Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Paměť Buněčná a molekulární podstata tvoření paměťní stopy Dělení paměti.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Paměť Buněčná a molekulární podstata tvoření paměťní stopy Dělení paměti."— Transkript prezentace:

1 Paměť Buněčná a molekulární podstata tvoření paměťní stopy Dělení paměti

2 Paměť je schopnost - ukládání (encoding) - uchovávání (storage) - vybavování (retrieval) informace v nervovém systému

3 Paměť zahrnuje nejméně 4 odlišné procesy: Kódování – příchozí informace musí být vnímána Konsolidace – nově uložená informace je labilní, musí se stabilizovat (exprese genetické informace, strukturální změny) Důkaz: retrográdní amnézie Uložení – uchování v čase, téměř nelimitovaná kapacita Vybavení – různé části informace se skládají dohromady, je to konstruktivní proces, informace je přetvořena

4 Způsoby vybavení (retrieval): Reprodukce (recall)- sériová - volná (free recall) - s nápovědou (cued record) (reprodukce párových asociací) Znovurozpoznání (recognition) - výběr odpovědi (multiple choice)

5 Paměť a učení je totéž (psychologie: učení = postupné vytváření dlouhodobé pamětní stopy) Neuronální změna = pamětní stopa, engram Paměť není jednotná Trvání Mozkové struktury Molekulární mechanismy

6 Donald Olding Hebb *1904 †1985 Kanadský psycholog Z množiny synapsí na těle a dendritech neuronu se zvýší účinnost u těch, jejichž aktivace těsně předcházela výboji postsynaptického elementu. Hebb's Law. "Neurons that fire together wire together."

7 Eric Richard Kandel * 1929 Vídeň 2000 Nobelova cena za fyziologii nebo medicínu Krátkodobá potenciace heterosynaptická (Presynaptická facilitace) Zej kalifornský (Aplysia californica) zadožábrý druh měkkýšů majících za srdcem jen jeden žaberní lupen, který mohou spolu s přívodní nálevkou zatáhnout

8 Buněčná a molekulární podstata tvoření paměťní stopy Krátkodobá potenciace Dlouhodobá potenciace long term potentiation LTP

9 Krátkodobá potenciace homosynaptická Reziduální Ca 2+

10 Stimulace presynaptického neuronu Amplituda postsynaptického potenciálu Krátkodobá potenciace homosynaptická (posttetanická potenciace)

11 Long term potentiation LTP

12 NMDA – glutamate receptor

13 Glutamate receptors

14 Dlouhodobá potenciace long term potentiation LTP Glutamáterní synapse Receptory ionotropní: AMPA (kainátové, quisqalátové) NMDA Receptory metabotropní

15 1. Zvýšení senzitivity existujících AMPA receptorů 2. více AMPA receptorů na membráně Dlouhodobá potenciace časná fáze Kandel, E.R. et al: Principles of neural science. 2000

16 Dlouhodobá potenciace časná fáze 3. Zesílené vylévání neurotransmiteru na presynaptické membráně retrográdní messenger (NO) Kandel, E.R. et al: Principles of neural science. 2000

17 Dlouhodobá potenciace retrográdní messenger (NO) Presynaptická část Postsynaptická část NMDA receptor Zesílené vylévání neurotransmiteru

18 4.Vznik nových synapsí Dlouhodobá potenciace pozdní fáze Kandel, E.R. et al: Principles of neural science. 2000

19 4. Vznik nových synapsí Dlouhodobá potenciace 3. Zesílené vylévání neurotransmiteru na presynaptické membráně 1. Zvýšení senzitivity existujících AMPA receptorů 2.Více AMPA receptorů na postsynaptické membráně

20 Dělení paměti podle trvání Attkinson a Shiffrin (1971) – trojsložkový model (mentální model) - Senzorická (okamžitá : ikonická) - Krátkodobá - Dlouhodobá (trvalá, referenční)

21 Okamžitá (senzorická: ikonická, echoická) Ikonická paměť (zraková pracovní paměť) (zraková perzistence, příklad hořící kruh) George Sperling 1960 – Test ikonické paměti In Sternberg R.J.: Kognitivní psychologie, Portál, Praha 2002: s Prezentace 50 ms Pamatování 3-5 symbolů

22 Okamžitá (senzorická: ikonická) George Sperling 1960 – Test ikonické paměti Paradigma Částečná zpráva Označení řádku tónem za 150 ms po podnětu Pamatování 9 symbolů Ikonická paměť dokáže podržet přibližně 9 až 12 položek velice rychle se rozpadá

