Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Informace a počítače Informatika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Informace a počítače Informatika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v."— Transkript prezentace:

1 Informace a počítače Informatika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST A J bit byte

2 Obsah Informace jsou všude Informace jsou všude Informace jsou všude Informace jsou všude Co je informace Co je informace Co je informace Co je informace Měření informací – základní jednotka Měření informací – základní jednotka Měření informací – základní jednotka Měření informací – základní jednotka Číselné soustavy Číselné soustavy desítková desítková desítková dvojková dvojková dvojková Velikost informace Velikost informace Velikost informace Velikost informace Informace a počítač Informace a počítač Informace a počítač Informace a počítač Číslicový počítač Číslicový počítač Číslicový počítač Číslicový počítač Klopný obvod Klopný obvod Klopný obvod Klopný obvod Bit a byte Bit a byte Bit a byte Bit a byte Kódová tabulka Kódová tabulka Kódová tabulka Kódová tabulka Písmeno J Písmeno J Písmeno J Písmeno J Převody jednotek informace Převody jednotek informace Převody jednotek informace Převody jednotek informace

3 Informace jsou všude informace byly odjakživa pro lidi důležité informace byly odjakživa pro lidi důležité zpočátku jim informace o jejich okolí pomáhaly přežít, později se staly základem všech věd a předpokladem pokroku v technice i celé společnosti zpočátku jim informace o jejich okolí pomáhaly přežít, později se staly základem všech věd a předpokladem pokroku v technice i celé společnosti s rozvojem vědy a techniky došlo v poslední době k obrovskému nárůstu potřeby i významu informací – současné společnosti se začíná říkat společnost informační s rozvojem vědy a techniky došlo v poslední době k obrovskému nárůstu potřeby i významu informací – současné společnosti se začíná říkat společnost informační informace se týkají každého člověka informace se týkají každého člověka práce s informacemi zabírá lidem stále více času práce s informacemi zabírá lidem stále více času

4 informacím se věnuje stále více specialistů, pro jejich zkoumání vznikly i vědní obory jako teorie informace a informatika. informacím se věnuje stále více specialistů, pro jejich zkoumání vznikly i vědní obory jako teorie informace a informatika. Teorie informace Teorie informace zkoumá druhy informací, způsoby jejich přenosu a zabývá se i jejich měřením zkoumá druhy informací, způsoby jejich přenosu a zabývá se i jejich měřením Informatika Informatika zabývá se především organizací, zpracováním a využitím informací. zabývá se především organizací, zpracováním a využitím informací.

5 k získávání, zpracování nebo předávání informací slouží k získávání, zpracování nebo předávání informací slouží řeč, písmo, číslice, obraz, zvuk i různé technické prostředky řeč, písmo, číslice, obraz, zvuk i různé technické prostředky pro práci s informacemi lidé využili pro práci s informacemi lidé využili počítací strojky, knihtisk, telegraf, telefon, rozhlas, film, magnetofon, televizi, kalkulačky, počítače a mnoho dalších vynálezů. počítací strojky, knihtisk, telegraf, telefon, rozhlas, film, magnetofon, televizi, kalkulačky, počítače a mnoho dalších vynálezů.

6 pro práci s informacemi lidé vymysleli nejrůznější metody, jak pomocí těchto prostředků mohou informace získávat (vytvářet, vyhledávat), šířit (předávat), ukládat a využívat pro práci s informacemi lidé vymysleli nejrůznější metody, jak pomocí těchto prostředků mohou informace získávat (vytvářet, vyhledávat), šířit (předávat), ukládat a využívat tyto metody se spolu s příslušnými poznatky a prostředky označují jako informační technologie tyto metody se spolu s příslušnými poznatky a prostředky označují jako informační technologie nejdůležitější prostředky informační technologie jsou v současnosti počítače a počítačové sítě nejdůležitější prostředky informační technologie jsou v současnosti počítače a počítačové sítě

