Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1105 Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1105 Název projektu Škola nás baví Výukový materiál."— Transkript prezentace:

1

2 Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1105 Název projektu Škola nás baví Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: 1/dum č. 05 Předmět: Fyzika Třída:VIII. Ověření ve výuce dne: 21.11.2011

3 Jméno autora : Mgr. Lubomír Křapka Škola : Základní škola, Bojanov, okres Chrudim 538 26 Bojanov 90 Ročník : osmý Předmět : F y z i k a Klíčová slova : šíření tepla, vedení tepla, proudění tepla, tepelné záření

4 Účivo pro 8. ročník ZŠ

5 Fyzika 8 v v

6 Princip tepelné výměny z hlediska vnitřní stavby látek lze popsat třemi způsoby: Přemýšlej, uveď příklady!!! 1- vedení tepla 2- proudění tepla 3- tepelné záření

7  Vedení tepla  Tepelná výměna vedením nastane v tělese tehdy, je-li teplota dvou jeho částí různá.  Částice v teplejším místě předávají část své energie předávají část své energie částicím v místě s nižší částicím v místě s nižší teplotou. Teplo se šíří teplotou. Teplo se šíří postupně celým tělesem. postupně celým tělesem.  Vedení tepla je ovlivněno částicovým uspořádáním v látce – tepelný vodič ( kov ), tepelný izolant ( nejlepší je vakuum ).  Poznámka: Součinitel tepelné vodivosti ( čti lambda, W/m.°C ), V kapalinách a plynech se díky vnitřní struktuře teplo šíří vedením špatně.

8  Proudění tepla  Projevuje se u kapalin a plynů.  Zahřátá kapalina ( plyn ) má menší hustotu a proto stoupá vzhůru, na původní místo se dostává chladnější kapalina ( plyn ) z horních vrstev a naopak.  Aby došlo k proudění tepla, musíme kapalinu  ( plyn ) vždy zahřívat zdola  nebo ohlazovat shora.

9  Tepelné záření  Tepelné záření je elektromagnetické záření o vlnové délce větší 700 nm a kratší než 1 mm.  TZ vydává každé zahřáté těleso, šíří se ve vakuu, ve těleso, šíří se ve vakuu, ve vzduchu a v některých látkách vzduchu a v některých látkách ( sklo, … ). ( sklo, … ).  Pohlcením tepelného záření se těleso zahřívá ( sluneční kolektor ). ( sluneční kolektor ).  Tělesa, která mají tmavý, matný  a drsný povrch dobře vyzařují a  také pohlcují TZ, naopak světlá  lesklá a hladká vyzařuj a pohlcují TZ špatně. TZ špatně.  Poznámka: Množství TZ závisí i na úhlu dopadu. TZ se často označuje jako Infračervené. Skleníkový efekt – TZ projde sklem, je pohlceno a zpětně vyzářeno, sklem prochází špatně, odráží se – zvětšuje se teplota ( analog. Atmosféra – globální oteplování).

10 Množství TZ závisí i na úhlu dopadu. TZ se často označuje jako Infračervené. Skleníkový efekt – TZ projde sklem, je pohlceno a zpětně vyzářeno, sklem prochází špatně, odráží se – zvětšuje se teplota Atmosféra – globální oteplování

11 K o n e c III. č á s t i translation by krapi 2011

12 Kolářová R., Bohuněk J., Fyzika pro 8. ročník základní školy, Prometheus, ISBN 80-7196-149-3 Jáchim F., Tesař., Fyzika pro 8.ročník základní školy, SPN, ISBN 80-7235-125-7 Rauner K. a kol., Fyzika 8., Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Fraus, ISBN 80-7238-525-9 Bohuněk J., Pracovní sešit k učebnici fyziky 8, Prometheus, ISBN 978-80-7196-270-0 Rauner K. a kol., Fyzika 8 Pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia, Fraus, ISBN 80-7238-526-7 Odkazy a použitá literatura: Obrazová část: www.google.comwww.google.com


Stáhnout ppt "Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1105 Název projektu Škola nás baví Výukový materiál."

Podobné prezentace


Reklamy Google