Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

HISTORIE INFORMACÍ Informatika 6. a 7. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "HISTORIE INFORMACÍ Informatika 6. a 7. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt."— Transkript prezentace:

1 HISTORIE INFORMACÍ Informatika 6. a 7. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST

2 HISTORIE INFORMACÍ

3 Obsah Pravěk Pravěk Pravěk shrnutí shrnutí shrnutí Starověk Starověk Starověk Středověk Středověk Středověk náboženství a informace náboženství a informace náboženství a informace náboženství a informace Novověk Novověk Novověk šíření informací šíření informací uchovávání informací uchovávání informací Shrnutí Shrnutí Shrnutí Pojmy Pojmy Pojmy

4 Pravěk Lidé žili v tlupách, jedli syrové maso, spali v jeskyních. Lidé žili v tlupách, jedli syrové maso, spali v jeskyních. Měli oheň, jinak by umřeli zimou a hlady. Měli oheň, jinak by umřeli zimou a hlady. O oheň se musel pořád někdo starat, kdyby vyhasl, znamenalo by to konec kmene. O oheň se musel pořád někdo starat, kdyby vyhasl, znamenalo by to konec kmene.

5 A pak náhodou někdo přišel na to, že když o sebe bude tlouct bílými kameny u suché kůry stromu, oheň se jiskrou rozhoří sám. Byl to zázrak? A pak náhodou někdo přišel na to, že když o sebe bude tlouct bílými kameny u suché kůry stromu, oheň se jiskrou rozhoří sám. Byl to zázrak? Co tato informace asi znamenala pro celou civilizaci? Kolik kmenů by vymřelo jenom proto, že ve vhodnou chvíli nedokázaly rozdělat oheň – vyrobit teplo, zbraň proti šelmám a nástroj pro dlouhodobější uchovávání potravin. Co tato informace asi znamenala pro celou civilizaci? Kolik kmenů by vymřelo jenom proto, že ve vhodnou chvíli nedokázaly rozdělat oheň – vyrobit teplo, zbraň proti šelmám a nástroj pro dlouhodobější uchovávání potravin. obrázek

6 Když chceš oheň, musíš křesat jedním kamenem o druhý.

7 Informace o tom, že oheň se dá nejen získat při požáru, ale i vyrobit, se předávala dál. Informace o tom, že oheň se dá nejen získat při požáru, ale i vyrobit, se předávala dál. Z generace na generaci ji pak pralidé přijímali jako samozřejmost, jako něco, co se prostě ví. Z generace na generaci ji pak pralidé přijímali jako samozřejmost, jako něco, co se prostě ví.

8 Časem lidé přišli na to, že existuje mnoho způsobů, jak vyrobit oheň, např.: Časem lidé přišli na to, že existuje mnoho způsobů, jak vyrobit oheň, např.: třením dřívek třením dřívek pomocí síry, kterou škrtáme po drsném povrchu pomocí síry, kterou škrtáme po drsném povrchu odpálením trhaviny odpálením trhaviny

9 Dovedete si představit, jak by vypadal svět bez předávání informací? Dovedete si představit, jak by vypadal svět bez předávání informací? Každý by si musel sám všechno objevit, co považuje za důležité. Každý by si musel sám všechno objevit, co považuje za důležité. Kolik z nás by bylo schopno vymyslet způsob rozdělávání ohně, výroby tkanin, využití elektřiny, mobilního telefonu? Kolik z nás by bylo schopno vymyslet způsob rozdělávání ohně, výroby tkanin, využití elektřiny, mobilního telefonu?

10 Shrnutí Informace je základní stavební jednotkou civilizace Informace je základní stavební jednotkou civilizace Bez předávání informací bychom nebyli zdaleka tak vyspělí, jako dnes. Možná bychom lezli po stromech a jedli syrové maso. Bez předávání informací bychom nebyli zdaleka tak vyspělí, jako dnes. Možná bychom lezli po stromech a jedli syrové maso.

11 Starověk Informace se získávaly a přenášely dál hlavně v odvětvích důležitých pro život, např. v zemědělství zemědělství hrnčířství hrnčířství tesařství tesařství astronomii astronomii Přenášení a šíření informací bylo nahodilé, chaotické a pomalé.