23 Krátkodobá paměť Sekundy až minuty

24 Verbální paměť AVLT Auditory Verbal Learning Test Zapamatujte si následující slova:

25 Verbální paměť AVLT Kolik z vás si vybavilo slovo Stůl Světlo Lavička Polštář Prdel 1. stůl 2. mrak 3. knihovna 4. strom 5. košile 6. kočka 7. světlo 8. prdel 9. lavička 10. křída 11. květina 12. netopýr 13. houně 14. mýdlo 15. polštář

26 Verbální paměť Ebinghausova křivka Význam pořadí v sérii Efekt prvenství, efekt novosti

27 Verbální paměť Lépe si zapamatujeme: Osobně zajímavé Neobvyklé Vyvolá emoce Má erotický podtext Udělá to dobrý tvar

28 Srovnání verbální a vizuální paměti

29 Prohlédněte si každý obrázek ve směru četby zleva doprava. Napište zpaměti názvy předmětů.

30

31 Napište zpaměti názvy předmětů.

32 Krátkodobá paměť Kapacita 7 ± 2 položky

33 Verbální paměť Test – zapamatujte si následujících 7 slov reschala belbarnito pregal nerhalen mundipredo mekusmo frotan

34 Krátkodobá paměť Test – zapamatujte si následujících 7 slov reschala belbarnito pregal nerhalen mundipredo mekusmo frotan Položky pro nás musejí být známé

35 Obálka Hudba Pták Štětec Paleta Konzerva Šroubovák Telefon Hasič Schody Popelnice Kolo Slepice Peníze Salát Interaktivní představa

36 Obálka Hudba Pták Štětec Paleta Konzerva Šroubovák Telefon Hasič Schody Popelnice Kolo Slepice Peníze Salát Interaktivní představa

37 Dlouhodobá paměť Jak dlouho trvá - nevíme Kapacita neznáme a ani nevíme, jak to zjistit

38 Přehled dělení paměti z hlediska trvání

39 Pacient H.M. Anterográdní amnézie Dlouhodobá paměť Scoville, Milnerová, 1957 In Kandel 2000

40

41 Deklarativní, vědomá, explicitní, (u zvířat kognitivní) Nedeklarativní, implicitní (u zvířat procedurální) Episodic Store events autobiograph ical Semantic Non associative Associative learning Klasifikace dlouhodobé paměti

42 Deklarativní, vědomá, explicitní, (u zvířat kognitivní) Nedeklarativní, implicitní (u zvířat procedurální)

43 Mozkové oblasti nezbytné pro deklarativní paměť Hippocampus Fornix Dorzální thalamus Amygdala Corpora mammilaria

44 Deklarativní (kognitivní) Explicitní Nedeklarativní (procedurální) Implicitní epizodická sémantická neasociativní asociativní Dlouhodobá paměť Endel Tulving 1972, na základě pokusů Wildera Penfielda

45 Paměťový test Epizodic like memory

46 Deklarativní (kognitivní) Explicitní Nedeklarativní (procedurální) Implicitní epizodická sémantická neasociativní asociativní Dlouhodobá paměť

47 Morrisovo vodní bludiště

48 Léze temporálního laloku

49 Blue velvet arena

50 Výsledky testování v aréně (Test skrytého cíle) Alzheimerova choroba Kontrolní skupina Vaskulární demence Mírná kognitivní porucha

51 - habituace -sensitizace -imprinting Deklarativní (kognitivní) Explicitní Nedeklarativní (procedurální) Implicitní epizodická sémantická neasociativní Není souvislost dvou podnětů nebo činnosti a následku asociativní Dlouhodobá paměť

52 nedeklarativní neasociativní Habituace Senzitizace

53 Dlouhodobá paměť nedeklarativní neasociativní Habituace Senzitizace

54 Dlouhodobá paměť nedeklarativní neasociativní -imprinting

55 Konrad Lorenz

56

57 Deklarativní (kognitivní) Explicitní Nedeklarativní (procedurální) Implicitní epizodická sémantická neasociativní asociativní Do mozku se zapisuje časová souvislost dvou nebo více podnětů Dlouhodobá paměť klasické podmiňování instrumentální podmiňování (standardní a motorické učení) podmíněná chuťová averze priming (ovlivnění odhadu)

58 Ivan Petrovič Pavlov Podmiňování klasické

59 Sir Charles Scott Sherrington Podmiňování klasické

60 Nepodmíněný reflex

61 Podmíněný reflex Podmíněný podnět Mechová vlákna Paralelní vlákna Nepodmíněný podnět Oliva inferior Šplhavá vlákna Purkyňova buňka Ncl. Interpositus Ncl. Ruber Jádro ncl facialis

