Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, 357 35 Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0376 Šablona: BOTANIKA Pořadí šablony a sada: 6. Botanika.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, 357 35 Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0376 Šablona: BOTANIKA Pořadí šablony a sada: 6. Botanika."— Transkript prezentace:

1 Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: BOTANIKA Pořadí šablony a sada: 6. Botanika Materiál: VY_32_INOVACE_BOT.6 Vytvořený ve školním roce: 2013 Téma: C3, C4, CAM rostliny Předmět a třída: BIOLOGIE, kvinta osmiletého gymnázia Anotace: Materiál je určen pro výklad učiva Fotosyntéza – C3, C4, CAM rostliny. Je potřeba PC s internetem, projektor, microsoft powerpoint. Je vhodné, ale ne nutné, aby měli PC k dispozici i žáci. Autor: Mgr. Lucie Koudelková Klíčová slova: fotosyntéza, Calvinův cyklus, Hatch-Slackův cyklus Ověřený dne:

2 C3, C4, CAM rostliny Rozdělení rostlin podle způsobu fixace CO 2 při fotosyntéze

3 • Dělení organismů podle způsobu výživy: – Heterotrofní organismy – Autotrofní organismy ? Víš, jaký je rozdíl mezi těmito dvěma typy organismů? Nápověda: heterotrofní organismy jsou např. všichni živočichové a autotrofní organismy jsou zelené rostliny

4 Autotrofní organismy AUTO= samo TROFNÍ=živící se (jako autoportrét, autobiografie…) • Organismy, které jsou schopny sami vytvářet organické látky z látek anorganických. • Jsou schopny FOTOSYNTÉZY • AUTO = vystačí si sami • př: zelené rostliny, řasy

5 Heterotrofní organismy HETERO = jinýTROFNÍ = živící se (jako heterosexuál = je na jiné/opačné pohlaví) • Organismy, které nejsou schopny sami vytvářet organické látky z látek anorganických. • Nejsou schopny FOTOSYNTÉZY • Jsou závislé svou existencí na autotrofních organismech • HETERO = jsou závislí na ostatních • př: živočichové, nezelené rostliny

6 C3 rostliny • Probíhá u nich pouze Calvinův cyklus (temnostní fáze fotoyntézy) • Prvním produktem fotosyntézy je kyselina 3–fosfoglycerova (PGA) – PGA je tříuhlíkatá, proto C3 rostliny • Patří sem většina rostlin mírného pásmu

7 Calvinův cyklus • Princip: 1)Vazba CO 2 na RUBP (ribulosa– 1,5 –bifosfát) za vzniku nestabilního šestiuhlíkatého produktu, který se hned rozpadá na 2 molekuly kyseliny 3–fosfoglycerové (PGA)

8 Calvinův cyklus • Princip 2)Redukce PGA na GAP (glyceraldehyd–3–fosfát) díky koenzymu NADPH + H + z primární fáze fotosyntézy

9 Calvinův cyklus • Princip: 3)Regenerace RUBP a výroba glukózy díky energii ATP z primární fáze fotosyntézy

10 Calvinův cyklus • Podle základní rovnice fotosyntézy vycházíme ze šesti molekul CO 2. Vznikne tedy 12 tříuhlíkatých molekul (GAP), z nichž pouze 2 jsou využity k výrobě šestiuhlíkaté glukózy. • Zbytek molekul se spotřebuje při regeneraci RUBP 6CO H 2 O C 6 H 12 O 6 + 6O 2

11 C4 rostliny • Kromě Calvinova cyklu zde probíhá i tzv. Hatch–Slackův cyklus • Akceptorem CO 2 je fosfoenolpyruát (PEP) • Výsledným produktem je malát – Malát je čtyřuhlíkatý, proto C4 rostliny

12 C4 rostliny Princip: • CO 2 je navázán na PEP za vzniku malátu • Malát může být transportován do jiných buněk • Zde se z něj dekarboxylací uvolní CO 2 • CO 2 vstupuje do Calvinova cyklu a vzniká GLUKÓZA

13 C4 rostliny • Calvinův cyklus (CC) a Hatch- Slackův cyklus (HSC) jsou zde prostorově separovány • Je zde dosaženo vyšší koncentrace CO 2 • Vyskytuje se u některých tropických rostlin (např. kukuřice, proso, cukrová třtina) Obr. 1 Obr. 2

14 CAM rostliny (Crassulacean Acid Metabolism) • CC a HSC jsou zde od sebe prostorově i časově separovány Princip • V noci = otevřené průduchy, fixace CO 2 na PEP z vzniku malátu (probíhá HSC) • Ve dne = zavřené průduchy, dekarboxylace malátu a vstup CO 2 do CC

15 CAM rostliny • U rostlin na místech s vysokou intenzitou slunečního záření, vysokou denní teplotou a nízkou vlhkostí • Přes den mají zavřené průduchy jako ochranu před nadbytečnou ztrátou vody Obr. 3

16 Úkol: Vysvětli rozdíl mezi C3, C4 a CAM rostlinami… (správnost odpovědí si ověř podle prezentace)

17 Použitá literatura a internetové zdroje 1.Jamain. Maize [online]. [cit ]. Dostupný na www: 2.Dalgial. :Panicum miliaceum 2.JPG[online]. [cit ]. Dostupný na www: 3.Boyd Norton. White popy, desert flower [online]. [cit ]. Dostupný na www: • ČABRADOVÁ, V. HASCH, F., SEJPKA, J. VANĚČKOVÁ, I. Přírodopis 7, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. FRAUS, 2005, ISBN • DOSTÁL, P. Anatomie a morfologie rostlin v pojmech a nákresech. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN • SKÝBOVÁ, J. Stručný přehled systému a ekologie vyšších semenných rostlin. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2003, ISBN • KINCL, M. KINCL, L. JAKRLOVÁ, J. Biologie rostlin pro gymnázia. Fortuna, 2008, ISBN • Obrázky vlastní


Stáhnout ppt "Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, 357 35 Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0376 Šablona: BOTANIKA Pořadí šablony a sada: 6. Botanika."

Podobné prezentace


Reklamy Google