12 Přenášení a šíření informací převážně ústně převážně ústně pěší či jízdní poslové (informovali např. o průběhu bitvy privilegované vrstvy) pěší či jízdní poslové (informovali např. o průběhu bitvy privilegované vrstvy) novinky z dalekých krajů se dovážely pomocí lodí novinky z dalekých krajů se dovážely pomocí lodí

13 vyryté na hliněných destičkách, vytesané do kamene, později na svitkách papyru vyryté na hliněných destičkách, vytesané do kamene, později na svitkách papyru stěny hrobek - byly zdobeny nápisy, malbami a reliéfy znázorňujícími výjevy ze skutečného života stěny hrobek - byly zdobeny nápisy, malbami a reliéfy znázorňujícími výjevy ze skutečného života kněží - opisovači kněží - opisovači Záznamy informací

14 Středověk přenášení a šíření informací přenášení a šíření informací ústně („od úst k ústům“) ústně („od úst k ústům“) mezi prostými lidmi (domácí informace) mezi prostými lidmi (domácí informace) potulnými zpěváky – formou písničky nebo říkanky (informace z cizích krajů) potulnými zpěváky – formou písničky nebo říkanky (informace z cizích krajů) pomocí poslů, většinou na koních - informace pro panovníky pomocí poslů, většinou na koních - informace pro panovníky záznam informací záznam informací ručně přepisovány na pergamen, později na papír ručně přepisovány na pergamen, později na papír rok vynález knihtisku rok vynález knihtisku texty se nemusely opisovat texty se nemusely opisovat obrázek

15 Novověk šíření informací šíření informací Morseova abeceda, telegraf Morseova abeceda, telegraf rádio, televize, telefon rádio, televize, telefon internet internet

16 uchovávání informací uchovávání informací snažší, dlouhodobější, přesnější, pravdivější snažší, dlouhodobější, přesnější, pravdivější jednoduché a rychlé pořizování kopií jednoduché a rychlé pořizování kopií knihy, noviny, časopisy knihy, noviny, časopisy magnetofonové pásky, diskety, gramofonové desky, fotografie, filmové pásy, digitalizace informací na CD, DVD magnetofonové pásky, diskety, gramofonové desky, fotografie, filmové pásy, digitalizace informací na CD, DVD

17 Shrnutí Lidé pro práci s informacemi využili počítací strojky, knihtisk, telegraf, telefon, rozhlas, film, magnetofon, televizi, kalkulačky, počítače a mnoho dalších vynálezů. Lidé pro práci s informacemi využili počítací strojky, knihtisk, telegraf, telefon, rozhlas, film, magnetofon, televizi, kalkulačky, počítače a mnoho dalších vynálezů. Vymysleli nejrůznější metody, jak mohou informace získávat (vyhledávat), vytvářet, šířit (předávat), ukládat a využívat. Všechny tyto metody se spolu s příslušnými poznatky a prostředky souhrnně označují jako informační technologie. Vymysleli nejrůznější metody, jak mohou informace získávat (vyhledávat), vytvářet, šířit (předávat), ukládat a využívat. Všechny tyto metody se spolu s příslušnými poznatky a prostředky souhrnně označují jako informační technologie. Nejdůležitější prostředky informační technologie jsou v současnosti počítače a počítačové sítě. Nejdůležitější prostředky informační technologie jsou v současnosti počítače a počítačové sítě.

18 Informace Komunikace informace je zpráva, kterou se lidé dozvídají, získávají ji nebo si ji předávají informace je zpráva, kterou se lidé dozvídají, získávají ji nebo si ji předávají předávání informací se říká komunikace předávání informací se říká komunikace komunikace probíhá prostřednictvím nosiče komunikace probíhá prostřednictvím nosiče např. slov, písmen, obrázků nebo zvuků např. slov, písmen, obrázků nebo zvuků

19 Pojmy Informace = zpráva, sdělení, údaj Informace = zpráva, sdělení, údaj Informatika – zabývá se organizací, zpracováním a využitím informací Informatika – zabývá se organizací, zpracováním a využitím informací Data – jiný výraz pro informace Data – jiný výraz pro informace Komunikace - předávání a výměna informací či údajů Komunikace - předávání a výměna informací či údajů

20 Použití prezentace v 6. ročníku v 6. ročníku předávání, šíření a využívání informací z hlediska historického předávání, šíření a využívání informací z hlediska historického příklady informací a jejich zdrojů (klasických a digitálních) příklady informací a jejich zdrojů (klasických a digitálních) vysvětlení pojmu informace, informatika, komunikace vysvětlení pojmu informace, informatika, komunikace v 7. ročníku v 7. ročníku opakování pojmu informace, informatika, komunikace opakování pojmu informace, informatika, komunikace získávání, uchovávání a využívání informací získávání, uchovávání a využívání informací

21 HISTORIE INFORMACÍ - informatika pro 6. a 7. ročník ZŠ Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional Windows XP Professional Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Zoner - České kliparty 1, 2, 3 obrázky z internetu obrázky z internetu Literatura: Informatika pro ZŠ 1 – L. Kolářová Autor: Autor: Mgr. Bohumila Zajíčková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)


Stáhnout ppt "HISTORIE INFORMACÍ Informatika 6. a 7. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt."

Podobné prezentace


Reklamy Google