda Biologie 12. 4. 2013 RNDr. Hana Hančová Tematická oblast: Biologie V. – VIII. ročník osmiletého a 1. – 4. ročník čtyřletého gymnázia Číslo šablony: Číslo materiálu: III/2

3 Anotace: Žáci se seznámí s rozdělením podříše zelené rostliny do jednotlivých vývojových linií a vývojových větví. Dále se seznámí se základní charakteristikou oddělení zelených řas a parožnatek. Poznají také některé významné zástupce této skupiny rostlin, jejich rozšíření i význam pro člověka. Pro demonstraci jednotlivých zástupců budou použity školní nástěnné obrazy a diapozitivy. Pro přiblížení jednotlivých typů stélek budou žáci pracovat s obrázky uvedenými v jejich učebnici. Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebním a fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do třídní knihy. Dávám souhlas, aby mé dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§ 30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno.

4 2. podříše zelené rostliny - Viridiplantae Bi Charakteristické znaky:  mají chlorofyl a + b, karoten, xantofyly  chloroplasty mají dvojitou biomembránu a tylakoidy

5 Bi Rozdělení podříše zelené rostliny 1.vývojová linie Zelené řasy Chlorophytae 2.vývojová linie Streptophytae 1.vývojová větev parožnatky Charophytae 2.vývojová větev mechorosty Bryophytae 3.vývojová větev vyšší rostliny Cormophytae

6 Bi Výskyt: hlavně sladká voda Stélka: jednoduchá  bičíkatá - jednobuněčná s bičíkem  kokální - jednobuněčná nepohyblivá  vláknitá – mnohobuněčná, buňky jednojaderné  sifonální – trubicovitá, jednobuněčná, mnohojaderná  sifonokladální – mnohobuněčné vlákno z mnohojaderných buněk Vývojová linie: Zelené řasy Chlorophytae

7 Bi bičíkovci – volní nebo v koloniích stélka kokální nebo vláknitá bičíky 2 – 4 stejně dlouhé kolonie – soubor buněk, které drží pohromadě slizovými obaly a jedinci jsou jedné nebo více generací cenobium – složitější soubory, pravidelně uspořádané, buňky jedné generace Třída: Zelenivky Chlorophyceae

8 Bi Význam:  převládají ve vodě a v půdě  příčina zákalu tekoucích i stojatých vod  producenti organické hmoty ve vodě  producenti kyslíku  potrava  biologický materiál pro studium fotosyntézy a genetické pokusy  pěstované zelenivky → zdroj bílkovin → krmné směsi  zdroj látek – agar, karagen, jód, popel → soda+potaš Rozmnožování:  nepohlavní – výtrusy  pohlavní – izogamie, anizogamie, oogamie  za nepříznivých podmínek se buňky mění na tlustostěnné hypnospory

9 Bi Zástupci: pláštěnka = koulenka Chlamydomonas váleč Volvox– cenóbium, největší uspořádanost zrněnka Protococcus – jednobuněčná, kulovitá zelenivka Chlorella – jednobuněčná, kulovitá tvoří zelené povlaky na různých podkladech

10 Bi řetízovka Scenedesmus – charakteristický tvar cenóbia Hydrodictyon – vodní síť – rybníky, tůně

11 Bi Třídy: kadeřnatkovité žabovlasovité trubicovkovité kadeřnatka - Ulothrix vláknitá, jednojaderné buňky tekoucí vody, hlavně v chladném období prstencovitý chloroplast

12 Bi porost locikový = locika Ulva lactuca listovitá stélka 20 – 25 cm vysoká jídlo – mořský salát žabí vlas - Cladophora husté keříky z vláken přisedají pevně k povrchu kamenů Acetabularia Středozemní moře inkrustace uhličitanem vápenatým stélky dosahují výšky až 5 cm

13 Bi 1.Jak se nazývá tělo červených řas? 2.Vysvětlete, co jsou to rhizoidy, kauloid a fyloidy. 3.Vyjmenujte barviva, která jsou součástí těl ruduch. 4.Vyberte správné tvrzení: zdrojem agaru pro člověka je: a)potěrka b)rosolenka c)puchratka d) Porphyra 5.Co je to fytoplankton? 6.Vyjmenujte podříše, na které se člení říše rostlin. Zjištění získaných znalostí

14 Zdroje použitých materiálů 1.Rozsypal, S. a kol. Nový přehled biologie. 1.vyd. Praha: Scientia spol. s.r.o., pedagogické nakladatelství, 2003


Stáhnout ppt "Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.14."

Podobné prezentace


Reklamy Google