Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Autoři: Mgr. Eva Boráňová Předmět:Pedagogika Třída: 4.A Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy: 14. 2. 2014 Jazyk : čeština Název: Psychické.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Autoři: Mgr. Eva Boráňová Předmět:Pedagogika Třída: 4.A Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy: 14. 2. 2014 Jazyk : čeština Název: Psychické."— Transkript prezentace:

1

2

3 Autoři: Mgr. Eva Boráňová Předmět:Pedagogika Třída: 4.A Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy: Jazyk : čeština Název: Psychické deprivace a subdeprivace Anotace: Rozdělení, příčiny, řešení a prevence psychických deprivací a subdeprivací, zejména u dětí Klíčová slova: Deprivace, subdeprivace, klasifikace, diagnostika, terapie, prevence

4

5 DEPRIVACE – nedostatečné uspokojení důležité psychické nebo fyzické potřeby jedince, nejčastěji citové strádání – jakýkoliv nedostatek citů a emocí pociťovaný jednotlivcem SUBDEPRIVACE – lehčí forma deprivace, v dnešní době se sní setkáváme častěji než s deprivací. Projevuje se citlivým ukazatelem řeči, opožďováním psychomotorického vývoje.

6 Deprivace může nastat jak u dětí z ústavů, tak u dětí žijících v rodinách U ústavní výchovy jsou úskalí poměrně jasná: * dítě nemá možnost vytvořit si hluboký citový vztah k jedné osobě a chybí mu malá primární skupina jako je rodina * většina dětí vystřídá více ústavních zařízení, může se objevit separační úzkost * ani prostředí dobrého domova nezaručuje dítěti dostatek podnětů pro jeho harmonický vývoj * u menších dětí chybí verbální i neverbální komunikace * u větších chybí modely vztahů v rodině * dalším problémem je ukončení výchovného působení dětského domova v 18 letech nebo po dokončení přípravy na povolání * mladí lidé z dětských domovů mají často zkreslené představy o tom, jak „svět venku“ funguje a je pro ně velmi těžké se v něm zorientovat, najít si zaměstnání, bydlení… Možnosti deprivace v rodině už tak zřejmá není: * v rodině existuje naprostý nedostatek sociálně emočních podnětů pro vývoj dítěte nebo v rodině podněty objektivně existují, ale dítěti jsou nepřístupné

7 * U subdeprivace je velmi obtížná, její projevy jsou nespecifické – neklid, nervozita * Při deprivaci může dojít k narušení psychického vývoje a deprivace se tak může projevit ve všech složkách osobnosti * Základním východiskem diagnózy je anamnéza – osobní a rodinná, jde o kompletní rozbor všech dokumentů o jedinci, dále psychologické vyšetření

8 * BIOLOGICKÁ – lidé strádají nevyváženým přístupem k potravě, např. v příjmu tekutin, vitamínů, tepla, hygieny, nedostupností léků. Dlouhodobá biologická deprivace má velmi negativní důsledky pro lidský organismus * MOTORICKÁ – lidé strádají nemožností cestovat, trpí nedostatkem soukromí a prostoru. Vlivem odpírání pohybu trpí nosný aparát pohyblivosti, dochází k prudkému zhoršování motorické inteligence a klesá umění motorického chování * SENZORICKÁ – lidé strádají nedostatkem smyslových zážitků. Vlivem jednotvárných smyslových zážitků klesá lidská inteligence, obrazotvornost a představivost se ztrácí, dochází k celkové devastaci vnímání a prožívání. Tato deprivace způsobuje rezignované chování * SOCIÁLNÍ – lidé strádají ztrátou sociální identity – ztrátou kontaktu s blízkými lidmi, ztrátou zaměstnání, bydliště. Dlouhodobou nezaměstnaností se vzdalují příležitostem na změnu rostoucí negativní sociální situace a sociálního stavu * CITOVÁ – neuspokojená potřeba dotyku, přátelství, lásky a jistoty. Lidé strádají dotyky a lásku. Potřeba lásky nebo přátelství je velmi silná, ale nemůže být úplně a dlouhodobě uspokojena, vlivem depresí, nemocemi nebo pracovními nebo finančními nesnázemi

9 * SPÁNKOVÁ – delší stav bdělosti bez spánku, který začíná chybět * PSYCHOSOCIÁLNÍ – nábožensky založený jedinec trpí ve světském světě * RELATIVNÍ – jedinec svou sociální situaci vnímá jako nepříznivou

10 * REAKTIVACE – zajištění podmínek pro rozvoj motoriky a normálních funkcí smyslových orgánů (hlavně u mladších dětí) * REDIDAXE – přeučení, snaha o vytvoření nových návyků, které by nahradily ty staré * REEDUKACE – převýchova, zaměření na přestavbu osobnosti, uplatňuje se zde psychoterapie * RESOCIALIZACE – zapojení dítěte do společnosti, pomoc dítěti při budování uspokojivých vztahů vůči jeho okolí

11 * Celospolečensky nastavená opatření - zkrácení pracovní doby zaměstnaným matkám * Včasný zásah sociálních pracovníků - při zanedbávání, týrání, sexuálním obtěžování * Finanční podpora rodinám s dětmi * Manželské poradny * Velká integrace retardovaných dětí

12 ZANGRILLI, Alessandro. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BRIGGS, Christiaan. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: a_Oil_Refinery_in_Iraq.jpg a_Oil_Refinery_in_Iraq.jpg


Stáhnout ppt "Autoři: Mgr. Eva Boráňová Předmět:Pedagogika Třída: 4.A Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy: 14. 2. 2014 Jazyk : čeština Název: Psychické."

Podobné prezentace


Reklamy Google