Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

„Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“ 186 Darina Kosťunová český jazyk a literatura 2. ročník,obor.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "„Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“ 186 Darina Kosťunová český jazyk a literatura 2. ročník,obor."— Transkript prezentace:

1

2 „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“ 186 Darina Kosťunová český jazyk a literatura 2. ročník,obor Obchodník (O2)

3 Co znamená „moderní“?

4 novodobý, novátorský, módní moderní umění vznikalo na přelomu 19. a 20. století

5 Krátké opakování: Vyjmenuj umělecké slohy, které znáš. Vysvětli následující pojmy: a)umělecký směr b)umělecký sloh c)časoměrný verš d)sylabotónický verš

6 OBSAH: Společenský kontext Secese Symbolismus Dekadence Oscar Wilde Prokletí básníci Civilismus Walt Whitman Volný verš Ukázky Zdroje informací

7 Společenský kontext :  vzrůst populace,vyšší životní úroveň  rozvoj měst  vznikají levicové politické strany  rozvoj techniky a věd (nové vynálezy a vědecké teorie)  vrcholí světová kolonizace (největšími koloniálními říšemi byly Anglie a Francie)

8 Technické vynálezy ÚKOL: Uhodni vynálezy!  Alexander Graham Bell (USA)  Alfred Nobel (Švédsko)

9 ÚKOL: Uhodni vynálezy!  Auguste a Louis Lumièrové (Francie)-1895  Wilhelm Conrad Röntgen (Německo)- 1895

10 Vědecké teorie  TEORIE RELATIVITY Albert Einstein (Německo)  PSYCHOANALÝZA Sigmund Freud (Rakousko) 1905 – Výklad snů (kniha)

11 Secese  poslední umělecký sloh  konec 19. a začátek 20. století  z lat. secessio – odtržení  ve Francii se nazývá Art nouveauFrancii v Německu JugendstilNěmecku  secesní linie je plynulá vlnící se křivka  záliba v ornamentech (v ozdobných detailech)  přírodní tvary (listy, květy, rozevláté vlasy, vlny, lidské tělo)  užití barevné plochy bez modelace světla  neobvyklé barevné odstíny  řemeslo x průmyslový brak  umělecké směry: symbolismus a dekadence  v textu - opakování slov a hláskových skupin

12 Stavby 1. ÚKOL: Poznáš následující stavbu?

13 2. ÚKOL: Poznáš následující stavbu?

14 3. ÚKOL: Poznáš následující stavbu?

15 Úkol: Poznáš českého malíře? - Ráno, den, večer, noc

16 Úkol: Poznáš rakouského malíře? Nápověda: G v K- - m t Polibek, Judith

17 Výsledky:  1. Praha – hlavní nádraží, hala Fantovy budovy  2. Praha – Obecní dům  3. Česká Lípa - kavárna Union  4. český malíř Alfons Mucha  5. Gustav Klimt

18 Symbolismus  umělecký proud (hnutí)  přelom 19. a 20. století  používá symboly SYMBOL = slovo odkazující k myšlení = prostředník mezi skutečným světem a „světem duše“ = může: a)být přímým pojmenováním věci - v symbolismu méně časté b) v náznaku odkrývat tajemství ukryté v nitru věcí

19 ÚKOL: Vysvětli významy následujících symbolů:

20 Dekadence  vznik ze symbolismu (mladá generace symbolistů)  z franc. úpadek  původně hanlivé označení francouzské poezie konce 19.stol.  pocit znechucení, přesycenosti a únavy, pesimismus  hledání krásy v ošklivosti  vyhledávání tabuizovaných témat: erotika, kult smrti, zla a satana

21 Oscar Wilde  ( )  /oskar vajld/  anglický spisovatel (hlavně dramatik), velký vliv dekadence  Obraz Doriana Graye (román)  Šťastný princ a jiné pohádky  Jak je důležité míti Filipa – konverzační komedie s duchaplnými dialogy a jemným vtipem

22 Prokletí básníci  označení francouzských nekonformních básníků poslední třetiny 19. století  toto pojmenování použil Verlaine ve stejnojmenné eseji  odmítání měšťácké morálky a pokrytectví, provokativní styl života (bohémství)  ve své době byli nepochopeni, neuznávani  symbolimus, prvky dekadence

23 Představitelé:  Charles Baudelaire /šárl bodlér/ ( ) Květy zla – básnická sbírka  Paul Verlaine /pól verlén/ ( )  Jean Artur Rimbaud /žán artur rembo/ ( ) Iluminace – básnická sbírka Opilý koráb – básnická skladba

24 Prokletí básníci Paul Verlaine (první zleva) a Arthur Rimbaud (druhý zleva) znázornění v malbě Henriho Fantin-Latoura z roku 1872.

