Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAntonie Staňková
1
VÝVOJ CEN Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST
2
VÝVOJ CEN změny ceny zboží pečivo mobil benzin tablet Proč došlo ke změnám ceny zboží? obr. 1
3
VÝVOJ CEN RYCHLOST REAKCE CEN na změny poptávky nebo nabídky trhy, kde se ceny mění rychle (častěji než jednou za týden) benzin čerstvé ovoce a zelenina internetové aukce akcie cizí měny trhy, kde se ceny mění pomalu (méně často než jednou za měsíc) zájezdy jízdné (vlak, autobus) automobily nemovitosti
4
VÝVOJ CEN CENOVÁ REGULACE potlačuje vývoj ceny podle nabídky a poptávky maximální cena, minimální cena nebo usměrnění cen (ceny se mohou měnit pouze v mezích stanovených pravidel) stanoví úřad nebo zákon v ČR: léčiva, lékařská péče voda z vodovodu, elektrická energie, zemní plyn parkovné, taxislužba, MHD, pohřební služby,… (stanoví obce) jízdné – vlak, autobus cigarety elektronické komunikace (telefon, internet, rádio, televize) práce (minimální mzda)
5
VÝVOJ CEN výhody regulace cen nastavená maximální cena chrání spotřebitele (brání přemrštěným cenám) nastavená minimální cena chrání výrobce
6
VÝVOJ CEN nevýhody regulace cen brání konkurenci, brání přirozenému vývoji cen zavedení minimální ceny zboží pro výrobce může vést k vysokým cenám pro spotřebitele např: dotovaná cena elektrické energie po zavedení cenového stropu se zvýší poptávka, ale nabídka se nezvýší, - zboží začíná být nedostatkové - snižuje se kvalita zboží - posiluje černý trh sociálně slabší skupiny obyvatelstva jsou v důsledku toho diskriminovány zavedení cenového stropu nikdy dlouhodobě nevede k nízkým cenám na trhu
7
VÝVOJ CEN výhody minimální mzdy chrání před chudobou pracovní motivace – je výhodnější pracovat než pobírat sociální dávky zaměstnavatele chrání před mzdovou konkurencí namísto využívání nekvalifikované manuální práce se více investuje do technologií nevýhody minimální mzdy zvýšení nezaměstnanosti – počet pracovníků musí být redukován zvýšení ceny zboží (vyšší náklady na výrobu)
8
VÝVOJ CEN Zdroj: SKOŘEPA, Michal; SKOŘEPOVÁ, Eva. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia: Manuál pro učitele. Praha: Scientia, 2008. 197 s. Autor: Mgr. Pavel Papežík, vytvořeno v září 2012, určeno pro 9. ročník ZŠ, předmět Finanční gramotnost, vzdělávací oblast Člověk a společnost, vzdělávací obor Výchova k občanství, tematický okruh Stát a hospodářství. Použité obrázky: obr. 1: http://morguefile.com/archive/display/580702http://morguefile.com/archive/display/580702
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.