Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název DUM: VY_32_INOVACE_XVII_1_3_Úvod do nauky o slovní zásobě Šablona číslo: XVII Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 3 Autor: Mgr. Milena Uhrovičová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název DUM: VY_32_INOVACE_XVII_1_3_Úvod do nauky o slovní zásobě Šablona číslo: XVII Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 3 Autor: Mgr. Milena Uhrovičová."— Transkript prezentace:

1 Název DUM: VY_32_INOVACE_XVII_1_3_Úvod do nauky o slovní zásobě Šablona číslo: XVII Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 3 Autor: Mgr. Milena Uhrovičová

2 Anotace Materiál objasňuje pojmy pojmenování a slovo, formy pojmenování, významové vztahy mezi slovy AutorMgr. Milena Uhrovičová Klíčová slova Lexikologie, pojmenování, slovo, sousloví, frazém, pojmenování nemotivovaná, motivovaná, slova jednoznačná, mnohoznačná, nadřazenost, podřazenost Druh učebního materiáluPrezentace Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníStřední odborné vzdělávání Tematická oblastVšeobecné vzdělávání - český jazyk a literatura

3 ÚVOD DO NAUKY O SLOVNÍ ZÁSOBĚ NAUKA O SLOVNÍ ZÁSOBĚ II. LEXIKOLOGIE

4 Lexikologie PŘEDMĚT OBORU zabývá se slovní zásobou určitého jazyka vymezuje pojmy pojmenování a slovo studuje významovou a formální stránku slova zkoumá - významové vztahy mezi slovy - ustálená spojení slov

5 POJMENOVÁNÍ A SLOVO POJMENOVÁNÍ SLOVO základní jednotka komunikace - okolní realitu v komunikačním procesu pojmenováváme – nejčastější formou pojmenování = slovo základní pojmenovávací prostředek – znak zvolený pro označení určité mimojazykové skutečnosti základní jednotka slovní zásoby slovní zásoba = lexikum lexém, lexikální jednotka = souhrnné označení všech tvarů téhož slova

6 ZPŮSOBY (FORMY) POJMENOVÁNÍ POJMENOVÁNÍ JEDNOSLOVNÁ škola / výška vyučovat VÍCESLOVNÁ vysoká škola vést výuku FRAZEOLOGICKÁ SPOJENÍ (FRAZÉMY) je ze staré školy mít tvrdou školu života ZKRATKA VŠ

7 VÍCESLOVNÉ LEXIKÁLNÍ JEDNOTKY Doporučený dopis Kancelářský nábytek USTÁLENÁ SPOJENÍ VÍCESLOVNÁ POJMENOVÁNÍ Diplomová práce FRAZÉMY Mít práce nad hlavu Doručený dopis Dřevěný nábytek VOLNÁ SPOJENÍ

8 VÍCESLOVNÉ LEXIKÁLNÍ JEDNOTKY VÍCESLOVNÁ POJMENOVÁNÍ - SOUSLOVÍ Jméno + shodný adjektivní přívlastek: osobní automobil, nové koření V odborném názvosloví obrácené pořadí: Stoj spatný, kyselina sírová Častá pojmenování se zkratkou: RM-systém, HIV-test X !při opačném pořadí bez spojovníku: test HIV Jméno + shodný substantivní přívlastek: Borovice kleč, matematik analytik Jméno+ neshodný přívlastek: Vrh koulí, poločas rozpadu FRAZÉMY: NEVĚTNÉ X VĚTNÉ NEVĚTNÉ: Lev salónů, kápnout božskou, růžové brýle, hodina duchů, levou zadní, zvědavý jako opice VĚTNÉ: POŘEKADLA: kupuje zajíce v pytli PRANOSTIKY: Vánoce na blátě, Velikonoce na ledu PŘÍSLOVÍ: S poctivostí nejdál dojdeš VÝROKY VÝZNAMNÝCH OSOBNOSTÍ: Kostky jsou vrženy, CITÁTY KLIŠÉ: ustálený, automatizovaný slovní obrat; často hanl. otřelý slovní obrat: módní diktát, vrátil se k rodinnému krbu

9 Podtrhněte víceslovná pojmenování, odlište termíny(T) a frazeologická spojení (FS): Na zahradě nám roste vysoký smrk. Je to smrk pichlavý. Smrkové dřevo se používá na otop. Často slýchávám, že spím jako dřevo. Vždyť pracuji jako dřevorubec. Někdy však spím jako na vodě. Mým největším pomocníkem je oblouková ruční pila. Proto si mě také dobírají, prý chrápu jako, když řeže pilou. Nedávno se v lese objevil velký medvěd, byl to medvěd brtník. Měl chuť na sladký med, jenže v mé tašce našel jen turecký med.

