Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Jitka Smejkalová Název materiálu: Interpunkční znaménka Označení materiálu:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Jitka Smejkalová Název materiálu: Interpunkční znaménka Označení materiálu:"— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Jitka Smejkalová Název materiálu: Interpunkční znaménka Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PUK.OA2.913 Datum vytvoření: 20. prosince 2013 Vzdělávací oblast: Písemná a ústní komunikace Ročník: druhý – obchodní akademie, první – masér sportovní a rekondiční, třetí – sociální činnost Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

2 Anotace   Tento učební materiál seznamuje žáky s pravidly pro psaní interpunkčních znamének. Odpovídá ČSN

3 Metodické pokyny Tento materiál je určen k výkladu a procvičování probraných pravidel. Určeno pro výuku v počítačové učebně vybavenou dataprojektorem.

4 Zdroje   KULDOVÁ, O.,FLEISCHMANNOVÁ, E. Jak psát obchodní dopisy a jiné písemnosti. 6., upravené vydání. Praha: Fortuna, 2007, 200 s. ISBN

5 Interpunkční znaménka

6   Tečka, čárka, dvojtečka, středník, vykřičník, otazník   K předcházejícímu slovu se připojují bez mezery.   Za znaménkem děláme mezeru – existují však i výjimky. Zařizujete domácnost? Nabízíme širokou škálu nábytku. Přijďte si vybrat!

7 Interpunkční znaménka   Následuje-li více interpunkčních znamének za sebou, děláme mezeru za posledním z nich. Trpíte-li bolestmi hlavy, svalů, kloubů apod., navštivte naši ambulanci.   Tečka za zkratkou na konci věty platí zároveň jako tečka za větou. Pobyt je vhodný pro rodiny s dětmi, školní výlety apod. Ceny jsou smluvní.

8 Tři tečky   Nahrazují vynechaný text nebo pokračování výčtu.   Jsou vždy tři.   Tečka za větou se za trojtečkou již nepíše.   Oddělují se od předcházejícího textu mezerou. V září se nejčastěji nakupují sešity, složky, obaly, …, proto toto zboží figuruje v nabídkových letácích.   Pokud se jedná o zámlku, připojují se tři tečky k textu bez mezery. Ach, to bylo krásné…!

9 Spojovník   Spojovník spojuje dva výrazy nebo dvě části slova bez mezer: anglicko-český slovník okres Plzeň-sever Frýdek-Místek Jana Malá-Raková budete-li učební obor lakýrník-natěrač   Pozor - spojovník má poloviční délku pomlčky, na klávesnici je vlevo od pravého Shiftu.

10 Pomlčka   Pomlčku oddělujeme z obou stran mezerami.   na klávesnici: CTRL + minus na numerické klávesnici   oddělení větných celků Dobré pivo – nejlépe Plzeň – neodmítnu.   ve významu „proti“ zápas Kometa – Sparta

11 Spojovník  pomlčka   označení vzdálenosti dálnice Praha – Plzeň   Ve smyslu „až do, od do“ se mezera nepoužívá. 25–28 °C str. 150– – – ale je možné: –

12 Závorky a uvozovky   Přiléhají bez mezer k začátku a konci výrazu.   Uzavírají-li celou větu, je ukončovací interpunkční znaménko v závorce.   Přednostně používáme závorky kulaté. Pro děti od šesti do deseti let jsou vhodné různé stolní hry (stolní fotbal, kulečník). (Před začátkem hry si přečtěte pravidla.) Udělal „myšku“. Namítla: „Tobě se nedá odporovat.“   Vnitřní uvozovky: ‚ ‘ Odpověděla: „Tobě se nedá říci ‚ne‘.“

13 Kam mezera nepatří?   ové adresy   webové adresy   ucelené značky   desetinné čárky   časové údaje   lomítka, měřítka a další   dvě interpunkční znaménka za sebou

14 Vyberte správně napsaný výraz VVeleta, o.p.s. VVeleta, o. p. s. VVeleta, o.p.s. OOpravujeme domácí elektrospotřebiče ( ledničky, pračky a sušičky ). OOpravujeme domácí elektrospotřebiče (ledničky,pračky a sušičky). OOpravujeme domácí elektrospotřebiče (ledničky, pračky a sušičky).

15 TTel. č.: TTel.č. : TTel.č.: ččesko - německý slovník ččesko- německý slovník ččesko-německý slovník HHladina řeky se za ním uzavřela …! HHladina řeky se za ním uzavřela…! HHladina řeky se za ním uzavřela … !

16 BBrno-Kohoutovice BBrno -Kohoutovice BBrno - Kohoutovice zzápas Česko–Kanada zzápas Česko– Kanada zzápas Česko – Kanada sstrana 34–45 sstrana 34 –45 sstrana 34 – 45

17 žželezniční trať Břeclav – Vídeň žželezniční trať Břeclav –Vídeň žželezniční trať Břeclav - Vídeň KKrál se zeptal: „ Maruško, co je dražší než zlato?“ KKrál se zeptal:„ Maruško, co je dražší než zlato?“ KKrál se zeptal: „Maruško, co je dražší než zlato“? KKrál se zeptal: „Maruško, co je dražší než zlato?“ KKrál se zeptal: „ Maruško, co je dražší než zlato “? KKrál se zeptal: „Maruško, co je dražší než zlato ?“ KKrál se zeptal: „Maruško, co je dražší než zlato?“.


Stáhnout ppt "Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Jitka Smejkalová Název materiálu: Interpunkční znaménka Označení materiálu:"

Podobné prezentace


Reklamy Google