7 INFORMACE Informace Informace nejrůznější zprávy nebo sdělení, které se lidé dozvídají, získávají nebo si je předávají nejrůznější zprávy nebo sdělení, které se lidé dozvídají, získávají nebo si je předávají liší se nejen svým obsahem a významem, ale i svou velikostí - dají se měřit pomocí jednotek liší se nejen svým obsahem a významem, ale i svou velikostí - dají se měřit pomocí jednotek velikost informace = množství informace velikost informace = množství informace

8 Měření informací i výpočetní technika má své jednotky Bit – zkratka pro basic information unit Bit – zkratka pro basic information unit nejmenší možné množství informace nejmenší možné množství informace je základní jednotkou informace je základní jednotkou informace označení b označení b sděluje, která z pouhých 2 možností nastala sděluje, která z pouhých 2 možností nastala ano nebo ne ano nebo ne je nebo není je nebo není svítí nebo nesvítí svítí nebo nesvítí kladný nebo záporný kladný nebo záporný bit

9 informace se dají dobře matematicky vyjadřovat pomocí číslic 0 a 1 dvojkové číselné soustavy, která též nejlépe vyhovuje pro zpracování informací v počítačích informace se dají dobře matematicky vyjadřovat pomocí číslic 0 a 1 dvojkové číselné soustavy, která též nejlépe vyhovuje pro zpracování informací v počítačích ano = 1 ne = 0

10 Číselné soustavy desítková číselná soustava desítková číselná soustava základem je číslo 10, používá deset číslic od 0 do 9 základem je číslo 10, používá deset číslic od 0 do 9 každé číslo se vyjadřuje jako součet násobků mocnin deseti každé číslo se vyjadřuje jako součet násobků mocnin deseti 39 = = = = = = = = = =

11 Dvojková číselná soustava Dvojková číselná soustava základem je číslo 2, používá pouze 2 číslice 0 a 1 základem je číslo 2, používá pouze 2 číslice 0 a 1 každé číslo se vyjadřuje jako součet násobků mocnin dvou každé číslo se vyjadřuje jako součet násobků mocnin dvou = = po převodu do desítkové soustavy lze tyto řády vyjádřit jako jednotky, dvojky, čtyřky, osmičky, šestnáctky atd. 2 0 = 1, 2 2 = 4, 2 3 = 8, 2 4 = 16, 2 5 = 32, …. po převodu do desítkové soustavy lze tyto řády vyjádřit jako jednotky, dvojky, čtyřky, osmičky, šestnáctky atd. 2 0 = 1, 2 2 = 4, 2 3 = 8, 2 4 = 16, 2 5 = 32, …. číslu (100111) ve dvojkové soustavě odpovídá číslo 39 v desítkové soustavě číslu (100111) ve dvojkové soustavě odpovídá číslo 39 v desítkové soustavě

12 Desítková soustava Dvojková soustava = = = = = 39

13 Převedení dvojkového čísla do desítkové soustavy Jaké číslo v desítkové soustavě představuje dvojkové číslo Jaké číslo v desítkové soustavě představuje dvojkové číslo = = = = = = = = = = 31

14 Velikost informace Velikost (množství) informace stoupá s počtem možností, které přicházejí v úvahu. informace 1 bitu: 2 1 = 2 informace 1 bitu: 2 1 = 2 2 možnosti: ano = 1, ne = 0 2 možnosti: ano = 1, ne = 0 Viděl jsi nový film? Viděl jsi nový film? ano = 1, ne =0 ano = 1, ne =0 Kterou duši jízdního kola jsi píchnul? Kterou duši jízdního kola jsi píchnul? přední = 1, zadní = 0 přední = 1, zadní = 0

15 informace 2 bitů (2 2 = 4) informace 2 bitů (2 2 = 4) chybějící kolo u auta chybějící kolo u auta 4 možnosti 4 možnosti přední levá = 00 přední levá = 00 přední pravá = 10 přední pravá = 10 zadní levá = 01 zadní levá = 01 zadní pravá = 11 zadní pravá = 11 informace 5 bitů ( 2 5 =32) informace 5 bitů ( 2 5 =32) 32 možností 32 možností Který zub lékař opravil? Který zub lékař opravil? jeden ze 32 zubů jeden ze 32 zubů

