Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá."— Transkript prezentace:

1 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá střední škola a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Č. Budějovice, s.r.o., Jeronýmova 28/22, České Budějovice Kód materiáluKlíčová aktivita III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu DUM č. 10 – Historický vývoj Československa z pohledu hospodářství léta 20. století AutorIng. Kateřina Smejkalová Tematická oblastMakroekonomie AnotaceDUM je určen pro výklad učiva předmětu Makroekonomie jako příprava na maturitu, dále jako podklad pro výuku makroekonomie v prvním ročníku RočníkRočníky 4., 1. a dále dle potřeby jako výchozí /doplňující při výkladu v ročníku 2. a 3. Datum tvorbyLeden 2014 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 Principy a odlišnosti, privatizace, restituce

3 Osnova  Úvod  Hospodářské dějiny Československa  Shrnutí a závěr

4  Makroekonomie je důsledkem společenského vývoje.  Společenský vývoj je tedy nadstavbou s nezastupitelnou rolí pro pochopení problematiky.

5 Odrazový můstek pro naši exkurzi: Rakousko-Uhersko

6 Odrazový můstek pro naši exkurzi do minulosti: Rakousko-Uhersko  Před r byly České země součástí habsburské monarchie (po Rusku největším státním celkem v Evropě)  Hospodářství se rozvíjelo paralelně a alternativně k aktuálním koloniálním trendům v Z a J Evropě  Hospodářské zájmy nabývaly spíše charakteru regionálního  Postupné zpomalování až pokles hospodářského významu monarchie během 19. století  Dominuje zemědělství v rámci Rakouska-Uherska  České země mají průmyslově-agrární charakter podpořený obchodem a tedy se silným postavením v monarchii

7  České země v 90. letech 19. století produkují téměř 2/3 průmyslové produkce Rakousko- Uherska  České země mají téměř monopolní postavení v některých odvětvích (výroba porcelánu, textilní výroba…)

8

9 Vznik institucí  1919 – Československá měnová reforma = „Rašínova měnová reforma“  Úkol reformy: Oddělit československý peněžní oběh od ostatních částí bývalé monarchie  Alois Rašín – ministr financí a tvůrce reformy

10 Alois Rašín

11 Kroky měnové reformy A. Rašína: Uzavřít státní hranice Okolkovat veškeré oběživo, které se nacházelo na území Československa Část finančních prostředků (neokolkovaná) zadržena ve formě nucené státní půjčky Zavedena koruna československá v poměru 1:1

12 Cíle měnové reformy A. Rašína: Osamostatnit peněžní oběh Zlikvidovat inflační peníze, které vznikly v důsledku 1. světové války Vytvořit novou československou měnu Založit měnovou politiku na zvyšování kupní síly měny Vytvořit „zlatý standard“ = spojit korunu se zlatem = vytvořit potřebné zlaté rezervy (zlatý poklad)

13  Zlatý poklad vznikl dobrovolnými dary a výnosem státní půjčky ve zlatě a stříbře.  Půjčka byla splacena do roku 1926  Provedení a výsledky reformy dodnes chápány jako obdivuhodné  Československá koruna se stala jednou z nejstabilnějších měn v Evropě.

14 První republika  Ve znamení rozvoje  Ekonomika ČSR mezi 10-ti nejvyspělejšími státy světa  Problémem: - výrazné hospodářské a sociální rozdíly mezi historickým územím (Čechy, Morava, Slezsko a Slovensko)  Na Slovensko odchod české inteligence  Zásah hospodářské krize – v roce 1933 v Československu téměř 1 milion nezaměstnaných

15

16

17 ČSR po Mnichovské dohodě (září 1938)  Zlikvidována samostatná měnová a fiskální politika  Rozbití hospodářských vztahů  Násilné podřízení ekonomiky německým hospodářským zájmům  Nucená správa fašistickou vládou

18 Hospodářské důsledky německé okupace Českých zemí (Protektorátu Čechy a Morava ) Podniky – nucená správa hospodářských podniků; nacisté plně kontrolují výrobu nejdůležitějších jednotek; určeny normy a objemy produkce; německý kapitál ovládá podniky Zemědělství – německá snaha postupně kolonizovat prostor Obchod a bankovnictví – po okupaci vyhlášen kurs marky a koruny 1:10 Finance – kontrola Německem; Protektorát nucen platit tzv. válečnou daň ( mld. korun, mld. korun); Český stát připraven o 43 tun ryzího měnového zlata Spotřeba domácností – zavedeny potravinové lístky, šatenky na textil a poukázky na obuv; postupně příděly snižovány a tím posilování černého obchodu – růst cen

