Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Počítačová grafika. Zdroj: Elektromagnetické záření.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Počítačová grafika. Zdroj: Elektromagnetické záření."— Transkript prezentace:

1 Počítačová grafika

2 Zdroj: Elektromagnetické záření

3 Jak vidíme Naše oči vnímají elektromagnetické záření Jsou citlivé na vlnové délky 390 až 800 nm Do mozku posílají signály, které mozek vyhodnotí jako obraz Jednotlivé vlnové délky vnímáme jako barvu Víte, že obraz je v našich očích promítán „vzhůru nohama“?

4 Oko a vidění

5 Tyčinky – asi 120 milionů buněk, které rozlišují pouze rozdíly jasů (čb) Čípky – asi 7 milionů buněk umožňujících barevné vidění (modrá, zelená a červená) Zdroj: Wikipedia Oko a vidění

6 Ženy vs. muži Zdroj:

7 Grafika Jeskyně Lascaux

8 Malíři a grafici 8 Leonardo da Vinci

9 Foto-grafie 9 Daguerreotypie Daguerre Atelier 1837

10 Grafické symboly

11 Grafické symboly

12 Počítače

13 Grafické formáty – rastrový (bitmapa) – vektorový formát (křivky)  Poznámka: zobrazení na monitoru je vždy rastrové Počítačová grafika

14

15 BITMAPOVÁ GRAFIKA

16 Bitmapový obrázek je tvořen pravidelnou mřížkou z bodů, tzv. pixelů –Každý bod má přiřazenu pozici a určitou barvu Zdroj: Svět Hardware Rastrová (bitmapová) grafika

17

18 –Každý bod má přiřazenu určitou barvu –jednotlivé barevné body se na monitoru tvoří ze tří barev ( R G B ) –Při pozorování barvy splývají – míchají se –Uživatel vidí barevné plochy, přechody apod. Zdroj: Svět Hardware

19 Míchání barev Aditivní Substraktivní

20 Míchání barev CMY CMYK

21 RGB vs CMYK Zdroj:

22 Bitová mapa Zobrazovací plocha je dána maticí bodů např. velikost obrazu může být 800x600 obrazových bodů – Základní jednotkou bitmapy je bod – PIXEL

23 Pixel na monitoru Zdroj: Svět Hardware

24 Písmeno D na monitoru Zdroj: Svět Hardware

25 Barevná hloubka KAŽDÝ PIXEL MÁ BARVU * barevná hloubka = počet barev k pixelu přiřazených ModelPočet barevBitů na pixel monochromatické21 ve stupních šedi2568 barevné indexované8 až 2563 až 8 Barevné RGB16,7 mil.24 (3×8)

26 Bitová mapa – 16 barev

27 Rastrová (bitmapová) grafika Výhody –určeny pro ukládání předloh z reálného světa (scanované obrázky, digitální fotografie) –snadné vytváření („screenshot“ obrazovky počítače) –možnost modifikace jednotlivě nebo po větších množstvích

28 Rastrová (bitmapová) grafika Výhody –změny barevnosti (na těchto modifikacích se může podílet i paleta barev) –snadná přenositelnost na rastrová výstupní zařízení, (obrazovka, tiskárna)

29 Rastrová (bitmapová) grafika Nevýhody –velikost souboru obraz 800×600 px, 16M barev (24 bitů na pixel) = cca. 1,4 MB Obraz 3000×2000 px, 16M barev = 18 MB Bitmapové obrazy lze komprimovat – komprese ztrátová a bezztrátová

30 Rastrová (bitmapová) grafika Nevýhody –Zvětšování a zmenšování obrazu komplikované Zmenšení = ztráta dat Zvětšení = odhadujeme pixely, které tam nejsou

31 Rastrová (bitmapová) grafika DPI (dot per inch) –Počet pixelů obrazu na jeden palec (25,4 mm) –Příklady:monitor 72 dpi – obrazy ve Wordu obvykle 200 dpi – tisková kvalita 300 dpi 1" = 25,4 mm 10 px

32 Rastrová (bitmapová) grafika 72 dpi 400 dpi

33 Bitmapové editory –Paintbrush (Malování) –Adobe Photoshop (CS 6) –Corel Paintshop Pro (X3) –Gimp –Corel PhotoPaint –Microsoft PhotoEditor

34 FORMÁTY bitmapové grafiky PCX (jeden z nejstarších, pochází z PaintBrushe) BMP (standardní, bez komprese – velké soubory) TIFF (Tagget Image File Format) má bezztrátovou komprimaci, časté použití) GIF (Graphic Interchange Format) má komprimaci, pro barevné obrázky, i animované, pro WWW, možnost nastavení průhlednosti PSD (Nativní formát Adobe Photoshop)

