Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST EU Peníze školám Matematika – 8.ročník Součin mocnin Součin mocnin se stejným základem

2 Název: Součin mocnin Anotace: Rozklad na součin a zápis pomocí mocnin. Odvození postupu (pravidla) násobení mocnin se stejným základem. Příklady na procvičení určené ke společné i samostatné práci. Procvičování zpestřují různé doplňovačky. Vypracoval: Mgr. Bohumila Zajíčková Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Metodika práce s materiálem: Prezentace určená k výkladu a procvičování učiva, lze využít i při samostudiu nebo při opakování učiva. Některé snímky jsou určené ke společné práci, jiné k samostatné. Postup po jednotlivých krocích při řešení úlohy zajišťuje animace každého snímku. Ročník: osmý Datum vytvoření: listopad 2011

3 Rozlož čísla na součin prvočísel a potom zapiš pomocí mocnin 72 =8. 9 =2. 4. 3. 3 =2.2.2.3.3 = = 2 3.3 2 80 =8. 10 = 2.4. 2. 5 = 2.2.2.2.5 =2 4.5 243322 242522 72 89 2433 22 ÚKOL

4 Rozlož čísla na součin prvočísel a potom zapiš pomocí mocnin 360 =36. 10 =6. 6. 2. 5 =2.3.2.3.2.5 = = 2 3.3 2.5 432 =8. 54 = 2. 4. 6. 9 = 2.2.2.2.3.3.3 = = 2 4.3 3 6625 2323 2469 222333 ÚKOL

5 Součin mocnin se stejným základem 2 3. 2 4 = 2323 2727 2.2.2. = 2.2.2.2 = 2424.2727 2.2.2.2.2.2.2 = 2 3. 2 4 = 2 3+4 = 2 7 5 2. 5 3 = 5252 5 5.5. = 5.5.5 = 5353. 5 2+3 5.5.5.5.5 = 5 =

6 Součin mocnin se stejným základem a m. a n = a m+n a..... lib. číslo m, n.....přirozená čísla Mocniny se stejným základem násobíme tak, že jejich základ umocníme součtem mocnitelů. !

7 7 5. 7 2 = 1 4+6 = 1 10 1 4. 1 6 = 3 4. 3 2 = 7 5+2 = 7 7 3 4+2 = 3 6 Vyjádři jako jednu mocninu následující součiny: 0,2 2. 0,2 4 = 0,2 2+4 = 0,2 6 (-5). (-5) 3 =(-5) 1+3 = (-5) 4 10 2. 10 5. 10 = 10 2+5+1 = 10 8 ÚKOL

8 2 6. 2 7 = 3 3. 3 5 = 0,2 2. 0,2 4 = (-4) 3. (-4) 2 = (-7) 5. (-7) = (-1) 5. (-1) 5 = 5 4. 5 2. 5 3 = 10 2. 2 10. 10 3. 2 5 = 2 13 3838 0,2 6 (-4) 5 = -4 5 (-7) 6 = 7 6 (-1) 10 = 1 2 6. 6 2 5959 2 15.10 5 6 2. 2 6 = Vyjádři jako jednu mocninu následující součiny (pokud lze): ÚKOL

9 Doplň pyramidu: 4343 442424...... 4 4343 4646 4747 4949 4 16 ÚKOL

10 Které součiny výrazů nepatří k výsledku? 7 12 = 7 8. 7 4 7 9. 7 3 7 4. 7 3 7 2. 7 6 7 2. 7 10 7. 7 11 4.3 6 = 7 4. 7 3 7 2. 7 6 2.3 2.2.3 4 4.3 4.3 2 2.3 6.2.3 6 4.3 2.3 3 2.2.3 6 4.3 3.3 3 2.3 6.2.3 6 4.3 2.3 3 ÚKOL

11 2 2. = 2 7 Doplň vhodným výrazem tak, aby platila rovnost 2525 8.3 7 = 4.3 3.2.3 4. 10 2 = 10 8 10 6 -2.5 7 =. 2.5 3 -5 4 ÚKOL

12 Téma: Součin mocnin, 8.třída Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional MS Office Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Použitá literatura: učebnice matematiky pro základní školu Autor: Mgr. Bohumila Zajíčková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)


Stáhnout ppt "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."

Podobné prezentace


Reklamy Google