Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

NIZOZEMSKÉ MALÍŘSTVÍ 17. STOLETÍ Baroko. Nizozemské malířství 17. století Charakteristika: 16. – 17. století – velký společenský převrat v Nizozemí 1570.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "NIZOZEMSKÉ MALÍŘSTVÍ 17. STOLETÍ Baroko. Nizozemské malířství 17. století Charakteristika: 16. – 17. století – velký společenský převrat v Nizozemí 1570."— Transkript prezentace:

1 NIZOZEMSKÉ MALÍŘSTVÍ 17. STOLETÍ Baroko

2 Nizozemské malířství 17. století Charakteristika: 16. – 17. století – velký společenský převrat v Nizozemí vzpoura šlechty (Vilém Oranžský) proti Filipovi II. Habsburskému všeobecné povstání v severních provinciích rozdělení území Flandry (jih, Belgie) bohatá šlechta uznala habsburskou nadvládu - katolicismus Utrechtská unie (Spojené nizozemské provincie na severu, dnešní Holandsko) pod vedením Viléma – první buržoazní republika, protestantismus Dobové mapy rozděleného Nizozemska a ve výřezu Spojené nizozemské provincie

3 Vlámské malířství Charakteristika katolická provincie bohaté území radikální baroko rozvoj malířství, které hledalo své kořeny v italských vzorech Peter Paul Rubens: Stavění kříže

4 Vlámské malířství Peter Paul Rubens (1577 – 1640) vzešel z antverpské školy vzdělaný diplomat zkušenosti z italských studií v Mantově návrat do Antverp (1609) bohatství a sláva Autoportrét Umělcův dům v Antverpách

5 Vlámské malířství Peter Paul Rubens (1577 – 1640) raná plátna – tmavé barvy, postavy z nich vystupují návaznost na italskou renesanci postupně prosvětlovány uvolnění kompozice, větší dramatičnost Snímání z kříže, oltářní obraz pro katedrálu Matky Boží v Antverpách

6 Vlámské malířství Peter Paul Rubens (1577 – 1640) pozdější plátna zalidňuje množstvím figur – přehlednost práce celé tvůrčí dílny Rubens domalovává pouze hlavní figury a dělá poslední korektury Poslední přijímaní sv. Františka z Assisi Adam a Eva

7 Vlámské malířství Peter Paul Rubens (1577 – 1640) zaměření portréty po smrti ženy Izabely (viz obraz) vstupuje do diplomatických služeb nové manželství s šestnáctiletou Helenou Fourmentovou nejčastější modelka Malíř a jeho první žena

8 Vlámské malířství Peter Paul Rubens (1577 – 1640) nové manželství s šestnáctiletou Helenou Fourmentovou nejčastější modelka velká šíře dalších námětů Helena s dětmi a Helena jako Venuše v zrcadle

9 Vlámské malířství Peter Paul Rubens (1577 – 1640) mytologické scény s množstvím aktů nádherné barvy, citový vztah k životu a jeho krásám v některých oblastech vytýkána však i povrchnost Tři Grácie, z oslavného cyklu pro Marii Medicejskou

10 Vlámské malířství Peter Paul Rubens (1577 – 1640) portréty významých osobností i blízkých lidí Infantka Isabella Clara Eugenia, regentka jižního Nizozemí

11 Vlámské malířství Peter Paul Rubens (1577 – 1640) krajiny žánrové obrazy lovecké výjevy Zahrada lásky

12 Vlámské malířství Peter Paul Rubens (1577 – 1640) náboženské scény a historické výjevy plné dramatičnosti a napětí Rubensova výtvarná dílna vychovala celo řadu vynikajících osobností Vraždění neviňátek (1577 – 1640)

13 Vlámské malířství Anthonis van Dyck (1599 – 1641) kultivované portréty Trojportrét Karla I. Autoportrét se slunečnicí

14 Vlámské malířství Anthonis van Dyck (1599 – 1641) žánrové obrázky spojené s portréty šlechticů Král Karel I. na lovu

15 Vlámské malířství Jan Fyt (1611 – 1661) zvířata a zátiší se zvířaty Úlovek Velký pes

16 Vlámské malířství Frans Snyders ( ) Anthonis van Dyck: Portrét malíře s manželkou Lov na kance

17 Vlámské malířství Jacob Jordaens ( ) drsný realista, konkurent Rubense Autoportrét s rodinou Prométheus

18 Holandské malířství Charakteristika: střízlivější a protestantsky přisnější malíři portrétů, zátiší, krajinomalby a žánrových obrazů částečný odklon od ortodoxního pohledu na náboženská a mytologická témata Rembrandt: Kristus na rozbouřeném jezeře v Galileji