16 Informace a počítač Informace se mohou předávat, uchovávat a zpracovávat v rozličné podobě či zobrazení. Informace se mohou předávat, uchovávat a zpracovávat v rozličné podobě či zobrazení. Mohou být zakódovány do slov nebo písma, do znaků třeba Morseovy abecedy, do chemických značek a rovnic, do zvuků tamtamů, stejně jako do světelných impulsů nebo čísel. Mohou být zakódovány do slov nebo písma, do znaků třeba Morseovy abecedy, do chemických značek a rovnic, do zvuků tamtamů, stejně jako do světelných impulsů nebo čísel. Člověk se může naučit rozumět různým podobám informací, ale počítač dokáže pracovat pouze s čísly. Člověk se může naučit rozumět různým podobám informací, ale počítač dokáže pracovat pouze s čísly.

17 Počítač - číslicový veškerá data, která počítač zpracovává, a veškeré instrukce programů, podle nichž počítač data zpracovává, musí být proto zakódovány jako čísla veškerá data, která počítač zpracovává, a veškeré instrukce programů, podle nichž počítač data zpracovává, musí být proto zakódovány jako čísla běžné počítače = číslicové počítače (digitální počítače) běžné počítače = číslicové počítače (digitální počítače)

18 počítači pro jakoukoliv práci s daty a instrukcemi postačují pouze číslice 0 a 1, počítače nepracují v desítkové soustavě, ale ve dvojkové číselné soustavě počítači pro jakoukoliv práci s daty a instrukcemi postačují pouze číslice 0 a 1, počítače nepracují v desítkové soustavě, ale ve dvojkové číselné soustavě všechna písmena, čísla, obrázky, zvuky, s nimiž počítač má pracovat, jsou zakódovány a uloženy v počítači jako různá seskupení nul a jedniček všechna písmena, čísla, obrázky, zvuky, s nimiž počítač má pracovat, jsou zakódovány a uloženy v počítači jako různá seskupení nul a jedniček číslice 0 a 1 jsou zpracovány v podobě elektrického napětí v elektrickém obvodu (tzv. klopný obvod) číslice 0 a 1 jsou zpracovány v podobě elektrického napětí v elektrickém obvodu (tzv. klopný obvod)

19 Klopný obvod každý obvod obsahuje přepínač, který obvod nastaví jako zapnutý nebo vypnutý každý obvod obsahuje přepínač, který obvod nastaví jako zapnutý nebo vypnutý číslo 1 – obvod zapnutý – prochází el. napětí číslo 1 – obvod zapnutý – prochází el. napětí číslo 0 – obvod vypnutý – neprochází el. proud číslo 0 – obvod vypnutý – neprochází el. proud jeden el. klopný obvod představuje při zpracování dat v počítači právě 1 bit jeden el. klopný obvod představuje při zpracování dat v počítači právě 1 bit takových velice malých jednobitových klopných obvodů s mikroskopickými přepínači jsou v počítačích miliony a miliony takových velice malých jednobitových klopných obvodů s mikroskopickými přepínači jsou v počítačích miliony a miliony

20 Bit a byte miliony jednobitových klopných obvodů se v počítači sdružují do skupin nejčastěji po 8, 16, 32,.... miliony jednobitových klopných obvodů se v počítači sdružují do skupin nejčastěji po 8, 16, 32,.... základní skupina 8 bitů = 1 byte (bajt) - 1 B základní skupina 8 bitů = 1 byte (bajt) - 1 B 1 slabika 1 slabika do 1 bajtu (= osmice jednobitových klopných obvodů) se dá zakódovat a uložit 256 = 2 8 různých až osmimístných dvojkových čísel, např. do 1 bajtu (= osmice jednobitových klopných obvodů) se dá zakódovat a uložit 256 = 2 8 různých až osmimístných dvojkových čísel, např (= 255) 8 zapnutých klopných obvodů (= 255) 8 zapnutých klopných obvodů (= 170) 4 zapnuté a 4 vypnuté klop. obvody (= 170) 4 zapnuté a 4 vypnuté klop. obvody 2 a více slabik = slovo 2 a více slabik = slovo 1 B = 8 b 1 byte (bajt) = 8 bitů

