Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:"— Transkript prezentace:

1 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: Vittorino da Feltre, Thomas More, Michel de Montaigne, Francis Bacon, Tommaso Campanella RENESANČNÍ PEDAGOGIKA VY-32-INOVACE-PED-107

2 Ve 14. – 16. století dochází v jihozápadní Evropě k intenzivnímu rozvoji hospodářskému i kulturnímu Vznikají první manufaktury, narůstá mezinárodní obchod, objevné cesty otevírají nové možnosti v Asii, v Africe i v Americe Antické filosofické ideály a antický životní způsob slaví svou renesanci Nový přístup k životu volá po nové harmonické výchově člověka

3 Osobnosti této doby: Vittorino da Feltre (1378 – 1446) – buduje uprostřed přírody, na břehu jezera výchovnou instituci nového typu, kterou nazval Dům radosti a kde se pokusil uskutečnit výchovu netradičně – krásou prostředí a harmonickým rozvíjením těla i ducha svých žáků Zdroj:

4 Thomas More (1478 – 1535) – vystupuje s požadavkem všeobecné školní docházky pro hochy i dívky, vyzvedá pracovní výchovu vedle výchovy tělesné a přírodovědné. Dosavadní školu latinskou nahrazuje školou vyučující v mateřském jazyce Zdroj:

5 Michel de Montaigne (1533 – 1592) – chce překonat tradiční pamětní učení a pěstovat žákův úsudek a samostatnost. Veškeré učení má vycházet z pozorování života, učitel nemá vnucovat žákovi určité mínění, ale má ho vést, aby se naučil samostatně rozhodovat a hledat pravdu Zdroj:http://www.guardian.co.uk/books/2010/nov/13/montaigne-my-hero-yiyun-li

6 Francis Bacon (1561 – 1626) – vyučování se má přizpůsobit žákově individualitě a má postupovat od známého k neznámému, od snadného k nesnadnému, od věci ke slovu Zdroj:

7 Tommaso Campanella (1568 – 1639) –napsal utopické dílo Sluneční stát. Klade důraz na přírodní vědy. Všemu se má mládež učit podle názoru, na základě vlastního pozorování skutečných předmětů a jevů a na základě jejich obrazů, vymalovaných na stěnách domů. Všichni se bez rozdílu rozvíjejí ve všech uměních i tělocviku. Také pracovní výchova není zanedbávána, žáci navštěvují dílny a účastní se zemědělských prací Zdroj:http://www.homolaicus.com/teorici/campanella/campanella.htm

8 POUŽITÉ ZDROJE: JŮVA, V. a JŮVA, V.: Stručné dějiny pedagogiky. 1.vyd. Brno: Paido, s. ISBN CHARVÁT,J.: Světové dějiny. 5.vyd. Praha: SPN, s.


Stáhnout ppt "AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:"

Podobné prezentace


Reklamy Google