Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Evropské barokní malířství Rembrandt 2. část.  Holandský barokní realismus  Rembrandt 2. část  Tato výuková šablona navazuje na předcházející filmový.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Evropské barokní malířství Rembrandt 2. část.  Holandský barokní realismus  Rembrandt 2. část  Tato výuková šablona navazuje na předcházející filmový."— Transkript prezentace:

1 Evropské barokní malířství Rembrandt 2. část

2  Holandský barokní realismus  Rembrandt 2. část  Tato výuková šablona navazuje na předcházející filmový dokument zahrnutý v šabloně č. 3 a klade si za cíl doplnit a utřídit informace, které ve filmové ukázce zazněly.

3  Evropské barokní malířství  Holandský barokní realismus  Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) jeden z největších géniů v dějinách malířství  800 obrazů, 300 grafických listů, 2000 kreseb  těžiště jeho tvorby – portrét  cca 60 autoportrétů Obr. 1 Rembrandt – Saskie v klobouku, 99x79 cm, 1642.

4  Rembrandt  vývoj Rembrandtova rukopisu ---  --- malba v pozdní fázi pastózní, hrubé a neučesané tahy štětcem, potlačení detailu, monochromní barevnost  Obr. 2 Rembrandt – Vlastní podobizna s nabíraným límečkem, 38x29 cm,  Obr. 3 Rembrandt – Autoportrét s úsměškem na tváři, 82x65 cm, 1668.

5  Rembrandt  Portrétní tvorba  vzestup poptávky v 17.stol. z řad sebevědomého holandského měšťanstva  pozornost zaměřena pouze na portrétovaného – temnosvit pohltil veškeré prostředí  Skupinový portrét  novinka Obr. 4 Rembrandt – Hodina anatomie Dr. Tulpa, 1632.

6  Rembrandt  Noční hlídka (1642)  nejedná se o záznam noční hlídky, ale skupinový portrét měšťanské domobrany  představuje zlom v Rembrandtově tvorbě – vnáší děj do skupinového portrétu nepochopení a odmítnutí objednavateli  osobní prohry a tragédie v rodině Obr. 5 Rembrandt – Noční hlídka, 1642.

7  Holandské barokní malířství  světlo  nejúčinějším prostředkem magické síly Rembrandtových obrazů  Porovnání účinků světla mezi dílem Caravaggiovým a Rembrandtovým  světlo Caravaggiovo: divadelní nasvícení „reflektory“, ostré, tvrdé  světlo Rembrandtovo: křehké, jemné, zlatistvé, z neznámého zdroje - -- účinný prostředek magické, mystické a poetické síly obrazů --- tajemství Obr. 6 Caravaggio – Ukřižování sv. Petra, Obr. 7 Rembrandt – Jeremiášovo vidění zkázy Jeruzaléma.

8  Rembrandt  Akty Obr. 8 Rembrandt - Danae

9  Rembrandt  Proměna Rembrandtova díla po roce 1642: vnitřně klidné, ale silné, moudré, hluboké, málo barevné, ale bohaté v odstínech a uvolněném rukopisu --- vzdaluje se dobovým konvencím --- nepochopení, málo zakázek, dluhy Obr. 9 Rembrandt – Návrat marnotratného syna, 1668.

10  Rembrandt  Dílo grafické Obr. 10 Rembrandt – Stozlatový list, detail, suchá jehla, lept, 28x39 cm, 1649.

11  Citování odborných informačních zdrojů  Obr. 1 BECKETTOVÁ, Wendy,. Toulky světem malířství. Praha 2002: Fortuna Print, str. 163  Obr. 2 dtto 161  Obr. 3 dtto 169  Obr. 4 PIJOAN, José. Dějiny umění /7. Praha 1990: Odeon, n.p., str. 243  Obr. 5 dtto str. 253  Obr. 6 dtto str. 55  Obr. 7 dtto str. 271  Obr. 8 dtto str. 255  Obr. 10 dtto str. 273  Obr. 11 AGTE, Rolf a kol. Slovník světové kresby a grafiky. Praha 1997: Odeon s.r.o., str. 370


Stáhnout ppt "Evropské barokní malířství Rembrandt 2. část.  Holandský barokní realismus  Rembrandt 2. část  Tato výuková šablona navazuje na předcházející filmový."

Podobné prezentace


Reklamy Google