Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

BAROKNÍ MALÍŘSTVÍ 2.pol. 16.stol. - pol. 18. stol.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "BAROKNÍ MALÍŘSTVÍ 2.pol. 16.stol. - pol. 18. stol."— Transkript prezentace:

1 BAROKNÍ MALÍŘSTVÍ 2.pol. 16.stol. - pol. 18. stol.

2 podobné estetické principy jako sochařství dramaticky vystupňované kompozice silný emoční náboj, expresivita, až tvarové deformace šerosvit – valérová malba, kde prostor a objem jsou tvořeny kontrastem světla a stínu – tajemno, duchovní rozměr temnosvit – barokní šerosvit, který je až nepřirozený Malířství

3 Hlavní předstvitelé Caravaggio Diégo Velásquez holandské (vlámské) zátiší – Willem Claesz – Frans Snyders holandská krajina – Jacob van Ruisdael Rembrandt van Rijn Peter Paul Rubens Vermeer van Delft Antoon van Dycke George de La Tour Frans Hals Jacob Joardaens

4 Caravaggio vl. jm. Michelangelo Merisi zakladatel it. barokního realismu v dramatických náboženských výjevech – využití světelných kontrastů velmi temperamentní, časté konflikty se zákonem (výtržnosti, souboje) náměty: – autoportrét – náboženské náměty kresba podle skutečných modelů, lidí z ulice – obviňován ze zesvětštění námětů nedrží se přesně Bible

5 Nemocný Bacchus

6 Ukřižování sv. Petra až syrový realismus osvětlení v obraze – imaginární reflektor osvětlující hl. Postavy TENEBRISMUS – pozadí se ztrácí v temné cloně

7 Salome s hlavou sv. Jana Křtitele

8 David s hlavou Goliáše

9 Judita popravující Holofernése

10 Meditující sv.Jeremiáš

11 Diégo Velásquez dvorní malíř španělského krále oficiální portréty královského rodu, dvorních šašků a trpaslíků realismus v portrétech (bez idealizace a přikrášlování) mytologické náměty zasazené do prostředí

12 Infantka Margarita

13 Dvorní dámy (La meninas)

14 Portréty dvorních trpaslíků

15 Kapitulace pevnosti Breda

16 Venušina toaleta Venuše sedí zády k divákovi, její obličej vidíme pouze v zrcadle, je celá nahá je to jediný akt ve španělském malířství 17. století, jelikož v této době bylo Španělsko velmi ortodoxní zemí, proto se akty nemalovaly

17 Prodavač vody Švadlena

18 Francisco Goya španělský malíř na hranici mezi barokním a moderním uměním Podobizny – průnik do nitra portrétovaného v důsledku mrtvice ohluchl – sužovaly ho hrůzné představy ďáblů, sabatů, vraždění a obrů - náměty jeho obrazů – některé přímo na stěny svého domu (Dům hluchého) grafické listy – Rozmary – Hrůzy války – Nesrovnalosti kritika hlouposti, pověrčivosti, dogmatičnosti, zaslepenosti, malosti, protesty proti vraždění

19

20 Saturn

21

22 Oblečená Maja Nahá Maja

23 Holandské (vlámské) zátiší zátiší složená z předmětů denní potřeby malovaná v jednom tónu 2. pol. 17. stol. - zátiší barevnější a bohatší (stříbrné konvice, sklenky, poháry) holandská zátiší – překypuje květinami a ovocem, zvířaty vlámské zátiší – velmi uměřená

24 Willem Claesz

25

26 Frans Snyders

27

28

29 Willem Kalf

30 Holandská krajina zachycení skutečné, neidealizované holandské krajiny Jan van Goyen – hnědavé, málo barevné obrazy – pruh země s pohledem na město Jacob Ruisdael – Barevnější a romantičtější

31 Jan van Goyen

32 Jacob van Ruisdael

33

34

35 Rembrandt van Rijn asi největší barokní malíř vůbec oženil se se Saskií (velké věno) vášnivý sběratel umění šerosvit, mistrovské používání barvy náměty: skupinové portréty – Anatomie doktora Tulpa – Noční hlídka intimní portréty – Hendrikje autoportréty náboženské, biblické mytologické

