Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

20.1 Vypravování, přímá řeč Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "20.1 Vypravování, přímá řeč Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura."— Transkript prezentace:

1

2 20.1 Vypravování, přímá řeč Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Mgr. Zuzana Kadlecová Stezka odvahy O prázdninách jsem byla na táboře v Lázních Libverdě. Bylo tam velmi hezky. Jednoho dne nám řekl vedoucí tábora: „Pátý a čtvrtý oddíl bude mít dnes stezku odvahy.“ Byli jsme udiveni, ale současně jsme měli radost. Večer v devět jsme vyšli. Šli jsme na místo asi 800 metrů vzdálené od tábora. Bylo tma a my jsme byli celí vystrašení. Naše vedoucí nás pouštěla po jedné minutě a každému připomněla: „Dávej pozor, na cestě jsou kameny!“ Za čtvrt hodiny jsem byla na řadě i já. Šla jsem chvíli lesem a potom jsem přišla na polní cestu. V tu chvíli se ozvalo: „Hú, hú!“ a jiné skřeky. Polilo mě horko, ale šla jsem dál. Na několika místech bylo ještě „strašidlo“, ale já jsem se už nebála. Přišla jsem do tábora a byla jsem ráda, že už mám vše za sebou. Ve stanu jsme si o tom s děvčaty ještě dlouho vyprávěly. Stezka odvahy O prázdninách jsem byla na táboře v Lázních Libverdě. Bylo tam velmi hezky. Jednoho dne nám řekl vedoucí tábora: „Pátý a čtvrtý oddíl bude mít dnes stezku odvahy.“ Byli jsme udiveni, ale současně jsme měli radost. Večer v devět jsme vyšli. Šli jsme na místo asi 800 metrů vzdálené od tábora. Bylo tma a my jsme byli celí vystrašení. Naše vedoucí nás pouštěla po jedné minutě a každému připomněla: „Dávej pozor, na cestě jsou kameny!“ Za čtvrt hodiny jsem byla na řadě i já. Šla jsem chvíli lesem a potom jsem přišla na polní cestu. V tu chvíli se ozvalo: „Hú, hú!“ a jiné skřeky. Polilo mě horko, ale šla jsem dál. Na několika místech bylo ještě „strašidlo“, ale já jsem se už nebála. Přišla jsem do tábora a byla jsem ráda, že už mám vše za sebou. Ve stanu jsme si o tom s děvčaty ještě dlouho vyprávěly. Vypravování Dokázal/a bys podobně vyprávět nějaký vlastní zážitek z prázdnin?

3 20.2 Co již víme? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura VYPRAVOVÁNÍ základem je děj (příhoda, příběh) základem je děj (příhoda, příběh) usiluje o dějové napětí může být vedeno: v 1. osobě = ICH-FORMA ve 3. osobě = ER-FORMA člení se na: 1.úvod – navozuje základní situaci 2.stať – vlastní vypravování 3.závěr – ukončení nebo zhodnocení příběhu 1.úvod – navozuje základní situaci 2.stať – vlastní vypravování 3.závěr – ukončení nebo zhodnocení příběhu OSNOVA heslovitá ve větách stať zápletka vyvrcholení rozuzlení

4 20.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Jazykové prostředky oživující vypravování rozmanité výrazy, např. dějová slovesa, synonyma přirovnání citoslovce běžně užívaná (i nespisovná) slova a obraty vhodné zařazení času přítomného užití kratších vět k naznačení rychlého spádu děje užití zvolání, otázek přímá řeč rozmanité výrazy, např. dějová slovesa, synonyma přirovnání citoslovce běžně užívaná (i nespisovná) slova a obraty vhodné zařazení času přítomného užití kratších vět k naznačení rychlého spádu děje užití zvolání, otázek přímá řeč synonyma = slova stejného či podobného významu (pěkný - hezký) přirovnání = srovnávání dvou jevů (pomocí slov jako, jak, než) synonyma = slova stejného či podobného významu (pěkný - hezký) přirovnání = srovnávání dvou jevů (pomocí slov jako, jak, než) přibližuje postavy čtenáři slovesa pojmenovávající různé činnosti vysoký jako hora hú, hú je fuč, nečum

5 20.4 Co si řekneme nového? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura PŘÍMÁ ŘEČ pomocí přímé řeči citujeme, co někdo řekl vyznačena uvozovkami „ “ bývá doplněna uvozovací větou pomocí přímé řeči citujeme, co někdo řekl vyznačena uvozovkami „ “ bývá doplněna uvozovací větou 1.Uvozovací věta následuje: „P………….,(?!)“ u……………. 2.Uvozovací věta předchází: U……… : „P…………..(?!)“ 3.Uvozovací věta je vložena: „P……..,“ u……, „p………...(?!)“ 4.Uvozovací věta chybí: „P…………………………….(?!)“ 1.Uvozovací věta následuje: „P………….,(?!)“ u……………. 2.Uvozovací věta předchází: U……… : „P…………..(?!)“ 3.Uvozovací věta je vložena: „P……..,“ u……, „p………...(?!)“ 4.Uvozovací věta chybí: „P…………………………….(?!)“ 1. „Asi bude pršet, vezmi si deštník, “ říká maminka Kamilovi. 2. Maminka říká Kamilovi: „Asi bude pršet, vezmi si deštník.“ 3. „Asi bude pršet,“ říká maminka Kamilovi, „vezmi si deštník.“ 4. „Vezmi si deštník, asi bude pršet.“

