Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

E-LEARNING A STUDENTI SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Doc. ing. Jaroslav Hrubý, CSc. Katedra sociálních studií a speciální pedagogiky Pedagogická fakulta Technické.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "E-LEARNING A STUDENTI SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Doc. ing. Jaroslav Hrubý, CSc. Katedra sociálních studií a speciální pedagogiky Pedagogická fakulta Technické."— Transkript prezentace:

1 E-LEARNING A STUDENTI SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Doc. ing. Jaroslav Hrubý, CSc. Katedra sociálních studií a speciální pedagogiky Pedagogická fakulta Technické univerzity v Liberci

2 PEDAGOGICKÁ VÝZVA Výchova a vzdělávání dětí, žáků a studentů s postižením je ještě složitější (a ještě důležitější). Výchova a vzdělávání jsou moc důležité, ale velmi složité disciplíny. Všechno, co může pomoci, je vítáno. E-learning zde najde vřelé přijetí, protože má tyto výhody: 4 umožňuje studovat i na dálku z bezbariérového prostředí; 4 student může sám zvolit tempo svého studia. E-learningové programy však musí být přístupné i pro jedince s postižením.

3 NAŠE ZKUŠENOST 1985 Laboratoř elektronických smyslových náhrad ÚFR ČSAV – Praha Sinclair ZX Spectrum První počítačové programy pro výuku neslyšících.

4 NAŠE ZKUŠENOST Veliký úspěch. Matematika, artikulace, dějepis, zeměpis. Pokračovat znemožnil nedostatek počítačů z dovozu. Ověřovány ve škole pro neslyšící děti s přidruženým mentálním postižením v Českých Budějovicích.

5 OMEZENÍ PŘÍSTUPNOSTI Různé typy vad přinášejí různá omezení v přístupu k hardware a software. Zcela různá omezení však přinášejí i různé stupně vady: 4 nedoslýchaví  neslyšící; 4 slabozrací  nevidomí; 4 amputace prstu  úplné ochrnutí.

6 ZÁKON A PŘÍSTUPNOST INFORMAČNÍCH TECHNOLOGIÍ

7 Počítače jsou univerzální kompenzační pomůckou Legislativní ošetření přístupnosti hardware a software. Legislativními opatřeními na úrovni zákonů je dostupnost software, hardware, e-learningu a internetu pro občany se ZP garantována v těchto zemích: Austrálie; Kanada; Itálie; Německo; Španělsko; USA a Velká Británie. ZÁKON A PŘÍSTUPNOST

8 USA Nejvíce ovlivňují vývoj v této oblasti. Zákon o Američanech se zdravotním postižením (1990); sekce 204 Zákona o telekomunikacích (1996); novelizace z roku 1998 sekce 508 Zákona o rehabilitaci (přijat již v roce 1973).

9 SEKCE 508 Federální agentury, které vyvíjejí, opatřují si, udržují nebo využívají elektronické a informační technologie, musí zajistit, že jsou přístupné lidem se zdravotním postižením...

10 SEKCE 508 Microsoft, Adobe, IBM, Hewlet Packard, Sun, E-Bay, Yahoo, Dell, GE atd. Reagovali všichni významní tvůrci software i hardware. V důsledku této legislativy jsou již Windows 2000 a další báječně přístupná (bohužel jen v anglické verzi). Přístupný je i Adobe Reader.

11 PŘÍSTUPNOST INTERNETU A E-LEARNINGU

12 VŠECHNY TYPY VAD Iniciativa pro přístupnost webu

13 VŠECHNY TYPY VAD 12 velmi rozumných doporučení

14 MOŽNOSTI USNADNĚNÍ PRO JEDNOTLIVÉ TYPY VAD

15 VADY ZRAKU

16 Velké množství univerzitně vzdělaných nevidomých = dostatek silných osobností. Důsledek: „šlechta“ mezi zdravotně postiženými. Otázka přístupnosti High-Tech je nejlépe zpracována právě pro jedince se zrakovým postižením. Postižení, které vyvolává největší soucit veřejnosti.

17 SLABOZRACÍ Nastavení velikosti (a typu) písma; nastavení jasu a kontrastu; barva písma a podkladu. Tento snímek je ilustrací, jak to pro slabozraké nemá vypadat (vzorek v podkladu, malý kontrast).

18 SLABOZRACÍ Nastavení velikosti písma Nastavení jasu a kontrastu Barva písma a podkladu Takhle je to lepší! Obrázek: Symbol zrakové vady

19 USNADNĚNÍ VE WINDOWS

20 SLABOZRACÍ Lupa (je i ve Windows počínaje 2000):

21 SLABOZRACÍ Lupa (je i ve Windows počínaje 2000):

22

23

24 NEVIDOMÍ Hlasový syntezátor (je i v anglických Windows XP) Vypravěč

25 Braillský řádek NEVIDOMÍ Další možnosti zajištění přístupnosti

26 VADY ZRAKU Iniciativa české Sjednocené organiza- ce nevidomých a slabozrakých

27 TĚLESNÉ VADY

28 Ochrnutí různého stupně Amputace Hardwarové nebo softwarové úpravy klávesnice Náhrada myši klávesnicí Ovládání počítače hlasem Ovládání počítače pohybem očí TĚLESNÉ VADY Vady jemné motoriky