19 Protektorát Čechy a Morava  Zajímavost:  Potravinové lístky určeny pro 3 kategorie obyvatel: 1. Obyčejní spotřebitelé – nárok na 2 900g chleba/týden; 500 g masa/ týden; 210 g jedlého tuku; 2 l mléka 2. Těžce pracující 3. Velmi těžce pracující

20 Potravinové lístky – Protektorát Čechy a Morava

21 Poválečná léta  Den znárodnění Zkonfiskován majetek = vyvlastněn bez náhrady ve prospěch státu  Nová měnová reforma Úkolem bylo snížit objem peněz v oběhu a znovu zavést československou korunu.

22 Dvouletý plán obnovy  Předsedou vlády K. Gottwald – počátek cesty k socialismu  1947 – Vláda ČSR odmítá jednání týkající se Marshallova plánu (příčinou byla výhrůžka vůdce SSSR Stalina, který by vnímal účast na ČSR na jednání jako čin namířený proti SSSR)  Marshallův plán dle doktríny prezidenta USA Trumana dělí státy na 2 skupiny  a/ demokratické – obdrží podporu USA  b/ totalitní – neobdrží podporu USA  Nakonec podepsána dohoda ČSR a SSSR  Od léta ekonomické skupiny států: „Východ“ a „Západ“

23 Období socialistického státu v Československu  Centrální plánování – řízeno z jednoho centra  Směrnice pro hospodářský a sociální rozvoj  Pětiletky = pětiletý plán = základní ekonomický zákon zemí se socialistickým zřízením  Dle pětiletých plánů organizováno celé hospodářství země

24 Centrální plánovací komise určovala: Kde se co bude vyrábět?Za jakou cenu?Jaké budou mzdy? Kolik bude pracovníků v jednotlivých podnicích?

25 Pětiletky Industrializace, kolektivizace vesnice, zakládání družstev, budování těžkého průmyslu – měnová reforma 1954 – X. sjezd KSČ – konstatuje vysoké tempo růstu ekonomiky a zvýšení průmyslové produkce Schválení plánu na roky – prioritou zemědělství (zaostávalo) – mechanizace, traktory, družstevní objekty, strojní- traktorové stanice, JZD, vyučení odborníci s kvalifikací 1. pětiletka Upevňování základů socialistické ekonomiky 2. pětiletka

26 Pětiletky pětiletka léta – uvolnění centrálního direktivního plánování Ekonomická škola Oty Šika Ota Šik – český ekonom a politik Pražského jara Člen ÚV KSČ Tvůrce hospodářských reforem, které označujeme jako „třetí cesta“ Třetí cesta – liberalizace cen, pomalejší liberalizace zahraničního obchodu 4. pětiletka

27

28  Číst: KOHOUT. Dramata a frašky ekonomie: Kohout se ptá Kohouta. ISBN , str

29 pětiletka pětiletka pětiletka Pětiletka

30 Opakování:  Vytvořte projekt – myšlenkovou mapu na přednesené téma. Práce v tříčlenných skupinách. Využijte materiálů z odborného tisku, internetu, dále vlastní kreativitu. Podrobné zadání přednese pedagog.

31 Využité zdroje:  ČECH, Zdeněk a Zdeněk MENDL. Drsný střed Evropy: Rozhovory s Tomášem Ježkem. 1.vyd. Řitka: Daranus, 2006, 260 s. České dějiny (Daranus). ISBN  HUSÁK, Petr a Zdeněk MENDL. Budování kapitalismu v Čechách: Rozhovory s Tomášem Ježkem. 1.vyd. Praha: VOLVOX GLOBATOR, 1997, 293 s. Universum (Knižní klub). ISBN  KOHOUT, Pavel a Zdeněk MENDL. Dramata a frašky ekonomie: Kohout se ptá Kohouta. 1. vyd. Příbram: Pistorius, 2011, 179 s., [16] s. obr. příl. Universum (Knižní klub). ISBN C3%A9_d%C4%9Bjiny_%C4%8Ceskoslovenska C3%A9_d%C4%9Bjiny_%C4%8Ceskoslovenska 


Stáhnout ppt "Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá."

Podobné prezentace


Reklamy Google