6 20.5 Procvičení a příklady Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Pokus se dovyprávět následující příběh. Byl krásný zimní den a my jsme se vypravili na běžkách do nedalekého lesa. Slunce hřálo, sněhu bylo dost, nálada dobrá. Ale vtom to přišlo. Najednou… Pokus se dovyprávět následující příběh. Byl krásný zimní den a my jsme se vypravili na běžkách do nedalekého lesa. Slunce hřálo, sněhu bylo dost, nálada dobrá. Ale vtom to přišlo. Najednou… Divoký den Petr dnes běhal jako divý. Nehoda na sebe nenechala dlouho čekat. Nejprve při hře upadl, potom při nošení dřeva na táborák zakopl o placák a uhodil se do ruky. Když mu pan učitel Kužel ruku prohlédl, usoudil, že Petr má ruku asi zlomenou. Všichni jsme se kolem Petra seběhli a utěšovali ho. Pan učitel Kužel zavolal na záchrannou stanici. Záchranka za chvíli přijela. S Petrem odjel také pan učitel Kužel. Za hodinu se záchranka vrátila i s Petrem. Petr byl obvázaný, ale šťastný, že jeho divoký den neskončil ještě hůř. Divoký den Petr dnes běhal jako divý. Nehoda na sebe nenechala dlouho čekat. Nejprve při hře upadl, potom při nošení dřeva na táborák zakopl o placák a uhodil se do ruky. Když mu pan učitel Kužel ruku prohlédl, usoudil, že Petr má ruku asi zlomenou. Všichni jsme se kolem Petra seběhli a utěšovali ho. Pan učitel Kužel zavolal na záchrannou stanici. Záchranka za chvíli přijela. S Petrem odjel také pan učitel Kužel. Za hodinu se záchranka vrátila i s Petrem. Petr byl obvázaný, ale šťastný, že jeho divoký den neskončil ještě hůř. Úkoly k textu: 1.Najdeš zde slova vytvořená z dvojslovných názvů? 2.Některé výrazy jasné ze souvislosti se tu zbytečně opakují. Odhal je a z textu vypusť. 3.Pokus se text obohatit přirovnáními, přímou řečí a dalšími oživujícími prostředky. 4.Text rozčleň na odstavce a utvoř osnovu. Úkoly k textu: 1.Najdeš zde slova vytvořená z dvojslovných názvů? 2.Některé výrazy jasné ze souvislosti se tu zbytečně opakují. Odhal je a z textu vypusť. 3.Pokus se text obohatit přirovnáními, přímou řečí a dalšími oživujícími prostředky. 4.Text rozčleň na odstavce a utvoř osnovu.

7 20.6 Něco navíc pro šikovné Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Pokus se napsat vypravování na základě níže uvedeného článku: 1.z pohledu zlodějky 2.z pohledu příslušníka Policie České republiky 3.z pohledu tabulky čokolády Nechtěla zaplatit dvanáct čokolád Brněnsko – Příslušníky Policie ČR přivolaly pracovnice jednoho nejmenovaného obchodního domu v centru krajského města. Zadržena byla jedenapadesátiletá žena, které se z obchodu pokusila odcizit dvanáct čokolád v celkové hodnotě 500 Kč. Zlodějku si odvezli pracovníci Policie ČR. Dále se zjistilo, že tato žena má bohatou trestní minulost, za kterou byla v posledních sedmi letech trestána. Pachatelce hrozí až tříletý trest. Pokus se napsat vypravování na základě níže uvedeného článku: 1.z pohledu zlodějky 2.z pohledu příslušníka Policie České republiky 3.z pohledu tabulky čokolády Nechtěla zaplatit dvanáct čokolád Brněnsko – Příslušníky Policie ČR přivolaly pracovnice jednoho nejmenovaného obchodního domu v centru krajského města. Zadržena byla jedenapadesátiletá žena, které se z obchodu pokusila odcizit dvanáct čokolád v celkové hodnotě 500 Kč. Zlodějku si odvezli pracovníci Policie ČR. Dále se zjistilo, že tato žena má bohatou trestní minulost, za kterou byla v posledních sedmi letech trestána. Pachatelce hrozí až tříletý trest. Uvedený příběh můžeš ztvárnit i jako komiks.

