Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Počítačová grafika. Dva typy počítačové grafiky Bitmapová (rastrová) Základní prvek – PIXEL (bod) Do souboru se každému bodu ukládá pouze jeho barva Vektorová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Počítačová grafika. Dva typy počítačové grafiky Bitmapová (rastrová) Základní prvek – PIXEL (bod) Do souboru se každému bodu ukládá pouze jeho barva Vektorová."— Transkript prezentace:

1 Počítačová grafika

2 Dva typy počítačové grafiky Bitmapová (rastrová) Základní prvek – PIXEL (bod) Do souboru se každému bodu ukládá pouze jeho barva Vektorová Základní prvek – OBJEKT (čára, elipsa, obdélník, křivka) Do souboru se každému objektu ukládá jeho typ, pozice, rozměry, barva čáry, barva výplně…

3 Zdroje obrázků Bitmapový obrázek: • plošný scanner • digitální fotoaparát • bitmapový editor Vektorový obrázek: • trasovací program z bitmapy • vektorový editor

4 Konverze a kombinace grafiky Z vektorového obrázku lze vytvořit bitmapový exportem z vektorového programu, nebo v kvalitě rozlišení obrazovky lze vektorový obrázek zobrazený na ploše monitoru "odchytit" do schránky klávesou PrintScreen (případně Alt+PrintScreen jen aktivní okno), ze schránky pak vložit do libovolného bitmapového editoru. Vektorovou i bitmapovou grafiku lze i zároveň zpracovávat v mnoha programech (kancelářské programy, profesionální grafické editory).

5 Bitmapová grafika rozměry obrázku se měří v pixelech šířka x výška pozice se určuje v pixelech souřadnice X, souřadnice Y 200pix 100pix

6 Vektorová grafika 4cm 2cm rozměry objektů se měří v cm/mm pozice objektů se určuje v cm/mm

7 Kvalita při změně velikosti Bitmapový obrázek Ztráta kvality Vektorový obrázek Bez ztráty kvality

8 Kvalita při změně velikosti Bitmapový obrázek Ztráta kvality Vektorový obrázek Bez ztráty kvality

9 Vektorový obrázek • typ, rozměry, pozice a vlastnosti všech objektů • soubor je malý • kvalita obrázku je teoreticky nekonečná • skutečná kvalita je dána kvalitou výstupního zařízení Co se ukládá do souboru Bitmapový obrázek • rozměry bitmapy, barevná hloubka • barvy všech pixelů • soubor je velký, musí používat komprimaci • čím víc bodů, tím větší kvalita obrázku

10 Projektor na plátně 10 dpi Monitor 100 dpi Kvalita (rozlišení) výstupního zařízení Tablet iPad 265dpi Tiskárna 1200 dpi

11 Bitmapový obrázek v souboru Bezztrátová komprimace • vhodná pro jednoduché obrázky - schémata, loga, kliparty • obrázky mají většinou málo barev • obrázky mají velké stejnobarevné plochy • GIF (max 256 barev) • PNG Ztrátová komprimace • vhodná pro složité obrázky s velkým množstvím různobarevných detailů - typicky fotky • dochází ke ztrátě kvality • v obrázku se objevuje šum a JPEG artefakty • JPG/JPEG 16,7 mil. barev

12 Jednoduchý obrázek v souboru Bezztrátová komprimace • GIF (max 256 barev) • PNG • v původní kvalitě Ztrátová komprimace • JPG/JPEG 16,7mil. Barev • ztráta kvality, šum, JPEG artefakty

13 Složitý obrázek v souboru Bezztrátová komprimace • soubor zabírá víc místa • GIF 50KB PNG 100KB Ztrátová komprimace • ztráta kvality zanedbatelná • JPG 13KB

14 Barevná hloubka obrázků Maximální počet barev bitů / pixel Popis 21Černobílý B/W 164Základní barvy 2568Paleta barev 16,7 milionů24True Color – věrné barvy 281 bilionů48Deep Color Speciální režim grafické karty, A = průhlednost 16,7 milionů32RGBA

15 Barevná hloubka Maximální možný počet barev v obrázku skutečný počet barev Dithering

16 Způsob digitalizace barev • Bílé světlo lze rozložit do barevného spektra duhy • Ze základních barev duhy lze opět složit bílé světlo

17 Barevný model RGB • R – red - červená • G – green - zelená • B – blue - modrá • Používá se u monitorů, projektorů, televizorů, které vydávají světlo z vlastního zdroje • Také se používá u scannerů, digitálních fotoaparátů a kamer, které vyhodnocují barvu dopadajícího/odraženého světla

18 Tvorba barev RGB • Výsledné barvy se tvoří sčítáním jednotlivých barevných složek – číslo udává jas (intenzitu) v 256 úrovních (pro 24bit. barvu) • Nulové hodnoty jasu všech složek = černá • Maximální hodnoty jasu všech složek = bílá • Různou úrovní jasu jednotlivých složek se tvoří libovolná barva

19 Barevný model CMYK • C – cyan - azurová • M – magenta - fialová • Y – yellow - žlutá • K – black - černá • Používá se u tiskáren, které tisknou na bílý papír barevné inkousty/tonery • Viditelná barva je pak dána barvou odraženého světla od potištěného papíru: inkoust některé barvy pohltí a některé odrazí

20 Tvorba barev CMYK • Výsledné barvy se tvoří odečítáním barevných složek od bílé barvy dopadajícího světla • číslo udává stupeň pohlcení doplňkové barvy například Y udává stupeň pohlcení modré, takže se odrazí zelená a červená =žlutá • Nulové hodnoty pohlcení – bílá • Maximální hodnoty pohlcení – černá

21 RGB x CMYKDithering Tiskárna neumí inkoustem nastavovat stupeň pohlcení, každý jeden bod obrázku je tedy složen z matice malých jednobarevných teček, které oko nerozliší CMYK na tiskárně neumí zajistit tak jasné barvy jako RGB na monitoru

22 Dithering laserové a inkoustové tiskárny.


Stáhnout ppt "Počítačová grafika. Dva typy počítačové grafiky Bitmapová (rastrová) Základní prvek – PIXEL (bod) Do souboru se každému bodu ukládá pouze jeho barva Vektorová."

Podobné prezentace


Reklamy Google