Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název."— Transkript prezentace:

1 Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada VY_32_INOVACE_16_02_02 Název materiálu Symbolismus Jméno vyučujícího Mgr. Eva Dékányová Třída 9.A Předmět Český jazyk Datum vytvoření

2 Vzdělávací oblast : Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Literární výchova Určeno: pro 9.ročník ZŠ Anotace: žáci se pomocí prezentace seznámí s pojmem symbolismus,osvojí si nové poznatky a zařadí do časové posloupnosti ve vývoji uměleckých směrů -práce obsahuje jména osobností literatury -hlavní znaky symbolismu -na závěr si prověří získané znalosti krátkým kvízem -použita při výkladové hodině -kompetence k učení Časová dotace 25 minut

3  Vysvětlení pojmu Symbolismus je umělecký směr 2.poloviny 19.století. Vznikl ve Francii roku 1886, ale největší rozmach mělo umění na přelomu 19. a 20. století. Toto hnutí částečně navazuje na romantismus. Jejich cílem bylo zobrazovat nálady,emoce,myšlenky,city,které nejdou racionálně popsat. Usilovali o vnímání umění všemi pěti smysly.

4  Symbol - se měl stát prostředníkem mezi skutečným světem a světem nitra duše a stává se náznakem podstaty věcí. Často jsou symboly v básni vyznačovány velkým písmenem. V literatuře využívali báje,mýty a pohádky. V poezii používali volný verš,metaforu,hudebnost a rytmizaci verše. Zdůrazňoval se také ideál nespoutaného svobodného jedince.

5 Představitelé světové literatury Francie a Belgie Rusko Norsko Paul Verlain Alexandr Blok Henrik Ibsen Arthur Rimbaud Charles Baudelaire

6 Představitelé české literatury Otokar Březina Viktor Dyk Karel Hlaváček Antonín Sova Autoři kladou velký důraz na hudebnost verše, chtějí hlavně svým dílem zapůsobit,nezáleží jim na plném pochopení.

7 Závěrečné shrnutí Doplň pojmy do textu a zapiš do sešitu Symbolismus vznikl ve ………. na konci 19.století. Autoři se snažili zachycovat umění pomocí ………… vnímání. V poezii používají…………verš. Mezi české symbolisty řadíme…………………………………

8 Doplň pojmy do textu -řešení Symbolismus vznikl ve Francii na konci 19.století. Autoři se snažili zachycovat umění pomocí smyslového vnímání. V poezii používají volný verš. Mezi české symbolisty řadíme Viktora Dyka,Otokara Březinu a další.

9 Vlastní zdroje autorky prezentace ANIMACE zdroj Microsoft office_2010, licence zakoupena školou v roce 2011


Stáhnout ppt "Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název."

Podobné prezentace


Reklamy Google