Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Skladba – souvětí souřadné Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Matějíčková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Skladba – souvětí souřadné Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Matějíčková."— Transkript prezentace:

1 Skladba – souvětí souřadné Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Matějíčková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Charakteristika DUM Název školy a adresaStřední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0445 /1 AutorHana Matějíčková Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Mn-ČJ/3-CJ-1/12 Název DUMSkladba – souvětí souřadné Stupeň a typ vzděláváníStředoškolské vzdělávání Kód oboru RVP63-41-M/01 Obor vzdělávání Management hotelových a turistických služeb Vyučovací předmětČeský jazyk Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: charakteristika souvětí souřadného, druhy poměrů mezi hlavními větami Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slova Souvětí souřadné Datum18. 3. 2013

3 Skladba – souvětí souřadné Náplň výuky: Znaky souvětí souřadného Poměr mezi hlavními větami slučovací stupňovací odporovací vylučovací příčinný důsledkový

4 Znaky souvětí souřadného  obsahuje nejméně 2 věty hlavní (mluvnicky na sobě nezávislé)  na počtu vedlejších vět nezáleží  věty jsou spojeny spojkami souřadícími, nebo jsou k sobě přiřazeny beze spojek

5 Poměry mezi větami hlavními  Slučovací poměr  věty jsou prostě přiřazené  obsahy výpovědi jsou sobě rovné (A i B je pravda)  spojky: a, i, ani, nebo Setmělo se, zvedl se vítr, v dálce bylo slyšet hřmění. Děti běhaly a přitom i skákaly. Obr. 1

6  Stupňovací poměr  obsah druhé věty je závažnější než obsah věty první (platí A, ale nadto platí B)  spojovací výrazy: ba, dokonce, ba dokonce, ba i, ale i, nejen-ale, nejen-nýbrž i Nevěřili mu, ba pokládali ho i za lháře. Obr. 2

7  Odporovací poměr  obsah druhé věty popírá obsah věty první  je s ním v nesouladu nebo ho omezuje (B je v rozporu s A)  spojovací výrazy: ale, avšak, však, nýbrž, ale zato, sice- ale Květiny jsem sice neměl, ale koupil jsem pěkný dárek. Obr. 3

8  Vylučovací poměr  obsahy vět nemohou platit současně  platí kterákoliv, ale jen jedna z nich ⇒ vzájemně se vylučují (jestliže platí A, pak nemůže platit B a naopak)  spojovací výrazy: nebo, anebo, buď-buď, buď-nebo Buď se uč, nebo mi pojď pomoci. Obr. 4

9  Důvodový poměr  poměr mezi větami, z nichž druhá svým obsahem přináší informaci důležitou pro pochopení obsahu věty první (B je důvodem k A)  spojovací výrazy: neboť, vždyť, totiž Byla jsem doma, neboť mi nebylo dobře. Obr. 5

10  Důsledkový poměr  poměr mezi větami, z nichž druhá obsahově vyplývá z první (B vyplývá z A)  spojovací výrazy: proto, a proto, tedy, tudíž, tak, a tak Nic se jí nedařilo, a proto jsem byla zoufalá. Obr. 6

11 Kontrolní úkoly Urči druh poměru mezi hlavními větami: 1.Přišel pozdě, a proto nestihl začátek projevu. 2.Napiš mi, nebo mi zavolej. 3.Upadl jsem, ale koleno mě nebolí. 4.Neslyšel, neboť tam byl hluk. 5.Květy omamně voněly a větřík roznášel jejich vůni po okolí.

12 Kontrolní úkoly Urči druh poměru mezi hlavními větami – řešení: 1.Přišel pozdě, a proto nestihl začátek. (důsledkový) 2.Napiš mi, nebo mi zavolej. (vylučovací) 3.Upadl jsem, ale koleno mě nebolí. (odporovací) 4.Neslyšel, neboť tam byl hluk. (příčinný) 5.Květy omamně voněly a větřík roznášel jejich vůni po okolí. (slučovací)

13 Seznam obrázků: Obr. 1: Klara Viskova, [vid. 18. 3. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/play-and-fun-theme-image-3(52108976)/ http://fotky-foto.cz/fotobanka/play-and-fun-theme-image-3(52108976)/ Obr. 2: alexdjigil, [vid. 18. 3. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/Барон-Мюнхаузен(41695565)/ http://fotky-foto.cz/fotobanka/Барон-Мюнхаузен(41695565)/ Obr. 3: mostafa fawzy, [vid. 18. 3. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/gift-boxes(41994588)/ http://fotky-foto.cz/fotobanka/gift-boxes(41994588)/ Obr. 4: mibar2, [vid. 18. 3. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/pocitadlo(2-1027205)/ http://fotky-foto.cz/fotobanka/pocitadlo(2-1027205)/ Obr. 5: Kirill_M, [vid. 18. 3. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/doctor-with-megaphone-and-dollar-currency-sign- isolated(39146560)/ http://fotky-foto.cz/fotobanka/doctor-with-megaphone-and-dollar-currency-sign- isolated(39146560)/ Obr. 6: Kirill_M, [vid. 18. 3. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/3d-cloveka-s-cervenou-stopku(31544227)/ http://fotky-foto.cz/fotobanka/3d-cloveka-s-cervenou-stopku(31544227)/ Obr. 7: sababa66, [vid. 18. 3. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/sick-wolf(44193526)/ http://fotky-foto.cz/fotobanka/sick-wolf(44193526)/

14 Seznam použité literatury: [1] SOCHROVÁ, Marie, Cvičení z českého jazyka v kostce, 1. vyd. Praha, Fragment 2008, s. 196, ISBN 978-80-253-0671-0 [2] MAŠKOVÁ, Drahuše, Český jazyk. Přehled středoškolského učiva, 1. vyd. Třebíč, PV 2006, s. 176, ISBN 80-902571-5-1 [3] SOCHROVÁ, Marie, Český jazyk v kostce pro střední školy, 2. vyd. Praha, Fragment 1999, s. 104, ISBN 80-7200-338-0

15 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Skladba – souvětí souřadné Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Matějíčková."

Podobné prezentace


Reklamy Google