Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Počítačová grafika.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Počítačová grafika."— Transkript prezentace:

1 Počítačová grafika

2 Dva typy počítačové grafiky
Bitmapová (rastrová) Základní prvek – PIXEL (bod) Do souboru se každému bodu ukládá pouze jeho barva Vektorová Základní prvek – OBJEKT (čára, elipsa, obdélník, křivka) Do souboru se každému objektu ukládá jeho typ, pozice, rozměry, barva čáry, barva výplně…

3 Zdroje obrázků Bitmapový obrázek: plošný scanner digitální fotoaparát
bitmapový editor Vektorový obrázek: trasovací program z bitmapy vektorový editor

4 Konverze a kombinace grafiky
Z vektorového obrázku lze vytvořit bitmapový exportem z vektorového programu, nebo v kvalitě rozlišení obrazovky lze vektorový obrázek zobrazený na ploše monitoru "odchytit" do schránky klávesou PrintScreen (případně Alt+PrintScreen jen aktivní okno), ze schránky pak vložit do libovolného bitmapového editoru. Vektorovou i bitmapovou grafiku lze i zároveň zpracovávat v mnoha programech (kancelářské programy, profesionální grafické editory).

5 Bitmapová grafika rozměry obrázku se měří v pixelech šířka x výška pozice se určuje v pixelech souřadnice X, souřadnice Y 200pix 100pix

6 rozměry objektů se měří v cm/mm pozice objektů se určuje v cm/mm
Vektorová grafika rozměry objektů se měří v cm/mm pozice objektů se určuje v cm/mm 2cm 4cm

7 Kvalita při změně velikosti
Bitmapový obrázek Ztráta kvality Vektorový obrázek Bez ztráty kvality

8 Kvalita při změně velikosti
Bitmapový obrázek Ztráta kvality Vektorový obrázek Bez ztráty kvality

9 Co se ukládá do souboru Bitmapový obrázek
rozměry bitmapy, barevná hloubka barvy všech pixelů soubor je velký, musí používat komprimaci čím víc bodů, tím větší kvalita obrázku Vektorový obrázek typ, rozměry, pozice a vlastnosti všech objektů soubor je malý kvalita obrázku je teoreticky nekonečná skutečná kvalita je dána kvalitou výstupního zařízení

10 Kvalita (rozlišení) výstupního zařízení
Projektor na plátně 10 dpi Monitor 100 dpi Tablet iPad 265dpi Tiskárna 1200 dpi

11 Bitmapový obrázek v souboru
Bezztrátová komprimace vhodná pro jednoduché obrázky - schémata, loga, kliparty obrázky mají většinou málo barev obrázky mají velké stejnobarevné plochy GIF (max 256 barev) PNG Ztrátová komprimace vhodná pro složité obrázky s velkým množstvím různobarevných detailů - typicky fotky dochází ke ztrátě kvality v obrázku se objevuje šum a JPEG artefakty JPG/JPEG 16,7 mil. barev

12 Jednoduchý obrázek v souboru
Bezztrátová komprimace GIF (max 256 barev) PNG v původní kvalitě Ztrátová komprimace JPG/JPEG 16,7mil. Barev ztráta kvality, šum, JPEG artefakty

13 Složitý obrázek v souboru
Bezztrátová komprimace soubor zabírá víc místa GIF 50KB PNG 100KB Ztrátová komprimace ztráta kvality zanedbatelná JPG 13KB

14 Barevná hloubka obrázků
Maximální počet barev bitů / pixel Popis 2 1 Černobílý B/W 16 4 Základní barvy 256 8 Paleta barev 16,7 milionů 24 True Color – věrné barvy 281 bilionů 48 Deep Color Speciální režim grafické karty, A = průhlednost 16,7 milionů 32 RGBA

15 Maximální možný počet barev v obrázku
Barevná hloubka Maximální možný počet barev v obrázku skutečný počet barev 163896 Dithering

16 Způsob digitalizace barev
Bílé světlo lze rozložit do barevného spektra duhy Ze základních barev duhy lze opět složit bílé světlo

17 Barevný model RGB R – red - červená G – green - zelená
B – blue - modrá Používá se u monitorů, projektorů, televizorů, které vydávají světlo z vlastního zdroje Také se používá u scannerů, digitálních fotoaparátů a kamer, které vyhodnocují barvu dopadajícího/odraženého světla

18 Tvorba barev RGB Výsledné barvy se tvoří sčítáním jednotlivých barevných složek – číslo udává jas (intenzitu) v 256 úrovních (pro 24bit. barvu) Nulové hodnoty jasu všech složek = černá Maximální hodnoty jasu všech složek = bílá Různou úrovní jasu jednotlivých složek se tvoří libovolná barva

19 Barevný model CMYK C – cyan - azurová M – magenta - fialová
Y – yellow - žlutá K – black - černá Používá se u tiskáren, které tisknou na bílý papír barevné inkousty/tonery Viditelná barva je pak dána barvou odraženého světla od potištěného papíru: inkoust některé barvy pohltí a některé odrazí

20 Tvorba barev CMYK Výsledné barvy se tvoří odečítáním barevných složek od bílé barvy dopadajícího světla číslo udává stupeň pohlcení doplňkové barvy například Y udává stupeň pohlcení modré, takže se odrazí zelená a červená =žlutá Nulové hodnoty pohlcení – bílá Maximální hodnoty pohlcení – černá

21 CMYK na tiskárně neumí zajistit tak jasné barvy jako RGB na monitoru
RGB x CMYK Dithering Tiskárna neumí inkoustem nastavovat stupeň pohlcení, každý jeden bod obrázku je tedy složen z matice malých jednobarevných teček, které oko nerozliší CMYK na tiskárně neumí zajistit tak jasné barvy jako RGB na monitoru

22 Dithering laserové a inkoustové tiskárny.


Stáhnout ppt "Počítačová grafika."

Podobné prezentace


Reklamy Google