Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Matematika a její využití v geografii M a p a Tento projekt je spolufinancován Evropským.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Matematika a její využití v geografii M a p a Tento projekt je spolufinancován Evropským."— Transkript prezentace:

1 Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Matematika a její využití v geografii M a p a Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

2 Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Obsah Vatikán Azimut Vzdálenost ve skutečnosti Vzdálenost na mapě Měřítko mapy Plocha ve skutečnosti Plocha na mapě Měřítko mapy Měřítko glóbusu 2

3 Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Vatikán Rozloha Vatikánu je 0,44 km 2. V ideálním případě je Vatikán čtverec se stranou a. Jak velká je strana tohoto čtverce? Nejprve se snažte odhadnout výsledek rychle bez použití kalkulačky, tužky a papíru. 0,44 km 2 = m 2 Pokud jste určili výsledky přibližně 0,2 km, 200 m, 20 m atd. věřte, že nemáte správný odhad. Strana čtverce je 663 m. a 2 = a = 663 S = a 2 3

4 Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Azimut Je dána trasa, která vede postupně přes body ABCDE do výchozího místa A. Přiřaďte hodnoty azimutů k daným trasám. (2 hodnoty jsou uvedeny navíc.) z bodu A do bodu B z bodu B do bodu C z bodu C do bodu D z bodu D do bodu E z bodu E do bodu A A B C D E 340 o 260 o 165 o 100 o 50 o 295 o 10 o 4

5 Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Vzdálenost ve skutečnosti Petr změřil vzdálenost na mapě 5 cm. Měřítko mapy je 1 : Jaká je vzdálenost těchto míst ve skutečnosti? D = d. m D = ? d = 5 m = D = = cm = 2,5 km Vzdálenost míst ve skutečnosti je 2,5 km. 5 cm 5

6 Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Vzdálenost na mapě Určete vzdálenost dvou míst na mapě v měřítku 1 : , jestliže vzdálenost ve skutečnosti je 40 km. D = d. m D = 40 km = cm m = d = ? Vzdálenost míst na mapě je 20 cm. 6

7 Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Vzdálenost na mapě Petr naměřil na mapě v měřítku 1 : vzdálenost 2 cm. Jakou vzdálenost by naměřil v mapě v měřítku 1 : ? cm Nepřímá úměrnost x cm Petr naměřil 12 cm. x = 12 7

8 Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Měřítko mapy Určete měřítko mapy, jestliže vzdálenost dvou míst na mapě je 6 cm a ve skutečnosti 240 km. Jedná se o mapu malého nebo velkého měřítka? D = d. m D = 240 km = cm d = 6 cm m = ? Měřítko mapy je 1 : , jedná se o mapu malého měřítka. 8

9 Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Měřítko mapy Tereza se dozvěděla, že na jedné mapě 1 cm odpovídá skutečné vzdálenosti 5 km, na druhé mapě 10 km. Určete měřítka map. Která mapa má menší měřítko? 1. mapa D = 5 km = cm d = 1 cm m = ? Měřítko první mapy je 1 : , druhé mapy 1 : Druhá mapa má menší měřítko. 2. mapa D = 10 km = cm d = 1 cm m = ? 9

10 Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Vzdálenost ve skutečnosti Určete délku pochodu vojenské jednotky, jestliže se pohybovala v daném směru a měřítko mapy je 1 : ,5 cm 2 cm 7,5 cm 2 cm 4,5 cm m = d = 12, , ,5 = 28,5 cm D = ? D = ,5 = cm = 7,1 km Délka pochodu je 7,1 km. D = d. m 10

11 Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Plocha ve skutečnosti Jana zjistila, že na mapě v měřítku 1 : je rozloha vinice 8 cm 2. Jaká je plocha vinice ve skutečnosti? P = p. m 2 p = 8 cm 2 m = = P = ? Pamatuj: 1 km = 10 5 cm 1 km 2 = cm 2 P = 8. ( ) 2 = = = = 2 km 2 Plocha vinice je 2 km 2. 11

12 Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Plocha na mapě Rozloha Kaspického moře je km 2. Jakou plochu zaujímá Kaspické moře na mapě v měřítku 1 : ? P = km 2 = cm 2 m = = p = ? Rozloha na mapě je 9,3 cm 2. 12

13 Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Plocha na mapě Určete, jakou plochu zaujímá Česká republika na mapě v měřítku 1 : ? P = km 2 = cm 2 m = = p = ? Rozloha na mapě je 31,5 dm 2. 13

14 Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Měřítko plánu je 1 : Měřítko mapy Plocha fotbalového hřiště je m 2. Jaké je měřítko plánu na kterém je zakresleno jako plocha o velikosti 11,2 cm 2. P = m 2 = cm 2 p = 11,2 cm 2 m =? 14

15 Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Měřítko globusu Jak velký je poloměr (r) globusu, jehož obrazem je mapa v měřítku 1 : ? R = km = cm m = r = ? Poloměr globusu je 45,5 cm. 15

16 Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Zdroje Text a příklady: Vlastní zpracování 16


Stáhnout ppt "Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Matematika a její využití v geografii M a p a Tento projekt je spolufinancován Evropským."

Podobné prezentace


Reklamy Google