Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Erich Maria Remarque Jiskra života Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Erich Maria Remarque Jiskra života Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794."— Transkript prezentace:

1 Erich Maria Remarque Jiskra života Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

2 Jiskra života (1952)

3 Umělecký text (ukázka),,Všichni ven! Nastoupit!" křičel venku Handke. Kostlivci se tlačili ven a stavěli se do řad. Kdo nemohl chodit, toho podpírali nebo vynesli ven a položili na zem. Byl to ubohý houf polomrtvých a vyhladovělých lidí. Weber se otočil k Wiesemu.,,Vyhovuje vám to takhle?" Wiesemu se chvělo chřípí, jako by čichal pečínku.,,Nádherné kusy," zabručel. Pak si nasadil kostěné brýle a blahovolně si začal prohlížet nastoupené řady. „Chcete si vybrat?" zeptal se Weber. Wiese si odkašlal. „Ano - tedy, při hlášení se říkalo něco, jako že - dobrovolně -",,No třeba," odpověděl Weber..Jak chcete. Šest mužů na lehkou práci - vystoupit!" Nikdo se nehnul. Weber zrudl. (…) „Lidi," řekl pak mírně. „Vy patříte do nemocnice. Všichni. V táborovém lazaretě už není místo. Šest z vás můžu uložit jinde. Potřebujete polévky, maso a vydatnou stravu. Ať předstoupí šest lidí, kteří to potřebují nejnutněji."

4 Nikdo nepředstoupil. Takovým pohádkám nikdo v táboře nevěřil. Kromě toho veteráni Wieseho dobře znali. Věděli, že už si několikrát odvedl lidi. Nikdo z nich už se pak nevrátil. „Máte asi pořád ještě moc žrádla, co?" vyštěkl na ně Weber. „Tak to se tedy změní. Šest mužů vystoupit, a honem!" Z oddělení B vyvrávoral kostlivec a zůstal stát.,,Dobrá," řekl Wiese a změřil si ho pohledem.,,Vy jste rozumný, příteli. Však vás už vykrmíme." Vystoupil druhý. Pak ještě jeden. Přišli teprve nedávno. „Tak rychle. Ještě tři!" vykřikl Weber zlostně. Domníval se, že na ten nápad s dobrovolným hlášením přišel Neubauer v ožralosti. Stačí dát příkaz písárně a ta už se postará, aby bylo dodáno šest lidí. Wiesemu škubalo v koutcích úst.,,Osobně vám zaručuji dobrou stravu, lidi. Maso, kakao, výživné polévky."

5 „ Pane štábní," řekl Weber,..tahle holota nerozumí, když se s ní mluví takhle." „Maso?" zeptal se kostlivec Vasja, stojící jako zhypnotizovaný vedle 509.,,Ovšem, kamaráde." Wiese se k němu otočil.,,Denně. Denně maso." Vasja naprázdno přežvykoval. 509 do něho varovně strčil loktem. Byl to docela nepatrný pohyb, ale Weber jej přesto zpozoroval.,,Ty svině!" Kopl 509 do břicha. Kopanec nebyl nijak zvlášť silný; podle Weberova mínění to byl spíš kopanec pro výstrahu než z trestu. Ale 509 se skácel. „Vstaň, simulante!",,To ne, to ne," mumlal Wiese a zadržel Webera.,,Musím je dostat zdravé."

6 Otázky a úkoly Popište situaci, která je v ukázce zachycena. Víte, jakou přezdívku měl doktor Wiese? Ve kterém koncentračním táboře se děj knihy odehrává? Kdo je vězeň č. 509? Víte, komu se říkalo musulmani? Pokud ne, vyhledejte slovo ve slovníku. Dokázali byste vyjmenovat další postavy díla? Jak příběh končí? O jaký literární žánr se jedná? Jaká je kompozice díla? Kdy se příběh odehrává?

7 Doplňující otázky Dokážete říci, co vyjadřuje název knihy? Odkud čerpal autor námět k sepsání díla? Jaké jsou jazykové prostředky díla? Kteří další autoři zpracovávali obdobné téma? Zařaďte Remarqua do kontextu světové literatury. Vzpomeňte si na názvy dalšího jeho děl.

