Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, 357 35 Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0376 Šablona: BOTANIKA Pořadí šablony a sada: 3. Botanika.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, 357 35 Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0376 Šablona: BOTANIKA Pořadí šablony a sada: 3. Botanika."— Transkript prezentace:

1 Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: BOTANIKA Pořadí šablony a sada: 3. Botanika Materiál: VY_32_INOVACE_BOT.3 Vytvořený ve školním roce: 2013 Téma: Dělení eukaryotické buňky – meióza Předmět a třída: BIOLOGIE, kvinta osmiletého gymnázia Anotace: Materiál je určen pro výklad učiva Dělení eukaryotické buňky – meióza. Je potřeba PC s internetem, projektor, microsoft powerpoint. Autor: Mgr. Lucie Koudelková Klíčová slova: buňka, dělení, meióza Ověřený dne:

2

3 = buněčné dělení během kterého dochází k produkci buněk se zredukovaným počtem chromozomů (2nn, 4n 2n) = vznikají pohlavní buňky – gamety = základní proces umožňující pohlavní rozmnožování

4  Buňky vzniklé meiózou mohou po určité době splynout s další vhodnou gametou a vytvořit nového jedince složeného opět z plného počtu chromozomů  Dalším dělením mohou tyto buňky vytvořit také mnohobuněčný organismus

5  Výsledek mitózy = 2 s rodičem shodné buňky  Výsledek meiózy = 4 od rodiče odlišné buňky ◦ Vede ke snížení počtu chromozomů na polovinu

6  2 dělení po sobě jdoucí 1)Redukční (heterotypické)  Sníží se počet chromozomů u gamet na polovinu 2)Ekvační (homeotypické)  Zrací dělení, stejné jako mitóza

7  Redukční (heterotypické)  Ekvační (homeotypické)

8  Od mitózy se liší profází  Profáze I má 5 stádií ◦ Leptotene ◦ Zygotene ◦ Pachytene ◦ Diplotene ◦ Diakineze

9  Leptotene ◦ Spiralizace vláken DNA a diferenciace chromozomů  Zygotene ◦ Homologické chromozomy (jednoho páru) se přibližují k sobě a spojují se v tzv. BIVALENTY pomocí speciální spojovací bílkoviny (synaptický komplex)

10  Pachytene ◦ Chromozomy dokončují spiralizaci, jsou v bivalentech kratší a silnější a lze pozorovat jejich dvouchromatidovou strukturu ◦ Nesesterské chromozomy se v bivalentech okolo sebe obtáčejí a proplétají mezi sebou (=crossing over) ◦ Vznikají tzv. CHIAZMATA Obr. 1

11  Diplotene ◦ Rozpouští se synaptický komplex (spojovací bílkovina) ◦ Oddalování homologických bivalentů z chromozomu brání chiamazmata

12  Diakineze ◦ Bivalenty jdou ze středu k jaderné membráně, která se začíná rozpouštět ◦ Současně se vytváří dělící vřeténko

13  Metafáze I ◦ Vlákna dělícího vřeténka přichycují bivalenty  Anafáze I ◦ K pólům dělícího vřeténka se rozestupují dvouchromatidové struktury z bivalentů

14  Telofáze I ◦ U některých organismů navazuje zcela typicky na anafázi, pak tedy vzniknou dceřiná jádra ◦ U jiných druhů nemusí být heterotypická telofáze zcela ukončena a vzniklé shluky chromozomů vstupují do homeotypické profáze

15  Stejné jako mitóza ◦ Profáze II ◦ Metafáze II ◦ Anafáze II ◦ Telofáze II Úkol: Popiš všechny fáze mitózy.

16  Obr. 1: Argrid. Crossing-over [online]. [cit ]. Dostupný na www:  ČABRADOVÁ, V. HASCH, F., SEJPKA, J. VANĚČKOVÁ, I. Přírodopis 7, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. FRAUS, 2005, ISBN  DOSTÁL, P. Anatomie a morfologie rostlin v pojmech a nákresech. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN  SKÝBOVÁ, J. Stručný přehled systému a ekologie vyšších semenných rostlin. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2003, ISBN  KINCL, M. KINCL, L. JAKRLOVÁ, J. Biologie rostlin pro gymnázia. Fortuna, 2008, ISBN  Obrázky vlastní


Stáhnout ppt "Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, 357 35 Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0376 Šablona: BOTANIKA Pořadí šablony a sada: 3. Botanika."

Podobné prezentace


Reklamy Google