8 20.7 CLIL Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Czech language and literature Harry woke on the last day of the holidays, thinking that he would at least meet Ron and Hermione tomorrow, on the Hogwarts Express. He got up, dressed, went for a last look at the Firebolt, and was just wondering if he’d have lunch, when someone yelled his name and he turned. ‘Harry! HARRY!’ They were there, both of them, sitting outside Florean Fortescue’s Ice-Cream Parlour, Ron looking incredibly freckly, Hermione very brown, both waving frantically at him. ‘Finally!’ said Ron, grinning at Harry as he sat down. ‘We went to the Leaky Cauldron, but they said you’d left, and we went to Flourish and Blotts, and Madam Malkin’s, and –’ ‘I got all my school stuff last week,’ Harry explained. ‘And how come you knew I’m staying at the Leaky Cauldron?’ ’Dad,’ said Ron simply. Mr Weasley, who worked at the Ministry of Magic, would of course have heard the whole story of what had happened to Aunt Marge. ‘Did you really blow up your aunt, Harry?’ said Hermione in a very serious voice. ‘I didn’t mean to,’ said Harry, while Ron roared with laughter. ‘I just – lost control.’ ‘It’s not funny, Ron,’ said Hermione sharply. ‘Honestly, I’m amazed Harry wasn’t expelled.’ ‘So am I,’ admitted Harry. ‘Forget expelled, I thought I was going to be arrested.’ He looked at Ron. ‘Your dad doesn’t know why Fudge let me off, does he?’ ‘Probably ’cause it’s you, isn’t it?’ shrugged Ron, still chuckling. ‘Famous Harry Potter and all that. I’d hate to see what the Ministry’d do to me if I blew up an aunt. Mind you, they’d have to dig me up first, because Mum would’ve killed me. Anyway, you can ask Dad yourself this evening. We’re staying at the Leaky Cauldron tonight, too! So you can come to King’s Cross with us tomorrow! Hermione’s there as well!’ Hermione nodded,... Harry woke on the last day of the holidays, thinking that he would at least meet Ron and Hermione tomorrow, on the Hogwarts Express. He got up, dressed, went for a last look at the Firebolt, and was just wondering if he’d have lunch, when someone yelled his name and he turned. ‘Harry! HARRY!’ They were there, both of them, sitting outside Florean Fortescue’s Ice-Cream Parlour, Ron looking incredibly freckly, Hermione very brown, both waving frantically at him. ‘Finally!’ said Ron, grinning at Harry as he sat down. ‘We went to the Leaky Cauldron, but they said you’d left, and we went to Flourish and Blotts, and Madam Malkin’s, and –’ ‘I got all my school stuff last week,’ Harry explained. ‘And how come you knew I’m staying at the Leaky Cauldron?’ ’Dad,’ said Ron simply. Mr Weasley, who worked at the Ministry of Magic, would of course have heard the whole story of what had happened to Aunt Marge. ‘Did you really blow up your aunt, Harry?’ said Hermione in a very serious voice. ‘I didn’t mean to,’ said Harry, while Ron roared with laughter. ‘I just – lost control.’ ‘It’s not funny, Ron,’ said Hermione sharply. ‘Honestly, I’m amazed Harry wasn’t expelled.’ ‘So am I,’ admitted Harry. ‘Forget expelled, I thought I was going to be arrested.’ He looked at Ron. ‘Your dad doesn’t know why Fudge let me off, does he?’ ‘Probably ’cause it’s you, isn’t it?’ shrugged Ron, still chuckling. ‘Famous Harry Potter and all that. I’d hate to see what the Ministry’d do to me if I blew up an aunt. Mind you, they’d have to dig me up first, because Mum would’ve killed me. Anyway, you can ask Dad yourself this evening. We’re staying at the Leaky Cauldron tonight, too! So you can come to King’s Cross with us tomorrow! Hermione’s there as well!’ Hermione nodded,... Harry Potter and the Prisoner of Azkaban Find the typical features of narration.

9 20.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1.c 2.d 3.b 4.c Test na známku Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura

10 20.9 Použité zdroje, citace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 6. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 6. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 7. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 7. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 8. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 8. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 9. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 9. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Styblík, V. a kol.: Český jazyk pro 6. ročník základní školy, SPN, Praha, 2001, s (slide 1) Styblík, V. a kol.: Český jazyk pro 6. ročník základní školy, SPN, Praha, 2001, s (slide 5) (slide 6) (slide 7) (slide 7) obrázky z databáze klipart Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 6. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 6. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 7. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 7. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 8. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 8. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 9. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 9. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Styblík, V. a kol.: Český jazyk pro 6. ročník základní školy, SPN, Praha, 2001, s (slide 1) Styblík, V. a kol.: Český jazyk pro 6. ročník základní školy, SPN, Praha, 2001, s (slide 5) (slide 6) (slide 7) (slide 7) obrázky z databáze klipart

11 Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Anotace AutorMgr. Zuzana Kadlecová Období07 – 12/2012 Ročník6. – 9. ročník Klíčová slovaVypravování, osnova, přímá řeč a další prostředky oživující vypravování. AnotacePrezentace popisující slohový útvar vypravování, jeho základní znaky s důrazem na správné používání přímé řeči.


Stáhnout ppt "20.1 Vypravování, přímá řeč Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura."

Podobné prezentace


Reklamy Google