10 Podtrhněte víceslovná pojmenování, odlište termíny(T) a frazeologická spojení (FS): Na zahradě nám roste vysoký smrk. Je to smrk pichlavý. Smrkové dřevo se používá na otop. Často slýchávám, že spím jako dřevo. Vždyť pracuji jako dřevorubec. Někdy však spím jako na vodě. Mým největším pomocníkem je oblouková ruční pila. Proto si mě také dobírají, prý chrápu jako, když řeže pilou. Nedávno se v lese objevil velký medvěd, byl to medvěd brtník. Měl chuť na sladký med, jenže v mé tašce našel jen turecký med.

11 FRAZÉMY, SOUSLOVÍ K uvedeným slovům uveďte frazémy: Z uvedených slov utvořte sousloví: Koruna Meč Hadr Jméno Hůl jazyk

12 FRAZÉMY, SOUSLOVÍ K uvedeným slovům uveďte frazémy: Z uvedených slov utvořte sousloví: Koruna nemá ani korunu – je bez peněz, nasadit tomu korunu – ironicky – dovršit to chybně Meč má jazyk jako meč – ostrý, Damoklův meč – stálé nebezpečí, zkřížit meče – vést spor vymřít po meči – Hadr chodit v hadrech – v onošeném oblečení, lítá jako hadr na holi – rychle Jméno – křestní, rodné, rodové, podstatné, přídavné jméno, jménem zákona Hůl – slepecká, vycházková, hokejová, biskupská, maršálská hůl Jazyk – národní, český, mateřský, spisovný, hovorový

13 POJMENOVÁNÍ PODLE PŮVODU ZNAČKOVÁ, NEMOTIVOVANÁ (původní, kořenná) voda POPISNÁ, MOTIVOVANÁ voda → vodní

14 Podtrhněte slova nemotivovaná Ryba, rybník, strom, stromeček, pes, psí, jak, humorně, hudebník, mech, mrazivý, pět, jepičí, jez, jezdec, rodinný

15 Podtrhněte slova nemotivovaná Ryba, rybník, strom, stromeček, pes, psí, jak, humorně, hudebník, mech, mrazivý, pět, jepičí, jez, jezdec, rodinný

16 SLOVO VÝZNAM SLOVA slovní (věcný, lexikální) Označuje určitý jev skutečnosti Strom – dřevina s kmenem mluvnický (gramatický) Vyjadřuje různé mluvnické kategorie – na stromě – 6. pád, číslo jednotné, rod mužský

17 Vysvětlete věcný význam slov: Medik – studující medicíny Historismus - slova označující skutečnosti, které již zanikly Klišé - otřelý slovní obrat Fotogenický - vhodný pro fotografování Malíř - 1. výtvarný umělec malující obrazy - 2. m. (pokojů) řemeslník zabývající se malováním

18 VÝZNAMOVÉ VZTAHY MEZI SLOVY obilí Slovo nadřazené žito Slovo podřazené Pojmenování mohou být ve vzájemném vztahu podřazenosti, nadřazenosti a souřadnosti Slova souřadná : pšenice, ječmen, oves Uveďte nadřazené slovo slovu obilí. Plodina

19 K následujícím slovům uveďte slova nadřazená a podřazená Mrkev Stůl Pšenice Tygr Atletika

20 K následujícím slovům uveďte slova nadřazená a podřazená Mrkev – zelenina – mrkev karotka Stůl – nábytek – kancelářský stůl Pšenice – obilí – pšenice špalda Tygr – šelma – tygr indický Atletika – sportovní odvětví – lehká atletika

