Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Pudlová Iva Hrazdilová Lucie 4.B.  je obor informatiky, který používá počítače na vytváření a úpravu snímků  v domácím použití:  fotografování digitálním.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Pudlová Iva Hrazdilová Lucie 4.B.  je obor informatiky, který používá počítače na vytváření a úpravu snímků  v domácím použití:  fotografování digitálním."— Transkript prezentace:

1 Pudlová Iva Hrazdilová Lucie 4.B

2  je obor informatiky, který používá počítače na vytváření a úpravu snímků  v domácím použití:  fotografování digitálním fotoaparátem  upravujeme a malujeme obrázky  tvoříme dokumenty a tabulky

3  Grafické informace se ukládají ve formě matematického zápisu. Ten definuje tvar čáry a křivky, které jsou základními kameny všech zbývajících objektů. Vektorové grafické programy obvykle pracují s velkým množstvím “vektorových” objektů, které mohou být téměř libovolně uspořádány a modifikovány  Jednotlivé objekty mohou být libovolně prolínány, mohou se překrývat v libovolném pořadí a je možné s nimi kdykoliv později manipulovat – změnit parametry vektoru, tj. tvar a vlastnosti objektu.

4 Výhody:  Možnost libovolné změny velikosti obrázku bez ztráty kvality  Malá velikost pro čárovou (kreslenou) grafiku  Je možné pracovat s každým objektem v obrázku odděleně Nevýhody:  Pro většinu zobrazovacích zařízení je nutno ji převést na rastrový obrázek  Neexistuje jednotný formát -> problémy s otvíráním a přenosem souborů  Oproti rastrové grafice zpravidla složitější pořízení obrázku. V rastrové grafice lze obrázek snadno pořídit pomocí fotoaparátu nebo skeneru.

5  PDF, PS - soubory původně určené pro tiskárny, existují pro ně zdarma prohlížeče, zejména Adobe Reader  TTF - soubory obsahující definici fontů  ZMF (soubory Zoner Calista), DWG (AutoCAD), CDR (Corel Draw!) a mnoho dalších

6  obrázek je složen z mnoha malých bodů  každý bod (pixel) má v obrázku svou přesnou pozici a barvu (uložena jeho barva, jas a kontrast).  z jednotlivých bodů je jako celek složen výsledný obraz  čím větší počet bodů je obrázek složen, tím je kvalitnější, zároveň z pohledu datové velikosti je větší

7 Výhody  Malá velikost pro fotografie  Jednoduché zobrazení Nevýhody  při zvětšování obrazu dochází ke snižování kvality  nevhodné pro obrazy, u kterých dochází ke zvýšení rozlišení

8  BMP – Windows Bitmap  Asi jediný program, který tyto soubory standardně využívá je Kreslení ve Windows  Jednoduchý formát. Jde o rastr v nejčistší možné podobě, tedy 3 čísla pro každý obrazový bod, jeden bod za druhým.  Barevná hloubka 24 bit  GIF - Graphics Interchange Format  Formát souborů vhodný pro jednoduché webové obrázky a ikonografiku  Barevná hloubka 8 bit, tj. 256 barev z libovolně definované palety  Používá bezztrátovou kompresi  Umožňuje ukládání více obrázků do jednoho souboru => animace  Jedné barvě lze nastavit průhlednost

9  JPEG - Joint Photographic Experts Group  Barevná hloubka 24 bit  Určen pro ukládání fotografií, velmi nevhodný pro obrázky s ostrými hranami (text)  Používá ztrátovou kompresi nastavitelné kvality => velká datová úspora  Ke ztrátě kvality dochází při každém uložení JPG soubor  PNG - Portable Network Graphics  Relativně nový formát, určený pro přenos souborů v síti  Obsahuje algoritmus pro opravu chyb vzniklých přenosem  Používá bezztrátovou kompresi, v porovnání s GIF je komprese účinnější  Neumí animace  Barevná hloubka až 48 bitů + až 16 bitů pro průhlednost  TIFF - Tag Image File Format  Existuje více verzí tohoto formátu  Používá se především pro archivaci obrázků k pozdějším úpravám  Zvolna ho nahrazuje formát PNG  Barevná hloubka až 24 bit  Může používat bezztrátovou kompresi

10  je v informatice označení pro speciální část počítačové grafiky, která pracuje s trojrozměrnými objekty. Převod 3D objektů do 2D zobrazení se nazývá renderování.  Nejznámějším využitím počítačové 3D grafiky je vytváření animací (pro tvorbu filmů nebo počítačových her), avšak 3D grafika je využívána i ve vědě a průmyslu (například pro počítačové simulace nebo trojrozměrné zobrazení orgánů).

11  Nejpoužívanější je model RGB, který jakoukoliv barvu vyjadřuje jako kombinaci tří světel - červeného (Red), zeleného (Green) a modrého (Blue) - různé intenzity.  Intenzita je reprezentována celým číslem, obvykle v rozsahu 0 až 255. Jsou-li všechna světla zhasnuta, vnímáme černou barvu, svítí-li všechna na maximum, vidíme bílou barvu.  Tento model se používá zařízení, která svítí (monitory, dataprojektory), a u digitálních fotoaparátů.

12  černá barva → min. intenzita (R = 0; G = 0; B = 0)  bílá barva → max. intenzita (R =255; G =255; B=255)  barev

13

14

15  kolik barev dokáže zobrazit jeden bod (pixel) v obrázku  kolik bitů připadá na jeden pixel

16  Rozlišení je v počítačové grafice pojem s několika významy.  U monitorů (běžných i LCD) se jím myslí rozměr obrazovky měřený počtem zobrazených bodů (pixel, px). Rozlišení 1024x768 px tedy znamená, že na obrazovce se zobrazuje rastrový obrázek, jehož delší strana má 1024 bodů a kratší 768 bodů.

17  U tiskáren se pojmem rozlišení rozumí hustota bodů při tisku. Měří se v jednotkách dpi. Optimální rozlišení pro fotografii se udává 300 dpi, tj. 300 teček na 2,54 cm; pro text stačí 75dpi.  U skenerů rozlišení v dpi říká, kolik bodů je vytvořeno ve vznikajícím souboru z obrázku dané velikosti. Při rozlišení 300 dpi bude obrázek o velikosti 2,54x2,54 cm převeden na bitmapu o rozměrech 300x300 px.  Rozlišení digitálních fotoaparátů říká, kolik bodů má výsledná fotografie. Udává se v megapixelech (Mpx).

18  (dots per inch)=kolik obrazových bodů (pixelů) se vejde do délky jednoho palce. Jeden palec, anglicky inch, je 2,54 cm. Někdy se také užívá zkratky PPI čili pixels per inch, pixely na palec


Stáhnout ppt "Pudlová Iva Hrazdilová Lucie 4.B.  je obor informatiky, který používá počítače na vytváření a úpravu snímků  v domácím použití:  fotografování digitálním."

Podobné prezentace


Reklamy Google