29 TĚLESNÉ VADY Hardwarové úpravy klávesnice

30 Dvorakova klávesnice USA 1965 TĚLESNÉ VADY

31 Klávesnice na obrazovce

32 TĚLESNÉ VADY Klávesnice na obrazovce

33 Softwarové úpravy klávesnice TĚLESNÉ VADY

34 Náhrada myši numerickými klávesami TĚLESNÉ VADY

35 Alternativní způsoby ovládání počítače Speciálně upravené joysticky Snímání pohybu očí Ovládání počítače hlasem TĚLESNÉ VADY

36 Prof. Stephen William Hawking Ve dvaceti mu lékaři diagnostikovali amyotrofickou laterální sklerózu (ALS) – nevyléčitelné onemocnění motorických nervů. V roce 1966 udělal doktorát. V roce 1975 učinil svůj zatím největší objev – kvantové vypařování černých děr. Stephen W. Hawking Narodil se 8. ledna 1942 v Anglii.

37 Stephen William Hawking V roce 1979 získal v Cambridgi prestižní lucasianskou profesuru matematiky, kterou 310 let před ním obdržel sir Isaac Newton. V roce 1985 dostal zápal plic a museli mu vyjmout hrtan. V důsledku toho ztratil ještě hlas. Dnes je zcela nehybný, pohybuje se na elektrickém vozíku. Mluví za něho počítačový syntezátor. V roce 1974 byl zvolen za člena Královské společnosti.

38 Hawkingův syntezátor

39

40 VADY SLUCHU

41 NESLYŠÍCÍ Převod na text (titulky). Akustické signály zobrazovat na obrazovce. Řada neslyšících však nečte s porozuměním a spadá tak do další kategorie. Zdánlivě by mohlo stačit málo:

42 VADY POROZUMĚNÍ PSANÉMU TEXTU

43 Náhrada psaného textu hlasem. Mentálně retardovaní. Ale též neslyšící i nedoslýchaví. Výklad ve znakové řeči. Dyslektici (5 až 10 % populace).

44 Czech Sign Language Český znakový jazyk

45 Úplně univerzální metoda pro zvýšení přístupnosti, a to i pro nepostižené studenty: 4 jasný, logický a názorný výklad; 4 jednoduché věty; 4 dodržování zásad „dobré pedagogické praxe“. VADY POROZUMĚNÍ PSANÉMU TEXTU Kolik českých učitelů opravdu dokáže naučit kohokoliv cokoliv???

46 Studenty je třeba motivovat. Proč byste se právě vy nemohli stát v tomto oboru mistry? Studenti musí mít pocit, že se učí užitečné a praktické věci. I když učíme třeba teorii relativity, musíme v úvodu studenty přesvědčit, že se to právě jim bude k něčemu hodit. Výklad musí být zajímavý. SNAŽTE SE DODRŽOVAT

47 Nebojte se do výkladu občas zařadit vtip. Musíte ale vědět, jak na určitý druh humoru reagují studenti s různými typy postižení. Tak např. neslyšící vtipy přímo milují. Jsou ale „černobílí“ a vůbec nechápou ironii (ironie se totiž nedá odezírat...). SNAŽTE SE DODRŽOVAT

48 SNAHA O PROSAZENÍ ZÁKONA O ZNAKOVÉ ŘEČI

49 Text musí být uspořádán jasně a logicky. SNAŽTE SE DODRŽOVAT Jasně a konzistentně musí být uspořádány také stránky (snímky). Na začátku kapitoly (tématu) uveďte, co se bude učit. Na konci každé kapitoly zařaďte shrnutí. Je vhodné připojit anotace nových pojmů. Lze je spojit i s několikajazyčným slovníkem.

50 Vyhýbejte se složeným, dlouhým větám. SNAŽTE SE DODRŽOVAT Výklad musí být názorný. Všechno, co se dá nakreslit, musí být nakresleno. Pro nevidomé „reliéfně“ zobrazeno a hlasově popsáno. Opakování a nestresující testování jsou „matkou moudrosti“.

51 Nenechte se unést technickými možnostmi, které vám programy poskytují! AAAAnimace a multimédia musí vést k lepší srozumitelnosti výkladu a k hlubšímu soustředění frekventantů. KKKKdyž to přeženete, studenti se přestanou zajímat o předmět, ale budou čekat s napětím, jaký další efekt teď přijde... SNAŽTE SE DODRŽOVAT

52 Z učitele musí přímo vyzařovat jeho zápal pro věc! SNAŽTE SE DODRŽOVAT Kdo chce zapalovat, musí sám hořet... Děkuji Vám za Vaši milou pozornost...


Stáhnout ppt "E-LEARNING A STUDENTI SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Doc. ing. Jaroslav Hrubý, CSc. Katedra sociálních studií a speciální pedagogiky Pedagogická fakulta Technické."

Podobné prezentace


Reklamy Google