25 Impresionismus  umělecký směr  vznikl ve Francii  název podle obrazu malíře Clauda Moneta Imprese,východ slunce (viz další snímek)  usiluje o zachycení okamžitého, prchavého neopakovatelného smyslového vjemu,nálady  převažuje v malířství  obraz vypadá jako mozaika barevných skvrn (neurčité kontury)  jasné a zářivé barvy (nemíchané barvy)  časté náměty: krajina,příroda,společenský život (taneční zábava, kavárna, divadlo atd.)

26

27 Henri de Toulouse – Lautrec - La Goulue vstupuje do Moulin Rouge Vincent Willem van Gogh - Slunečnice

28 Civilismus  umělecký směr  lat. civilis = občanský  zobrazení technických vymožeností (strojů,továren,elektřiny,automobilů atd.)  oslava lidské práce,demokracie a svobody  zájem o pokrok a vývoj civilizace  hlavní představitel Walt Whitman vytvořil volný verš,který je typický nejen pro civilismus,ale i pro symbolismus

29 Walt Whitman  (1819 – 1892)  /volt vitmen/  Američan  básník,novinář  jeden ze zakladatelů civilismu  objevitel volného verše  Stébla trávy básní - oslavné opěvováním lidské svobody,tvořivosti

30 Volný verš nepodléhá téměř žádným normám, nepracuje ani s přízvukem, ani s délkou samohlásek, ani se v něm nevyskytuje konstantní počet slabik ve verši je nezávislý na skladbě, často je vynechána interpunkce důležitá je pouze intonace INTONACE = změny tónu (melodie) v průběhu řeči může se v něm pracovat s rýmem, asonancí ASONANCE = samohlásková shoda slov na konci verše, př. (např. dar – van) respektuje více přirozený spád řeči a umožňuje svobodněji vyjádřit myšlenky autora typický pro civilismus a symbolismus

31 Ukázky: Jak lyrický subjekt (básník) vnímá sám sebe? O sobě zpívám (Stébla trávy) O sobě zpívám, o prosté jednotlivé bytosti, Ale pronáším slovo demokratičnost, slovo En-Masse. O tělesnosti od hlavy k patě zpívám, Nejen výraz tváře, nejen mozek je hoden Múzy, pravím, že celá bytost je daleko cennější, O ženě stejně jako o muži zpívám. O životě nesmírném ve vášni, tepu a síle, Radostném, svobodném, stvořeném podle zákonů božích, O moderním člověku zpívám.

32 K čemu lyrický subjekt (básník) přirovnává trávu? Zpěv o mně (Stébla trávy) 6 Řeklo mi dítě Co je to tráva? a přineslo mi jí plné hrsti; Jak jsem měl odpovědět tomu dítěti, když sám to nevím? Myslím, že je to vlajka mé bytosti, utkaná ze zelené látky naděje. Nebo, myslím, je to kapesník Páně, Voňavý dárek a památka naschvál upuštěná, Se jménem majitele v některém cípu, abychom jej uviděli,povšimli si a ptali se Čí je to? Nebo, myslím, tráva sama je dítě, děťátko zrozené vegetací. Nebo, řekl bych, jediný hieroglyf A znamená: Klíčím právě tak v širých jako v útlých pásmech, Rostu mezi černým jako mezi bílým lidem, Kanuka, Tuckahoa, člena kongresu, negra vítám stejně a dávám jim stejně. A nyní mi připadá jako krásné nestříhané vlasy hrobů.

33 Shrnutí: 1.Vysvětli následující pojmy: a)secese b)symbolismus c)dekadence d)impresionismus e)civilismus 2. Co to je volný verš? 3. Co víš o těchto osobnostech? a)Oscar Wilde b)„prokletí básníci“ c)Walt Whitman

34 Zdroje informací: erna_prokleti.htmlhttp://www.gml.cz/intranet/E_Ucebnice_Cj/elektronickeucebnice/literatura/mod erna_prokleti.html Polášková T.,Milotová D.,Dvořáková Z.: Literatura – přehled středoškolského učiva, 2.vyd., Petra Velanová, Třebíč. Prokop V.: Literatura 19. a počátku 20. století,O.K.Soft,1.vyd., Sokolov Prokop V.: Teorie literatury,O.K. Soft, 1.vyd., Sokolov Sochrová M.: Literatura v kostce, Fragment, 1.vyd., Praha 2007.


Stáhnout ppt "„Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“ 186 Darina Kosťunová český jazyk a literatura 2. ročník,obor."

Podobné prezentace


Reklamy Google