62 Podmíněný reflex – mozkové struktury Nucleus nervi trigemini (V) Motorická jádra hlavových nervů (VI, VII) Ncl. olivaris inferior – šplhavá vlákna Kůra mozečku Kochleární jádra Pontinní jádra – mechová vlákna (kůra mozečku) Nucleus interpositus Nucleus ruber (motorická jádra hlavových nervů (VI, VII)

63 Instrumentální podmiňování (standardní) Edward Lee Thorndike ( )

64 Instrumentální podmiňování (standardní)

65 Priming (ovlivnění odhadu, podněcování) Nápověda Expozice jednoho stimulu ovlivňuje reakci na další stimulus Vyhledávání známého Použití známého schématu Nevědomý proces, patří do nedeklarativní (implicitní) paměti Ovlivňuje nás, i když vědomě si už nic nepamatujeme

66 Priming (ovlivnění odhadu, podněcování) ABSENT INCOME FILLY DISCUSS CHEESE ELEMENT FLOATING

67 Priming (ovlivnění odhadu, podněcování)

68 ABS INC FIL DIS CHE ELE FL

69 Vyřešte následující anagramy: Soubor 1 TRSVE HOLT AKY BANUD KLEOŠI NĚKUS ASKO Soubor 2 DLIVOKA APIL HÁBĚR ATLOPA REASKY ASKO

70 Vyřešte následující anagramy: Soubor 1 SVETR KALHOTY BUNDA KOŠILE SUKNĚ SAKO Soubor 2 KLADIVO PILA HRÁBĚ LOPATA SEKYRA KOSA

71 Paměťové strategie Úroveň zpracování informace – Fyzikální STŮL Je slovo napsáno velkými písmeny? -AkustickáKOČKARýmuje se slovem vločka? - SémantickáNARCISOznačuje slovo druh rostliny? Craig a Lockhart 1972, In Sternberg R.J.: Kognitivní psychologie, Portál, Praha 2002: s. 187.

72 Tony Buzan 1979 Efekt sněhové koule Zapamatování se uskutečňuje díky vazbám a asociacím. Čím má paměťová zásobárna méně prvků, tím menší je pravděpodobnost, že se nové prvky zaznamenají a propojí s ostatními.

73 Paměťové strategie Elaborace – propracování 1.nalezení více způsobů, jak se učit Craig a Lockhart 1972, In Sternberg R.J.: Kognitivní psychologie, Portál, Praha 2002: s. 187.

74 Autoreferenční efekt Zda se slova vztahují k naší osobě Informaci si můžeme zorganizovat podle vlastního systému Učení nakupené distribuované (nejlépe do několika dní – REM spánek) Opakování elaborované uchovávající

75 Soulad mezi způsobem kódování a postupem, jak bude informace vybavována (např. učení podle Dg, ale použití v praxi podle symptomů) Upořádání podle kategorií Vyjmenujte všechna města v ČR Vyjmenujte všechna města v ČR, která začínají na písmeno A …………………………………. B ………………………………..... C ………………………………….

76 Opakování Rozpis nejefektivnějšího opakování Nastudování učiva První opakovánípo dvou hodinách Druhé opakovánítentýž den večer Třetí opakovánípo dvou dnech

77 Paměť a emoce - 11.září 2001 Význam kontextu – potápěči

78 Paměťové pomůcky Upořádání podle kategorií – př nákup Interaktivní představy Akronyma – př vit rozpustné v tucích ADEK Akrostich – př 1.sloupec Mend tabulky H, Li, Na, K, Rb, Cs, Fr Napovídající slova – chlapec – boj - boy

79 Konsolidace pamětní stopy Důkazem je postkomoční retrográdní amnézie Otázka zániku trvalé pamětní stopy Zapomínání – podm podnět se dlouho nevyskytuje PP nevyvolá NP, ale stopa zůstává  úspora Vyhasínání – PP aplikován bez spojení s NP, signál se stává neutrální Přepracování – PP znamená něco jiného než původně

80 Souhrn

81 Molekulární úroveň, synapse Posttetanická potenciace Dlouhodobá potenciace

82 Deklarativní (kognitivní) Explicitní Nedeklarativní (procedurální) Implicitní epizodická sémantická neasociativní asociativní Krátkodobá paměť Střednědobá paměť Dlouhodobá paměť

83 Paměť je výsadou blbých. Chytrý nemá čas si pamatovat, chytrý musí vymýšlet Jan Werich

84


Stáhnout ppt "Paměť Buněčná a molekulární podstata tvoření paměťní stopy Dělení paměti."

Podobné prezentace


Reklamy Google