Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Ilona Sadílková Materiál: VY_52_INOVACE_PV18.24 Téma: Alkoholy a fenoly.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Ilona Sadílková Materiál: VY_52_INOVACE_PV18.24 Téma: Alkoholy a fenoly."— Transkript prezentace:

1 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Ilona Sadílková Materiál: VY_52_INOVACE_PV18.24 Téma: Alkoholy a fenoly Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1826 Klíčová slova: alkohol, etanol, fenol Anotace: Tato prezentace slouží jako shrnutí učiva organické chemie na téma alkoholy a fenoly jako kyslíkaté deriváty uhlovodíků pro žáky devátých ročníků. V samotném úvodu si ujasníme samotný pojem “alkohol“, budeme se věnovat etanolu a poté uvedeme jiné sloučeniny alkoholů.

2 Vypracovala: Mgr. Ilona Sadílková, červenec/2011, Člověk a příroda, chemie, alkoholy a fenoly VY_52_INOVACE_PV18.24

3 Úkol 1: Vytvořte během 2 min myšlenkovou mapu víte, o čem bude řeč?............

4  Staří Egypťané a Sumerové pili nápoje s alkoholem  Výroba piva poznána již 2000let př.n.l.  obecně alkohol a alkoholické nápoje obsahují ethanol

5 jsou to deriváty uhlovodíků, který ve svých molekulách obsahují vázané atomy kyslíku Kyslíkaté deriváty uhlovodíků Alkoholy mají ve svých molekulách hydroxylovou skupinu –OH. Názvy alkoholů mají zakončení –ol. Úkol2: Pomocí tohoto modelu alkoholu sestavte racionální vzorec a pojmenujte!

6  bezbarvá kapalina charakteristické vůně  je hořlavý a jeho páry se vzduchem tvoří výbušnou směs  Vznik kvašením cukrů Úkol 3: Jak po zkvašení získáme ze směsi alkohol? Ethanolové kvašení: C 6 H 12 O 6 → 2C 2 H 5 OH + 2CO 2 cukr ethanol

7  výroba chemikálií  v laboratoři jako rozpouštědlo  jako palivo  dezinfekční prostředek v lékařství  výroba alkoholických nápojů Úkol 4: Popište nyní rozdíl ve významu slova alkohol v běžném životě v chemii.

8  Hořlavá, bezbarvá, kapalná a prudce jedovatá látka  požití malého množství methanolu poškozuje zrakový nerv případně poté smrt Úkol 5: napište vzorec methanolu dle modelu. Využití: -jako rozpouštědlo -kapalné palivo -výroba formaldehydu

9  V molekule navázány 3 hydroxylové skupiny – OH » trojsytný alkohol  bezbarvá olejovitá kapalina nasládlé chuti  použití: kosmetika, potravinářství, výroba výbušnin Úkol 6: zkuste vybrat ze tří využití glycerolu jedno, na které přišel sám velký fyzik Alfred Nobel.

10 - jde o ester glycerolu tzv. glyceroltrinitrát- výbušnina nebo také lék na srdeční choroby -působil kyselinou dusičnou na glycerol

11  Ve své molekule navázané 2 –OH skupiny  Bezbarvá, olejovitá kapalina, jedovatý  použití: -složka do nemrznoucích chladících směsí - surovina pro výrobu plastů Úkol 7: Namalujte vzorec ethylenglykolu, pokud víte, že je to alkohol odvozený od ethanu a má dvě hydroxylové skupiny.

12  Sloučeniny, ve kterých je hydroxylová skupina vázána na uhlovodíkový zbytek arenů Fenol- bezbarvá, krystalická, jedovatá a leptá pokožku Použití: výroba plastů, barviv, léčiv a prostředků k hubení škůdců

13  Alkoholy a fenoly (kyslíkaté deriváty uhlovodíků) -mají ve své molekule vázanu –OH skupiny(hydroxylovou) -zakončení názvu alkoholu je –ol Fenoly mají –OH skupinu na uhlovodíkový zbytek arenů(aromatický kruh) př. alkoholů: methanol, ethanol, ethylenglykol př. Fenolů: fenol

14 methanol- bezbarvá, jedovatá látka (poškozuje zrak, smrt) -jako rozpouštědlo, výroba formaldehydu ethanol- bezbarvá, příjemně vonící kapalina, vznik ethanolovým kvašením: C 6 H 12 O 6 → 2C 2 H 5 OH + 2CO 2 -výroba chemikálií, palivo, dezinfekce, výroba alkoholických nápojů ethylenglykol -dvě-OH skupiny v molekule, složka do nemrznoucích chladících směsí, výroba plastů, jedovatý fenol -krystalická bezbarvá látka, jedovatá, výroba léčiv, barviv, plastů Úkol 8: za domácí úkol si do sešitů k jednotlivým alkoholům namalujte jejich vzorce a napište i racionálním vzorcem.