8 Neumělecký text Z kataklyzmat dvacátého století, z popela druhé světové války již vychází jiný člověk a jiný svět. A odhadovat, jak jsme se změnili, jací jsme a jaký svět budujeme, to už je úkolem spisovatelů, kteří přicházejí po Remarquovi. Autor jiskry života chtěl, ba musel jako humanista pevně věřit, že člověk vyšel z těchto otřesů poučen a že už nikdy nedovolí, aby se opakovala doba, která by opět mohla popírat všechny hodnoty, vyvrátit z kořenů zásady lidského soužití a pozvednout násilí a vraždu na zákon. Jiskra života je pevným výrazem této víry.

9 Otázky k neuměleckém textu Určete funkční styl textu. Určete slohový útvar. Vyhledejte v textu termíny. Co znamená výraz kataklyzma? Kde byste jeho význam hledali? Kde by se tento text mohl vyskytovat?

10 Umělecký text (odpovědi) V ukázce je zachycena situace, kdy si nacistický doktor Wiese vybírá několik vězňů na své pokusy. Přezdívalo se mu doktor smrt. Děj se odehrává v nacistickém Německu v koncentračním táboře Mellern. Vězeň č. 509 – přežívá v koncentračním táboře více než 12 let, postupem času se z něj stala troska, zeslábl, proto byl přesunut z pracovního tábora do,,rekonvalescenčního tábora“. Musulmani – tak byli nazývání lidé v koncentračních táborech, kteří v závislosti na úplném vyhladovění podléhají zvířecím pudům. Další postavy: Berger, vězeňský obchodník Lebenthal, Bucher, velitel tábora Neubauer, důstojník SS Weber, vůdce vzpoury Lewinsky

11 Příběh končí tím, že k táboru se přibližují Američané, většina příslušníků SS z tábora uteče, zůstane jen Weber s několika dalšími muži. Opijí se a snaží se před útěkem zabít co nejvíce vězňů. Vězeň č. 509 spolu s odbojovou komunistickou skupinou vojáky SS postřílí, ale sám je zasažen a umírá den před osvobozením tábora Američany. Literární žánr – román Kompozice díla – skládá se z jednotlivých kapitol (25), které většinou popisují jen jednu událost v táboře, jež většinou netrvá déle než hodinu. Příběh se odehrává mezi březnem a květnem 1945.

12 Doplňující otázky (odpovědi) Název díla Jiskra života symbolizuje minimální naději vězňů v koncentračním táboře na záchranu, přežití. V mnohých z nich přitom zbývá pouze jiskra života, tedy že se pohybují na hranici mezi životem a smrtí. Autor čerpal námět z osudů vězňů přežívajících v německých koncentračních táborech. Dále to byl fakt, že jeho sestra zahynula v koncentračním táboře. Jazykové prostředky díla: hodně dialogů a krátkých vět, objevují se zde německá slova a výrazy, které byly přímo užívány v koncentračních táborech (lazaret, barák, esesák, musulman…) Např. Henri Barbusse, Rolland, u nás Pavel, Hrabal, Drda, Fuks… Remarque – světová literatura 1. poliny 20. století, Německo Další díla: Černý obelisk, Nebe nezná vyvolených, Tři kamarádi, Na západní frontě klid, Vítězný oblouk…

13 Neumělecký text (odpovědi) Funkční styl – odborný Slohový útvar – esej, recenze Odborné výrazy (termíny) – kataklyzma, humanista Kataklyzma – sociální, revoluční převrat, Slovník cizích slov Text by se mohl vyskytovat na záložce knihy, v doslovu, v odborném časopise o literatuře…

14 Citace images/5157f c jpg images/5157f c jpg REMARQUE, Erich Maria. Jiskra života. 4. vydání. Praha: Naše vojsko, 1989.

15 Tento digitální učební materiál (DUM) zpracovala Mgr. Pavlína Štěrbová v Havířově.


Stáhnout ppt "Erich Maria Remarque Jiskra života Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794."

Podobné prezentace


Reklamy Google