21 Které slovo není s ostatními souřadné Smetana, Dvořák, Janáček, Myslbek, Adam Michna z Otradovic Boccaccio, Villon, Ovidius, Rembrant, Milton, Petrarca Madrid, Oslo, Lisabon, Sofie, Kodaň, Brusel, Bonn

22 Které slovo není s ostatními souřadné Smetana, Dvořák, Janáček, Myslbek, Adam Michna z Otradovic Boccaccio, Villon, Ovidius, Rembrant, Milton, Petrarca Madrid, Oslo, Lisabon, Sofie, Kodaň, Brusel, Bonn

23 SLOVA JEDNOZNAČNÁ A VÍCEZNAČNÁ Pojmenování mohou svůj význam měnit. Některá slova jen jeden význam: květináč = JEDNOZNAČNÁ (JEDNOVÝZNAMOVÁ) POJMENOVÁNÍ – především  TERMÍNY (sousloví X! svíčka)  VLASTNÍ JMÉNA (Jan, Micka, Národní divadlo) MNOHOZNAČNÁ (VÍCEVÝZNAMOVÁ) POJMENOVÁNÍ – podle kontextu mají víc než jeden význam: význam základní: hlava (horní část lidského těla) význam druhotný: hlava státu, hlava motoru, hlava- kapitola, …

24 V kterém případě jsou jen slova mnohoznačná? a) obsah, korunka, chronometr b) stopka, list, lopatka c) jehla, náramek, velryba d) Eva, výška, kohout

25 V kterém případě jsou jen slova mnohoznačná? a) obsah, korunka, chronometr b) stopka, list, lopatka c) jehla, náramek, velryba d) Eva, výška, kohout

26 Lingvistická disciplína - zabývá se lexikem - slovní zásobou určitého jazyka a jejím užíváním. Jednotkami SZ - slova a ustálená slovní spojení. Základní jednotkou lexikální roviny - SLOVO V komunikačním procesu je slovem označována nějaká mimojazyková skutečnost — slovo něco pojmenovává a zároveň se k něčemu vztahuje, stává se tak v procesu komunikace POJMENOVÁNÍM. Slovo je základní jednotkou slovní zásoby jazyka. Pojmenování je základní jednotkou komunikace. LEXIKOLOGIE - SHRNUTÍ

27 ZPŮSOBY (FORMY POJMENOVÁNÍ): slovo (divadlo), složené pojmenování (divadelní prkna – významová soudržnost dvou nebo více slov), sousloví (Národní divadlo), víceslovné (multiverbální) slovní spojení (dramatická výchova, provádět dramatizaci X univerbizace - dramaťák), frazém (hrát divadlo – přetvařovat se), zkratka (ND). Lexikologie a její disciplíny: SÉMANTIKA – nauka o věcných významech slov SLOVOTVORBA (DERIVOLOGIE) – nauka o tvoření slov FRAZEOLOGIE – nauka o ustálených slovních spojeních ETYMOLOGIE - nauka o původu slov ONOMASTIKA – nauka o vlastních jménech LEXIKOGRAFIE – nauka o sestavování slovníků

28 Kamiš, K.; Kuba, L.; Müllerová, E. Mluvnická, pravopisná a lexikální cvičení k Mluvnici češtiny pro střední školy. 1.vyd. Praha: Fortuna, s. Kol. autorů, Příruční mluvnice češtiny. 2. vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, s. Kostečka, J. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. Dotisk 1. vyd. Praha: SPN, s. Mašková, D.: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Dotisk 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, s. (edice Maturita) Novotný, J. a kol. Mluvnice češtiny pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, s. Sochrová, M. Cvičení z českého jazyka v kostce pro SŠ. 1. vyd. Praha: Fragment, s. Sochrová, M. Český jazyk v kostce pro SŠ. 2. vyd. Praha: Fragment, s. Zdroje:


Stáhnout ppt "Název DUM: VY_32_INOVACE_XVII_1_3_Úvod do nauky o slovní zásobě Šablona číslo: XVII Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 3 Autor: Mgr. Milena Uhrovičová."

Podobné prezentace


Reklamy Google