15  Obrázky: http://www.google.cz/imgres?q=Nobel&hl=cs&gbv=2&tbm=isch&tbnid=6LkkwgmR2Bsc8M:&imgrefurl=http://web.me.com/dtrapp/people/Nobelium.html&d ocid=zxuTUmhRGeEs- M&w=247&h=251&ei=h9KATq3BDKT04QS15vHNDg&zoom=1&biw=1280&bih=822&iact=rc&dur=116&page=1&tbnh=137&tbnw=128&start=0&ndsp=28 &ved=1t:429,r:1,s:0&tx=92&ty=78 http://www.google.cz/imgres?q=dynamit&hl=cs&sa=X&gbv=2&tbs=itp:clipart&tbm=isch&tbnid=- ytPVa7FqxCwqM:&imgrefurl=http://eclipse.cps.k12.va.us/Schools/OSM/Team7.htm&docid=sdylKiuaVEZqKM&w=504&h=292&ei=vtKATsDfGaWC4gTRrsHm Dg&zoom=1&biw=1280&bih=822&iact=rc&dur=532&page=1&tbnh=93&tbnw=160&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:15,s:0&tx=30&ty=46 http://www.google.cz/imgres?q=ethylenglykol&hl=cs&gbv=2&tbs=itp:clipart&tbm=isch&tbnid=L2cl802uT1UJbM:&imgrefurl=http://www.centrecountyrecycles.com/Recycle/AutoWaste/AutoWaste.html&docid=3ff2UGiZ74ittM&w=398&h=648&ei=4NKATv6TGIWE4gSMhqzNDg&zoom=1&biw=1280&bih=822&iact=rc &dur=78&page=4&tbnh=136&tbnw=84&start=74&ndsp=24&ved=1t:429,r:22,s:74&tx=14&ty=81 http://www.google.cz/imgres?q=ethylenglykol&hl=cs&gbv=2&tbs=itp:clipart&tbm=isch&tbnid=NqUBUlLEs9zX7M:&imgrefurl=http://www.mpo.cz/cz/prumysl- a-stavebnictvi/dance/vypis571.html&docid=_- vZpuvpFb7ZGM&w=41&h=41&ei=4NKATv6TGIWE4gSMhqzNDg&zoom=1&biw=1280&bih=822&iact=rc&dur=228&page=1&tbnh=41&tbnw=41&start=0&nd sp=25&ved=1t:429,r:0,s:0&tx=18&ty=32 http://www.google.cz/imgres?q=fenol&hl=cs&gbv=2&tbs=itp:clipart&tbm=isch&tbnid=WR0Lg8X- oQI3YM:&imgrefurl=http://mundoeducacao.uol.com.br/quimica/fenois.htm&docid=AkeoFmE1TZSH8M&w=50&h=78&ei=NNOATvm8DpGK4gTOsvHiDg&zoo m=1&biw=1280&bih=822&iact=rc&dur=395&page=2&tbnh=78&tbnw=50&start=29&ndsp=28&ved=1t:429,r:8,s:29&tx=19&ty=62 http://www.google.cz/imgres?q=fenol&hl=cs&gbv=2&tbs=itp:clipart&tbm=isch&tbnid=u5Gc2LjBXe7DZM:&imgrefurl=http://h2so4.blog.hu/2009/05/18/fen olok_a_szinpadon&docid=di6efUsa- NlakM&w=349&h=335&ei=NNOATvm8DpGK4gTOsvHiDg&zoom=1&biw=1280&bih=822&iact=rc&dur=106&page=1&tbnh=125&tbnw=130&start=0&ndsp= 29&ved=1t:429,r:0,s:0&tx=79&ty=77 http://www.google.cz/imgres?q=glycerol&hl=cs&gbv=2&tbs=itp:clipart&tbm=isch&tbnid=JQxPsVQRnK2jAM:&imgrefurl=http://www.esru.strath.ac.uk/EandE/ Web_sites/06- 07/Biodiesel/glycerine.htm&docid=VcaobxPBEDr_UM&w=79&h=86&ei=mNOATvzDBpT64QTWmLjyDg&zoom=1&iact=hc&vpx=727&vpy=559&dur=604&hov h=78&hovw=72&tx=103&ty=46&page=1&tbnh=78&tbnw=72&start=0&ndsp=23&ved=1t:429,r:20,s:0&biw=1280&bih=822 http://www.google.cz/imgres?q=metanol&hl=cs&gbv=2&tbs=itp:clipart&tbm=isch&tbnid=rZ5c2jJkqH1qXM:&imgrefurl=http://en.wikipedia.org/wiki/File:Meth anol-3D-balls.png&docid=uOQP- GJ6MJTk8M&w=1100&h=731&ei=wdOATsm2Naza4QT54oixDg&zoom=1&biw=1280&bih=822&iact=rc&dur=297&page=1&tbnh=143&tbnw=221&start=0& ndsp=24&ved=1t:429,r:21,s:0&tx=122&ty=51  Beneš, Pumpr, Banýr: Základy chemie 2, Fortuna

16  Tato prezentace slouží jako shrnutí učiva organické chemie na téma alkoholy a fenoly jako kyslíkaté deriváty uhlovodíků pro žáky devátých ročníků. V samotném úvodu si ujasníme samotný pojem “alkohol“, budeme se věnovat ethanolu a poté uvedeme jiné sloučeniny alkoholů..  V prezentaci jsou také malé úkoly pro žáky, které můžete a nemusíte pokládat během prezentace.  Poslední pomůckou je na slidu 12 zápis do sešitu pro žáky shrnutí.


Stáhnout ppt "Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Ilona Sadílková Materiál: VY_52_INOVACE_PV18.24 Téma: Alkoholy a fenoly."

Podobné prezentace


Reklamy Google