Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22I Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22I Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO."— Transkript prezentace:

1 Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22I Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.5 Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Výchova k občanství Název: Kultura Autor: Ivana Skalická Stručná anotace: Prezentace informuje o druzích kultury a médií. Metodické zhodnocení: Žáci pochopili, že kultura je nedílnou součástí našeho života a je třeba ji neustále rozvíjet. Využito VkO 7.B 6.1.2012 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ivana Skalická 1

2 Kultura VkO 7 2

3 Kultura v širším smyslu = vše, co vytvořil, nebo z přírodních zdrojů přetvořil člověk v užším smyslu = to, co informuje, vzdělává, rozvíjí osobnost člověka 3

4 Kultura historická 1. Kulturní památky hmotné stavby – hrady, zámky, kostely… umělecká díla hmotná – sochy, obrazy… instituce, které uchovávají dědictví předků – muzea, skanzeny… městské památkové rezervace 4

5 2. Kulturní památky nehmotné jazyk národa zvyky a tradice (svátky a jejich oslavy…) lidová slovesnost (písně, pohádky, básně, pověsti…) tance, hry, hudba… poutní místa… náboženství… 5

6 Kultura současná 1. Kulturní instituce divadla kina kulturní domy koncertní sály domy dětí a mládeže kluby… 6

7 2. Sdělovací prostředky = masmédia noviny časopisy rozhlas televize internetové portály… → hromadné působení – naráz může sledovat velké množství lidí na různých místech 7

8 Vývoj kultury → s životem člověka je spojena již od pravěku → původně bylo cílem zajistit dobré podmínky života → v současnosti je kultura nezbytnou součástí životního stylu, vyjádření pocitů, vidění světa… Umění ProdukčníReprodukční = něco nového vytvářím= předvádím díla (obraz, hudba, román…)někoho jiného (zpívám, tančím…) 8

9 Otázky a úkoly 1.Rozliš, co je přírodního a co kulturního původu: byt, houby v lese, noviny, jezevec, nůž, divadlo, internet, vzduch, pískovec, had. 2. Jmenuj 3 nehmotné kulturní památky. 3.Které kulturní instituce znáš v Pardubicích? 4.Zdůvodni, proč televize, noviny, internet „tvoří“ veřejné mínění. 5.Uveď příklady produkčního a reprodukčního umění. 9

10 Řešení 1.Přírodní: houby, jezevec, vzduch, pískovec, had, kulturní: byt, noviny, divadlo, nůž, internet. 2.Jazyk, zvyky, tance, náboženství… 3.Východočeské divadlo, DDM Delta, Cine Star… 4.Sdělují informace a často také hodnotí, takže někteří lidé přejímají jejich názory. 5.Produkční: malíř - obraz, skladatel – hudba… reprodukční: tanečník - balet, zpěvák – píseň… 10

11 Zdroje JANOŠKOVÁ, Dagmar, ONDRÁČKOVÁ, Monika, ČÁBALOVÁ, Dagmar, MARKOVÁ, Hana, ŠEBKOVÁ Jitka. Občanská výchova 7. učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1.vyd. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2004. ISBN 80-7238-325-6, s. 18 – 21. Klipart MS Office 11


Stáhnout ppt "Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22I Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO."

Podobné prezentace


Reklamy Google