Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1 Týmová práce TYMP 1/ C2 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1 Týmová práce TYMP 1/ C2 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ."— Transkript prezentace:

1 1 Týmová práce TYMP 1/ C2 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ

2 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D., A kdo jste Vy? Čím přispíváte týmu? Týmová práce TYMP 1/ C2 TVŮRCE HLEDAČ ZDROJŮ KOORDINÁTOR NAVIGÁTOR PORADCE-HODNOTITEL TÝMOVÝ PRACOVNÍK REALIZÁTOR DOKONČOVATEL Cvičení: 1. Které tři role pravděpodobně v týmu zastáváte? 2. Kterou roli nemůžete převzít? 3. Test Belbin Pamatujte si svoje role. 2

3 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, Další pohled na týmové role Týmová práce TYMP 1/ C2 Existuje více konceptů (Belbin, Bales, Berne…). Základní dělení (různé názvy pro roli): Mentální (symbol hlava) Specialista Tvůrce-Inovátor Poradce-Hodnotitel-Analytik-Pozorovatel Akční (symbol ruce) Navigátor-Formovač-Kritik-Usměrňovatel Dokončovatel-Dotahovač Realizátor-Vykonavatel Sociální (symbol srdce) Týmový pracovník-Stmelovač-Harmonizátor-Týmový hráč Koordinátor-Vůdce Hledač zdrojů V týmu by měl být také Zapisovatel. Někdy bývají i ne zcela vhodní Nosič vody a Travič studní. 3

4

5 Co se v týmu děje?

6 6 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D., Letadlo Týmová práce TYMP 1/ C2 6

7 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D., Fáze vývoje týmu Týmová práce TYMP 1/ C2 Formování – nedostatek plánování, nesledují se cíle. Bouření – vůdce je zpochybňován, nejsou zcela jasné role. Normování – vznikají pravidla, orientace na úkol. Realizace – tým začíná pracovat, sleduje cíl, podává výkon. 7

8 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D., Týmová práce TYMP 1/ C2 1.fáze – Formování Znaky: nedostatek plánování zapomíná se na stanovení cílů mnoho domněnek o úkolu, rolích, smyslu úkolu a cílech vyhýbání se nebo nerozpoznání problému chybí postupy špatná komunikace uvnitř i mimo špatná disciplína (ruší se, mluví najednou, dominantní chování, agrese...) nápady se ztrácejí, nejedná se podle nich, jsou zapomínány negativní zpětná vazba, destruktivní kritika vedení buď neexistuje nebo je napadáno, není přijímáno, je autokratické Hledají se vůdci, rozdělují role. Jednotlivec je soustředěn na sebe (jak se zařadím, kolik mám síly a moci, co se ode mne očekává). Styl vedení: přikazování. 8

9 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D., Týmová práce TYMP 1/ C2 2. fáze – Bouření Znaky: jasný vůdce, ale zpochybňování jeho kompetence neustálé vyjasňování rolí - chaos vůdce má tendenci nařizovat (drobné vzpoury) často vznikají podskupiny, pak se přou, zda jsou využiti. Nepřizpůsobivost na další změnu situace. Styl vedení: koučování. 9

10 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D., Týmová práce TYMP 1/ C2 3. fáze - Normování Znaky: přebudování mocenské struktury věcné diskuse bez emocí rozvíjí se týmový duch, je vůdce, je spokojenost s rolemi – nastává uvolnění, pocit, že nejhorší je za nimi vysoká aktivita na konci někdy zklamání, soudržnost se zmenšuje Skupina se stává organizovanou, orientuje se na úkol. Pracuje se na stanovení metody komunikace a metody práce. Jednotlivec se zajímá o ostatní, konfrontují se. Styl vedení: podporování. Pozor: Je těžké dát své principy do souladu s ostatními. Někdy je třeba se vrátit do 2. fáze. 10

11 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D., Týmová práce TYMP 1/ C2 4. fáze – Realizace/Výkon Znaky: objeví se konečný vůdce – podněcuje k výkonům společný souhlas dosahovaný v diskusích lidé cítí závislost na sobě každý má svou roli členové týmu jsou otevřenější a důvěřují ostatním příspěvky jsou ceněny a nápady rozvíjeny podpora, sdílení, tolerance komunikace je plynulá a vnímaná styl vedení se přizpůsobuje situaci Tým začíná využívat zdroje a pracovat. Styl vedení: delegování. 11

12 12 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D., Týmový úkol – Kdo se k čemu hodí/ a Týmová práce TYMP 1/ C2 Postavte funkční stroj o šesti různorodých částech. Vytvořte nejpočetnější skupinu předmětů jedné barvy. Odpovězte na otázku: kdo postavil tuto budovu? Postavte nejvyšší věž. Vytvořte nejdelšího hada. Napište báseň o naší škole. Čas: 20 min na realizaci úkolu, 1 min prezentace každého úkolu/tým

13 13 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D., Týmový úkol – Kdo se k čemu hodí/ b Týmová práce TYMP 1/ C2 Postavte funkční stroj o šesti různorodých částech. Vytvořte nejpočetnější skupinu předmětů jedné barvy. Odpovězte na otázku: kdo postavil tuto budovu? Postavte nejvyšší věž. Vytvořte nejdelšího hada. Napište báseň o naší škole. Kdo byl vůdcem? Jak se jím stal? Jak byly rozděleny úkoly? Podle čeho? jak jste postupovali při plnění úkolu? Jaká byla atmosféra v týmu? Příprava prezentace (odpovědi na otázky) 4 min, prezentace 2 min/tým


Stáhnout ppt "1 Týmová práce TYMP 1/ C2 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ."

Podobné prezentace


Reklamy Google