35 FORMÁTY bitmapové grafiky JPEG (Joint Photographic Expert Group) s nastavitelnou (ztrátovou) kompresí => optimální kvalita a velikost obrázku PNG (Portable Network Graphics) pro přenos grafických dat, využití WWW, (8 bit, 24 bit) RAW (digitální negativ) nezpracovaná data ze snímače digitálního fotoaparátu ICO speciální formát pro ikony

36

37 JPEG – ztrátová komprese 100 % bytů 70 % bytů40 % 7068 bytů 20 % 4479 bytů10 % 2824 bytů1 % 1093 bytů JPEG - král rastrových grafických formátů– Pavel Tišnovský

38 JPG vs. PNG

39 GIF mýtů zbavený Oprava Obecně Oblíbeného Omylu GIF zobrazuje pouze 256 barev NENÍ PRAVDA

40 GIF mýtů zbavený Oprava Obecně Oblíbeného Omylu GIF je tvořen logickou obrazovkou, která sestává z řady rámců, každý rámec zobrazuje 256 barev, ovšem každý rámec může zobrazovat jiných 256 barev Pravda a mýty o GIFu – Pavel Tišnovský

41 GIF Pravda a mýty o GIFu – Pavel Tišnovský A B C D E „GIF zobrazuje pouze 256 barev“ který z nich je GIF?

42 Grafika a animace Aimovaný GIF –sestavuje se z několika obrázků GIF –předepsané parametry střídání obrázků –vytváří se ve specializovaných programech, např. GIF construction set Zdroj: Wikopedia, autor Marvel

43 Grafika a animace Zdroj: Wikopedia, autor Marvel

44 VEKTOROVÁ GRAFIKA

45 Vektorová grafika formát vycházející z vektorů (počáteční bod, směr, délka)

46 Vektorová grafika definovat lze přímky, čáry, obrazce, prostorové objekty

47 Vektorová grafika obrázek = soustava matematických popisů jednotlivých objektů, které jsou postupně vykreslovány – výhoda: menší nároky na paměť – výhoda: lze libovolně zvětšovat bez ztráty kvality

48 Vektorová grafika

49

50 Beziérovy křivky Francouzský matematik Pierre Bézier libovolný úsek křivky je popsán pomocí čtyř bodů – dvou krajních bodů (tzv. kotevní body) – dvou bodů, které určují tvar křivky (tzv. kontrolní body) – spojnice mezi kontrolním bodem a kotevním bodem je tečnou k výsledné křivce Zdroj:

51 Beziérovy křivky P0, P3 krajní body P1, P2 kontrolní body P0, P3 krajní body P1, P2 kontrolní body

52 Vektorová grafika – tvorba disku CorelDraw - jak pořádně na vektorovou grafiku? - Autor: Barák PetrBarák Petr

53 Vektorová grafika – editory – Adobe Illustrator (CS6) – Corel Draw (X5)Corel Draw (X5) – Xara – Zebra pro Windows – Freehand – Autocad

54 Vektorová grafika – formáty – CDR (Corel Draw) – AI (Adobe Illustrator) – XAR (Corel Xara) – CGM (Computer Graphic Metafile) – WMF (Microsoft Windows Metafile) – PS (EPS) (postscript) – HP-GL standard pro ovládání plotrů

55 Vektorová grafika – příklad

56

57

58 Autor: Andrew Wrigley

59 Vektorová grafika – příklad Autor: Andrew Wrigley

60 Vektorová grafika – příklad

61

62 Bitmapa vs. vektor Zdroj: Autor: Anthony Atkielski (Agateller) a)vektorový obrázek b)vektrorový obrázek – zvětšený detail c)bitmapový obrázek – zvětšený detail

63 Grafika – ukázky Programy pro zpracování obrazu nám umožňují neuvěřitelné změny ve fotografiích a obrazech obecně

64 Grafika – ukázky

65

66

67

68

69 Počítačová grafika aneb všechno je jinak Moderní programy pro práci s grafikou dokážou víc než vizážista s plastickým chirurgem dohromady Módní a lifestylové časopisy neukazují skutečné modely, ale retušované obrázky Nesnažte se jim podobat, modelky tak nevypadají

70

71 Grafika 71

72 Modelka na bilboardu Modelka Co dokáže Photoshop

73 Glenn C. Feron Doktorka Kateřina by měla radost Hubneme s Photoshopem Zvětšení poprsí Modelka na bilboard Kate Olsen Retuš obličeje Fantastický svět Photoshopu Plastické operace Extrémní hubnutí s Photoshopem Jak nakreslit dívku

74 S retuší opatrně

75

76

77 Úpravy obrázků Pro úpravy fotografií existuje řada programů – Automatické úpravy –Jednoduchost ovládání –Slušné výsledky

78 Alien Skin Image Doctor

79 AKVIS MakeUp 2.0

80 AKVIS MakeUp 2.0

81 DĚKUJI ZA POZORNOST


Stáhnout ppt "Počítačová grafika. Zdroj: Elektromagnetické záření."

Podobné prezentace


Reklamy Google