21 Kódové tabulky převod písmen, číslic a dalších potřebných znaků do osmimístných dvojkových čísel a zpět provádí počítač podle příslušné kódové tabulky převod písmen, číslic a dalších potřebných znaků do osmimístných dvojkových čísel a zpět provádí počítač podle příslušné kódové tabulky v ní jsou určitým znakům přiřazena určitá čísla vyjádřená jak v desítkové, tak ve dvojkové soustavě v ní jsou určitým znakům přiřazena určitá čísla vyjádřená jak v desítkové, tak ve dvojkové soustavě Nejrozšířenější kódová tabulka ASCII Nejrozšířenější kódová tabulka ASCII A desítkové číslo 65dvojkové číslo A desítkové číslo 65dvojkové číslo H desítkové číslo 72dvojkové číslo H desítkové číslo 72dvojkové číslo J desítkové číslo 74dvojkové číslo J desítkové číslo 74dvojkové číslo

22 původní tabulka neobsahuje česká písmena původní tabulka neobsahuje česká písmena u nás se užívá její varianta s českými háčky a čárkami, tzv. kódovými stránkami (1250 ve Windows), doplněné o tyto znaky u nás se užívá její varianta s českými háčky a čárkami, tzv. kódovými stránkami (1250 ve Windows), doplněné o tyto znaky při kódování větších čísel, obrázků, zvuků nestačí velikost 1 bajtu, používá se skupina 16 a 32 bitů při kódování větších čísel, obrázků, zvuků nestačí velikost 1 bajtu, používá se skupina 16 a 32 bitů

23 Písmeno J Zjednodušené schéma nastavení přepínačů v osmici obvodů představujících písmeno J. Zjednodušené schéma nastavení přepínačů v osmici obvodů představujících písmeno J. 8 klopných obvodů = 8 bitů = 1 byte (bajt) ….vypnuto 1 ….zapnuto

24 digitální signál přenášející bajt s obsahem uvedeným nad signálem zjednodušené schéma nastavení přepínačů v osmici obvodů reprezentujících v ASCII kódu písmeno J zjednodušené schéma nastavení přepínačů v osmici obvodů reprezentujících v ASCII kódu písmeno J

25 Převody jednotek informace jednotkyoznačeníhodnota 1 bit b 1 nebo 0 1 byte B 1 B = 8 b 1 kilobyte kB 1 kB = 1024 B 1 megabyte MB 1MB = 1024 kB 1 gigabyte GB 1 GB = 1024 MB pomocí bajtů (a odvozených jednotek) se měří kapacity pamětí, harddisků, médií apod.

26 Otázky Co je informace? Co je informace? Můžeme měřit velikost informace? Můžeme měřit velikost informace? V jakých jednotkách měříme informace? V jakých jednotkách měříme informace? Jaká je základní jednotka informace? Jaká je základní jednotka informace? Co je klopný obvod? Kdy představuje číslo 1 a kdy číslo 0? Co je klopný obvod? Kdy představuje číslo 1 a kdy číslo 0? Co je byte (bajt)? Co je byte (bajt)? K čemu se používají kódové tabulky? K čemu se používají kódové tabulky? Převeď: 1 GB = …………….. B 1 MB = …………….. B 1 kB = …………….. B Převeď: 1 GB = …………….. B 1 MB = …………….. B 1 kB = …………….. B

27 Počítače a informace – informatika 8. ročník ZŠ Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional Windows XP Professional MS Office MS Office Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Internetové stránky ://www.lochness.cz/informatika Internetové stránky ://www.lochness.cz/informatika Autor: Mgr. Bohumila Zajíčková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)


Stáhnout ppt "Informace a počítače Informatika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v."

Podobné prezentace


Reklamy Google