Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Monika Mikolášková Kapitoly z dějin světové literatury LS 2011/12, téma: Literatura a gender.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Monika Mikolášková Kapitoly z dějin světové literatury LS 2011/12, téma: Literatura a gender."— Transkript prezentace:

1 Monika Mikolášková Kapitoly z dějin světové literatury LS 2011/12, téma: Literatura a gender

2  Osobnost E. Jelinek  Genderové momenty v divadelních hrách Co se stalo, když Nora opustila manžela … Klára S.  Esejistická tvorba Ženská ne-oběť  Román Pianistka

3  kontroverzní autorka, představitelka tzv. „protivlastenecké“ poválečné rakouské lit.  tvorba zahrnuje poezii, prózu, scénáře, eseje, překlady  2004 – Nobelova cena za literaturu za „hudební vliv hlasů a protihlasů v románech a dramatech, pomocí kterého jedinečným způsobem odkrývá absurditu a nutkavou sílu společenských klišé“  extravagance, sebeprezentace  ostrá feministická pozice, komunistka

4  narozena 1946 v Mürzzuschlagu ve Štýrsku  otec – chemik židovsko-českého původu, zemřel na psychiatrické klinice  klášterní škola, hudební škola, konzervatoř ve Vídni, paralelně s gymnáziem  studium dějin umění a divadelní vědy přerušila kvůli psychickým problémům, v této době začala psát (1967)  nekonvenční manželství  1995 odchází z rakouské veřejnosti, zákaz uvádění svých děl (návrat 1998, opětovný zákaz 2000)

5  Debut 1967 sbírka – Lisas Schatten  Esej die endlose unschuldigkeit  Zlom 1975 – román Milovnice (die Liebhaberinnen)  1977 – první rozhlasová hra: Co se stalo, když Nora opustila manžela aneb Opory společnosti  1983 – skandál s hrou Burgtheater, román Pianistka  Texty vztahující se k aktuální politice v Rakousku: Das Lebewohl. Ein Heider-Monolog

6  Otevírá společenská tabu:  Genderová problematika  Nacistická minulost Rakouska  Kritika soudobých společenských poměrů, rasismu, xenofobie  Rakouská národní klišé: idyla venkova, kulturní společnost, znalci hudby  Její kritici:  Nařčena z pornografie  „Nestbeschmutzerin“

7  totální negace, extremismus zobrazení  „zoufalství negativity a touha po pozitivním jsou možná částí rakouské podstaty“  mnohoznačné myšlenkové modely  kritika řeči podobná Karlu Krausovi  zvláštnost jazyka – polopřímá řeč, nejednoznačnost, odcizující, ironická výřečnost, neustále se měnící pozice vypravěče, směřuje k destrukci, demontáži  střídání stylů – vysoká i triviální literatura, slovní hříčky, citáty, aliterace, styl pop- kultury, mění hranice žánrů

8  „Usekli ženě hlavu a dovolují jí jen tělo, protože hlavou by si mohla něco myslet…“  úděl ženy ve světě, kde mají slovo muži  její hrdinky nejsou emancipované, životaschopné, jsou naivní, omezené  pozoruje společnost, ve které je žena v nevýhodě, ale své hrdinky nelituje, můžou si za vše samy, nechají se ukolébat frázemi  nenabízí žádné řešení, chce jen na tyto jevy upozornit

9  Co se stalo, když Nora opustila svého manžela aneb Opory společnosti - návaznost na Ibsena - žena pouhou loutkou, panenkou na hraní v rukou muže - vztah společnosti k ženě jako k prostituujícímu se zboží - žena je součástí kapitálu muže - nemožnost ženské emancipace v mužsky dominantním světě

10  „Můj manžel si přál, abych byla domácká a uzavřená, protože žena se nemá rozhlížet kolem sebe, nýbrž především buď nahlížet do vlastního nitra, nebo vzhlížet ke svému muži.“  „K první dělbě práce údajně došlo mezi mužem a ženou při počínání dětí. Práci s dětmi má ale jen žena. Díky tomu je zase celá a jako nová.“  Šéf: „Vy tančíte tak nedráždivě.“ Nora: „Chtíč a pornografie jsou aktem zabíjení ženy. Spojenectví mužů se vždy posvěcuje znesvěcením ženy. Nejedná se tu o nic jiného než o rituál patriarchální nadvlády.“ Šéf: „Vy toho ale naděláte kvůli těm nejprimitivnějším věcem.“

