Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Business Intelligence 1.  Definice BI  Historie BI  Dopady BI na firemní procesy.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Business Intelligence 1.  Definice BI  Historie BI  Dopady BI na firemní procesy."— Transkript prezentace:

1 Business Intelligence 1

2  Definice BI  Historie BI  Dopady BI na firemní procesy

3 „BI je vědomá, soustavná transformace dat ze všech dostupných zdrojů do nových forem, poskytujících informace, která je řízena firemní činností a orientována na výsledky.“ Obvykle zahrnuje řadu nástrojů, databází i dodavatelů (infrastruktura), které zajistí nejenom počáteční řešení, ale i schopnost reagovat na změnu požadavků firmy nebo trhu. Účelem BI je změna prostředí řízeného daty na prostředí proaktivní. Hlavním cílem je automatizovat a integrovat co nejvíce kroků a funkcí. (Mike Bierre)

4  1884 – Herman Hollerith – první patent se vztahem k BI (for "the art of compiling statistics")Herman Hollerith  1945 – Vannevar Bush – „As we may think“ (předvídá potřebu nástrojů pro přístup ke znalostem v obchodních organizacích)As we may think  1958 – Hans Peter Luhn: A Business Intelligence System. IBM JournalA Business Intelligence System  1960’s – předchůdcem BI systémy pro podporu rozhodování (DSS)  1989 – Howard Dresner – navrhnul označení BI jako zastřešující pojem pro celou škálu nástrojů a technik pro podporu firemního rozhodování  1997 – první interaktivní webově orientovaný reportovací nástroj (Business Objects – Web Intelligence)Business Objects – Web Intelligence

5  70. léta 20.stol. – první nabídky nástrojů pro dotazování a tvorbu výstupů z databází pro neprogramátory (mnoho odlišných formátů dat, mnoho nástrojů)  Lepší chápání způsobů jak ukládat a přistupovat k datům  Odhalení mnoha nepřesností a anomálií v datech  Velmi málo uživatelů

6  Počátek 80. let 20.stol. – vznik Informačních center (IC)  Centrální služby koncovým uživatelům  Spojka mezi netechnickými uživateli a IT  Vyhledávání požadovaných dat, výběr nástrojů, zaškolování a další podpora  Význam IC poklesl s nástupem osobních počítačů (PC) a tabulkových kalkulátorů ▪ - ztráta centralizovaných znalostí o analýzách u firem

7  Konec 80. let 20.stol. – rychlý nástup klient/server systémů, protože:  Sálové systémy jsou drahé a nemoderní  Data je lépe skladovat po menších, levnějších částech  Výpočty se budou provádět na databázi (server) pomocí nástrojů (koncový uživatel)  Distribuované zpracování je norma ▪ - technická úroveň PC neumožňovala v té době kvalitativně vyšší náhradu sálových počítačů ▪ - velká různorodost HW, roztříštěné a vícenásobné ukládání a zpracování dat ▪ + velký pokles cen HW

8  Počátek 90.let 20. stol. – pokus o sjednocení dat – informační sklady (IW)  Ponechat data bez úprav na místě vzniku  Zabezpečit přístup odkudkoliv jakýmkoliv nástrojem (výpočty na straně klienta) ▪ - uživatelé se musí potýkat s chybami ▪ - většina aplikací vyžaduje data z více rozdílných zdrojů ▪ - problematická přesnost a spolehlivost výsledků ▪ + upozornění na potřebu metadat

9  90. léta 20. stol. – éra datových skladů (DW) a datových tržišť  Část výpočtů (předzpracování dat, standardní a očekávané procesy) se přesouvá na stranu serveru  Řešení obsahují sadu připravených nástrojů a umožňují uživatelům měnit nebo definovat metriku dat  Nástroje pro WHAT-IF analýzu  Sledování vybraných parametrů (KPI – Key performance indicator) a automatické upozorňování uživatelů na dosažení/překročení nastavených mezí

10  Očekávané přínosy: růst produktivity, zlepšení podmínek práce, zvýšení prestiže, …  Různé skupiny uživatelů:  Oddělení IT  Netechničtí koncoví uživatelé  Analytici  Externí uživatelé  Firma

11  Technická podpora produktů  Hw a sw požadavky  Formát dat  Spolupráce s dalšími IT systémy  Aktualizace  Zálohování/obnova  Řešení provozních problémů,…  Nemá přímé zkušenosti s technologiemi BI  Pro úspěch BI řešení je nezbytné plné zapojení IT oddělení

12  Nedostatek schopností nebo času učit se pracovat s novými nástroji  Jaké jsou povinnosti vzhledem k novým nástrojům?  Značná očekávání (příklady – success stories) x realita  Zkušenosti s tabulkovými procesory (co všechno umí Excel – a co teprve dokáže ten nový BI!) – rozdíl v objemu zpracovávaných dat  Časové nároky na učení systému  Kategorie koncových BI uživatelů  Intenzivní analytici (zpravidla s IT vzděláním) – 2%  Ad-hoc, příležitostní uživatelé (asistenti, specialisté) – 5-10%  „spotřebitelé“ (manažeři) – více než 80%

13  Dokáží nejefektivněji využívat nástroje BI  Nemají takové nároky na jednoduchost ovládání; spíše možnosti nástrojů  Navrhují úpravy, vylepšení, rozšíření aplikací a jsou první „testeři“  Kriticky posuzují komerční nabídky BI řešení

14  Vlastní dotazy do firemních databází  Problém bezpečnosti informací  Většina externích dotazů je náhodná, ad-hoc a neočekávaná  Analýza požadavků a příprava a dodávání požadovaných informací  Testování na „pilotních uživatelích“

15  Celofiremní řešení nebývají obvyklá  Různí lidé zpracovávají různými nástroji stejná data a dostávají stejné nebo i různé výsledky  Vznikají lokální kopie dat - ostrůvky informací  Různé definice stejných proměnných, hodnot  Potřeba sjednocení v celofiremním měřítku  „jedna pravda“  BI není jen o dotazování a reportování – je to nové paradigma týkající se vytváření, zpracování a využívání firemních dat

16 Gartner Business Intelligence Summit April 2012 | Los Angeles, CA


Stáhnout ppt "Business Intelligence 1.  Definice BI  Historie BI  Dopady BI na firemní procesy."

Podobné prezentace


Reklamy Google