Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005."— Transkript prezentace:

1 Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005

2 Implementace ICT do vzdělávacích oblastí a oborů Umístění prezentací :

3 Vzdělávací obor: Matematika Třída: 7.B Vyučující: Mgr. Lenka Golová Datum: Téma vyučovací hodiny : „Vyjádření zlomků desetinným číslem „ „Vyjádření zlomků desetinným číslem „ Vybavení učebny : připojení na INTERNET připojení na školní síť – výukové programy PC – notebook PC – notebook dataprojektor dataprojektor

4 Zdroje informací HERMAN, J. a KOL. AUTORŮ. Matematika-racionální čísla, procenta. Brno: Prometheus, ISBN HERMAN, J. a KOL. AUTORŮ. Matematika-racionální čísla, procenta. Brno: Prometheus, ISBN COUFALOVÁ, J. a KOL. AUTORŮ. Matematika pro 7.ročník ZŠ. Praha: Fortuna, ISBN COUFALOVÁ, J. a KOL. AUTORŮ. Matematika pro 7.ročník ZŠ. Praha: Fortuna, ISBN

5 Desetinné zlomky Desetinné zlomky jsou zlomky, v jejichž jmenovateli je některé z čísel 10, 100, 1000,… Desetinné zlomky jsou zlomky, v jejichž jmenovateli je některé z čísel 10, 100, 1000,… Je to například: Je to například:

6 Zápis desetinného zlomku desetinným číslem znáte již z 5. třídy. Zápis desetinného zlomku desetinným číslem znáte již z 5. třídy. Jak zapíšeme desetinný zlomek desetinným číslem?

7 Jak zapíšeme desetinné číslo zlomkem? Zápis desetinného čísla zlomkem již také znáte. Mnohdy jej lze krácením vyjádřit zlomkem s jiným jmenovatelem, než 10, 100, 1000,… : Zápis desetinného čísla zlomkem již také znáte. Mnohdy jej lze krácením vyjádřit zlomkem s jiným jmenovatelem, než 10, 100, 1000,… :

8 Lze každý zlomek vyjádřit jako desetinné číslo? ROZŠÍŘENÍM ZLOMKU ROZŠÍŘENÍM ZLOMKU př.: zapiš zlomek desetinným číslem př.: zapiš zlomek desetinným číslem zlomek upravíme na základní tvar: = zlomek upravíme na základní tvar: = Pokud krácením nedostaneme desetinný zlomek, rozšířením převedeme zlomek na zlomek desetinný (ve jmenovateli zlomku dostaneme číslo 10, 100 nebo 1000) Pokud krácením nedostaneme desetinný zlomek, rozšířením převedeme zlomek na zlomek desetinný (ve jmenovateli zlomku dostaneme číslo 10, 100 nebo 1000)

9 Lze každý zlomek vyjádřit jako desetinné číslo? Zlomek rozšíříme číslem 125, protože 8.125=1000 Zlomek rozšíříme číslem 125, protože 8.125=1000 Desetinný zlomek zapíšeme desetinným číslem = 1,125 Desetinný zlomek zapíšeme desetinným číslem = 1,125 Tento způsob je vhodný použít tehdy, dokážeme-li snadno určit, kterým číslem je třeba původní zlomek rozšířit. Př.: = 0,75 ( rozšiřujeme 25 )

10 Lze každý zlomek vyjádřit jako desetinné číslo? DĚLENÍM DĚLENÍM př: zapiš zlomek desetinným číslem př: zapiš zlomek desetinným číslem zlomek upravíme na základní tvar zlomek upravíme na základní tvar Čitatele zlomku vydělíme jmenovatelem Čitatele zlomku vydělíme jmenovatelem 9 : 8=1, = 1, = 1,

11 Samostatná práce - zapište desetinným číslem Zlomky, rozšiřováním Zlomky, rozšiřováním = = 1,6 = = 1,6 = = = = 0,6 = = = = 0,6 Zlomky, dělením 9 : 2 = 4,5 = 4, = = 0,25 1 : 4 = 0, Rozšířit číslem 2 Krať na základní tvar Základní tvar Krať na základní tvar

12 Jak postupovat u zlomků,, DĚLENÍM DĚLENÍM = 1:3 = 0,3333dělení není ukončené, v podílu se opakuje číslice 3 = 1:3 = 0,3333dělení není ukončené, v podílu se opakuje číslice 3 = 5:6 = 0,8333dělení není ukončené, v podílu se opakuje číslice 3 = 5:6 = 0,8333dělení není ukončené, v podílu se opakuje číslice 3 =13:11=1,1818dělení není ukončené, v podílu se opakuje dvojčíslí 18 =13:11=1,1818dělení není ukončené, v podílu se opakuje dvojčíslí 18

13 Jak postupovat u zlomků,, ROZŠÍŘENÍM ROZŠÍŘENÍM === === Ani v jednom případě nelze rozšířit na zlomek, jehož jmenovatel je roven některému z čísel 10,100,100,… Ani v jednom případě nelze rozšířit na zlomek, jehož jmenovatel je roven některému z čísel 10,100,100,… Některé zlomky nelze zapsat desetinným číslem ….tyto zlomky lze zapsat PERIODICKÝM ČÍSLEM: Některé zlomky nelze zapsat desetinným číslem ….tyto zlomky lze zapsat PERIODICKÝM ČÍSLEM: = 0,3333 …= 0, (čteme: žádná celá, tři periodické) = 0,8333 …= 0, 8 (čteme: žádná celá, osm desetin, tři periodické) = 0,8333 …= 0, 8 (čteme: žádná celá, osm desetin, tři periodické) =1,1818 …= 1, (čteme: jedna celá, osmnáct periodických) PERIODA

14 Samostatná práce - zapište jako desetinné číslo a určete periodu ; ; Výsledky : Výsledky : = 0, = 0,

15 Hodnocení vyučovací hodiny Atraktivnost výuky. Atraktivnost výuky. Usnadnění zápisu učiva pro učitele i žáky (počítačový text je přehlednější než ručně psaný zápis na tabuli). Usnadnění zápisu učiva pro učitele i žáky (počítačový text je přehlednější než ručně psaný zápis na tabuli). Názornost. Názornost. Časová náročnost Klady Zápory Klady Zápory

16 Poznámky k prezentaci Využití laserového ukazovátka usnadňuje učiteli i žákům orientaci v textu. Využití laserového ukazovátka usnadňuje učiteli i žákům orientaci v textu. Prezentaci je vhodné oživit efekty (atraktivnost). Prezentaci je vhodné oživit efekty (atraktivnost). Postupné zobrazování textu – žáci nevidí celý text najednou, ale učitel žákům zobrazuje text v závislosti na rychlosti výkladu. Postupné zobrazování textu – žáci nevidí celý text najednou, ale učitel žákům zobrazuje text v závislosti na rychlosti výkladu.


Stáhnout ppt "Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005."

Podobné prezentace


Reklamy Google