11 - konkretizuje znevýhodněnou pozici ženy v patriarchálně strukturované společnosti na příkladu uměleckého uplatnění - muž – samostatný tvůrce uměleckého díla, glorifikován x žena – „výkonná“ umělkyně (herečka, zpěvačka), nenalézá patřičné uznání - odkaz na pianistku Claru Schumann, která potlačila své ambice ve prospěch manžela - umělecké ambice žen ubity náhledem společnosti na ženu

12  Klára – umělkyně X manžel Robert – znemožňuje její uměleckou činnost (často těhotná) básník Gabriel – spatřuje v ní pouze objekt své sexuální touhy „muž tvoří, žena je utvářena“

13  „mizející“ ženy – souvisí s jejich neschopností mluvit Nora: „Já jsem staromódní žena, která zcela ustupuje za muže, až už je vidět jen on.“  proces umlčení ženy – emancipace = boj žen s vlastní neschopností promluvit  vnitřní schizofrenie ženy - spisovatelky  upozornění na nerovnoprávné zacházení se ženou  radikální negativita pohledu na společnost, žena je vždy obětí!

14  V knize „Sexualizované násilí, ženské zkušenosti z nacistických koncentračních táborů“ (Amesbergerová, H., Auerová K., Halbmayrová B., Praha, BB/art 2005) …“tato nebytnost je tedy ženou, je to jakési To, ale jako žena má být využito pro to jediné, k čemu tu je: být tělem. Musí být tělem, nebo nesmí být ničím.“

15  přelomové dílo autorky  řada autobiografických prvků  označen za pornografický  kritika rakouské hudební kultury  mezilidské vztahy plné intimního násilí  žena – oběť (tyranizující matky, vlastní ctižádosti, vztahu společnosti k erotice, pojetí krásy, rozdělení ženských a mužských rolí, ke sportu, povolání, umění)  důležité – odosobněný, technizovaný jazyk, odstup vyjádřený i polopřímou řečí

16  znecitlivělá, vyšinutá učitelka klavíru, znásilněné monstrum bez citu  žije v područí své matky, smyslem života jsou jí drobné prohřešky proti tomuto sevření  Autorka: „Není bláznivá, to určitě ne. Je neurotická, ale není blázen. Je to pouhý krvavý důsledek – v pravém slova smyslu…Není ji dopřáno mít právo vybrat si muže a nadto všechno mu přikázat, aby ji mučil, ani dominance v podrobení jí není povolena. Obecně pro ženu skoro všechno, co přesahuje narození a výchovu dětí, je považováno za namyšlenost.“

17  vztah nadřízeného a podřízeného  vztah majitele k majetku, důležitá je absolutní kontrola na jedné straně a absolutní podřízení na druhé  strach, pokora, pokus o únik, marný vzdor  NÁSILÍ!

18  nadřazenost, pohrdání x stádovost, primitivita  pozlátko počestnosti x šokující vnitřek  život v zajetí schémat, klišé, pokryteckých tradic  NÁSILÍ!

19  žena – oběť  láska – boj, jde o moc, ovládnutí, od počátku nemožnost porozumění  láska v chápání Eriky– podřízení, odevzdání osobní svobody  NÁSILÍ!

20  výlučnost, sebestřednost, sebevědomí x trestání se za sebemenší chybičky  masochistické působení bolesti, tělesné i psychické  NÁSILÍ!

21  hyperbolizovaní násilí páchané na hrdince od jejího narození jí způsobilo znecitlivění, touhu po zážitcích sado-masochistického ražení  zhmotnění řetězu intimního násilí  feministický postoj je zde součástí kritického pohledu na život ve společnosti (žena jako objekt sexuálního zájmu – popis peep show, prostituce, voayerství, bezcitných sexuálních vztahů, představy hlavní hrdinky o úspěšné ženě – její zvrácenost, nemorálnost)

22  žena nemá srovnatelnou pozici ve světě, kde mají hlavní slovo muži  důležitá je její tělesnost, s tou je zacházeno jako s jiným majetkem  ženy jsou oběti – pokrytecké morálky, společenských klišé, stereotypů, představ o kráse, rodině, sexualitě….  zároveň si způsobují své podřízené postavení samy svou naivitou  řešení se nenabízí, je jen nutné na tyto jevy stále upozorňovat


Stáhnout ppt "Monika Mikolášková Kapitoly z dějin světové literatury LS 2011/12, téma: Literatura a gender."

Podobné prezentace


Reklamy Google