36 Autoportréty

37 Anatomie doktora Tulpa

38 Saskie

39 Noční hlídka skupinový portrét sdružení arkebuzníků

40 Danae

41 Útok na Rembrandtovu Danae V sobotu do petrohradské Ermitáže spolu s výpravou prišel muž, který se zeptal pracovnic muzea, který z obrazů je v tomto sále nejvzácnější. Potom přišel k Danaé a vytáhl spod pláště lahvičku, hodil ji přímo do středu plátna. Barba se okamžitě začala nadouvat, měnit barvu - ve skleničke byla kyselina sírová. Záškodník vytáhl také nůž a stačil dvakrát obraz proříznout. Pozdější expertíza uznala muže za šíleného. Byl jím občan Litvy Bronus Majgis, který svůj čin odůvodnil politickými motivy. Zasáhnutých bylo 27% plochy plátna. Mnoho expertů nevěřilo, že záchrana obrazu je ještě možná. Pracovníci Ermitáže okamžitě v ten den začali se záchrannými prácemi podle metodologie Ermitáže. Byla sestavena komise z největších ruských specialistů, která se rozhodovala mezi třemi možnostmi: vystavit obraz v takovém stavu, v jakém je, udělat kopii celého obrazu a nebo ho restaurovat. Rozhodli se pro nejtěžší řešení: restaurování. Restaurování obrazu trvalo 12 let a byly při něm použity unikátní postupy.

42 Peter Paul Rubens malíř a diplomat v jedné osobě kypré ženské postavy teplé tóny barokních ženských těl citlivý vztah k životu a jeho krásám, kt. oslavoval vlastní dílna šíře námětů: – portréty – mytologické náměty – náboženské náměty – akty – žánry – lovecké scény – historické náměty – návrhy na gobelíny

43 Únos dcer Leukippových

44 Paridův soud

45 Tři Grácie

46 Zuzana v lázni

47 Helena Fourmentová s dětmi - jedny z Rubensových nejlepších obrazů

48 Vermeer van Delft za života uznáván X existenční problémy námět: prostý interiér s oknem na L straně (odtud proudí přirozené světlo) a dívka, kt. Si čte, píše dopis, nalévá mléko, zapíná si perlový náhrdelník, paličkuje, hraje na hudební nástroj atd. Ateliér Hodina hudby barevnost sv. modrá, žlutá, bílá Malá ulice v Delftu – patří k nejlepším krajinám hol.malířství

49 Mlékařka Ateliér

50 Ulice v Delftu Pohled na Delft

51 Stále živý obraz.... Vermeer fotografie fotorealismus

52 Michal Ožibko

53 Antoon van Dycke autoportrét kultivované, elegantní podobizny učil se v dílně u Rubense

54 Georges de La Tour jedinečná práce se světlem svíčky, která osvětluje osoby, prosvítá skrz kůži

55

56

57

58

59 Frans Hals portrétista ovlivněn Rubensem skupinové portréty – okamžitý dojem – lidé, kt. jedí, pijí, smějí se později zklidnění, omezuje se barevnost zobrazení typů Cikánka Čarodějnice Maur Piják hluboké a pravdivé portréty Veselý piják

60 Jacob Jordaens pracoval v malířské dílně u Rubense malířský styl podobný Rubensovu, ale Jordaens používal výraznější ztvárnění šerosvitu a hustší barvy po Rubensově smrti převzal i jeho významné zakázky a stal se nejvyhledávanějším malířem Antverp původně katolík, přestoupil ke kalvinismu široký tematický záběr: oltáře, portréty a žánrové a mytické výjevy, akvarely, návrhy pro tapisérie a rytiny, rozsáhlé žánrové scény pijáckých večírků

61 Oslava fazolového krále

62 Portrét dcery Anny Kateřiny Prométeus

63 Vytvořený obrazový a textový učební materiál vznikl jako doplněk učebních materiálů využívaných v estetické výchově. Byl připraven výhradně pro účely výuky. Pro tyto účely nám autorský zákon dovoluje citovat autorská díla celá nebo jejich části. Doporučení: zpracované kapitoly lze využít jak pro výuku estetické výchovy, tak i dějepisu, českého jazyka, základů společenských věd…

64 Použitá literatura: Prokop,V.: Kapitoly z dějin výtvarného umění. Sokolov 2004 Černá, M.: Dějiny výtvarného umění. Idea servis, Mráz, B.: Dějiny výtvarné kultury 1 – 4. Praha 2000 Kol.: Průvodce výtvarným uměním I – V. Praha 1994 Pijoan, J.: Dějiny umění 1-10 Praha 1982 – 1990 Gombrich, E. H.:Příběh umění. Praha 1975 Herout, J.: Staletí kolem nás. Praha 1970 Internet jako zdroj obrázků


Stáhnout ppt "BAROKNÍ MALÍŘSTVÍ 2.pol. 16.stol. - pol. 18. stol."

Podobné prezentace


Reklamy Google