19 Holandské malířství Frans Hals (1581/5 – 1666) zakladatel tradice portrétu, vliv Rubense na tzv. skupinový portrét zachycující okamžitý dojem Autoportrét malíře Oslava důstojníků Svatojiřské gildy

20 Holandské malířství Frans Hals (1581/5 – 1666) na portrétech se jeho postavy smějí, mluví, gestikulují roztěkaná kompozice vysoká barevnost Masopustní prostopášníci

21 Holandské malířství Frans Hals (1581/5 – 1666) později zklidnění obliba lidových typů omezení barevnosti a dramatičnosti výjevů Šašek s loutnouCikánka MaurVeselý pijákČarodějnice

22 Holandské malířství Frans Hals (1581/5 – 1666) padesátá léta – rozchod s měšťanským vkusem pravdivé portréty s omezenou barevností šedá, černá, okrová, bílá Portrét ženy

23 Holandské malířství Frans Hals (1581/5 – 1666) závěr díla neuznání, chudoba vrcholná díla malířství postavy vycházejí z temnoty pozadí mluví pouze tváře a ruce vliv na impresionisty Mužské představenstvo chudobince v Haarlemu Ženské představenstvo chudobince v Haarlemu

24 Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) největší osobnost nadčasovost lidského snažení nelehký život, ztráta milované ženy Saskie a dětí nemoci a osamělost ve stáří, osudovost umění Autoportrét, 1660

25 Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) období 1632 – 1642 bylo nejšťastnějším velký dům, plno zakázek přinášející bohatství rodinné štěstí Dvojportrét malíře s manželkou Saskií

26 Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) Anatomie doktora Tulpa

27 Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) skupinový portrét období vrcholu tzv. holandského zlatého věku významný vystižením světla a stínu a nenuceným pohybem hlavní motivy: dva důstojníci v popředí a malá dívka nesoucí mrtvé kuře (symbol porážky nepřítele) Noční hlídka neboli Posádka kapitána Franse Banninga Cocqa a Willema van Ruytenburcha

28 Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) mylný dojem noční scény – pozdější nátěr tmavým lakem Rekonstrukce původní verze obrazu Kopie zhotovená před ořezáním v 17. století

29 Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) po smrti Saskie krátký úpadek, družka Hendrikje – obchod s uměleckými předměty Hendrikje jako SarahHendrikje při koupeli v řece

30 Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) biblické náměty pojímal jako osudy lidí, kteří prožívají zlomové okamžiky v životě David s Goliášovou hlavou před Saulem Hendrijke jako Batšeba v koupeli

31 Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) autoportréty, kterých vytvořil 60 a zmapoval jimi celý svůj život Autoportrét, 1830Autoportrét, 1640 Autoportrét, 1669

32 Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) pozdní dílo klid, hluboká moudrost malířsky bohaté uvolněný rukopis Židovská nevěsta

33 Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) malířsky bohaté uvolněný rukopis procítěné náměty s gesty pokání Návrat ztraceného syna

34 Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) Rembrandtovy kresby krajina lidových typů grafické práce (lepty) lept Kristus uzdravující nemocné lept Tři kříže

35 Holandské malířství Rembrandtovi následovníci 17. století – nebývalý zájem o umění v bohatém Holandsku vysoká úroveň malířských dílen zachycení krajiny Jan van Goyen: Moře v Haarlemu

36 Holandské malířství Jan van Goyen ( ) skutečná, neidealizovaná holandská krajina zájem o zachycení oblohy země nebo moře zachycuje pouze pruh v dolní části obrazu Říční krajina s rybáři

37 Holandské malířství Jacob Ruisdael (asi 1628 – 1682) barevně bohatší krajina ve stylu barokního romantismu vliv na romantické krajináře 19. století Židovský hřbitov

38 Holandské malířství Pieter Claesz (1596/1597 – 1661) představitel malby zátiší, složených z předmětů denní potřeby, zpočátku malovaná v jednom barevném tónu od pol. 17. stol. barevnější a zachycující přepychových předmětů Zátiší s pohárem a svíčkou

39 Holandské malířství Pieter de Hooch (1629– 1684) žánrové obrázky – každodenní život zavádí nás do měšťanského interiéru lidé se věnují své obyčejné práci nebo se baví Ženy popíjející s vojáky

40 Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) vrchol tohoto žánru, malíř světla a poklidu namaloval i pohled na své město, v němž bydlel Umělcova signatura Pohled na Delfy

41 Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) rané období – náboženské motivy, velmi uměřené a zlidštěné u nich skvělá malířská technika celkem zůstalo asi 40 obrazů Kristus v domě Marie a Marty

42 Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) prostý interiér svého ateliéru, zpočátku žánrové motivy později vystřídal stylizovaný portrét okno na levé straně častý barevný souzvuk modrá, žlutá, bílá a černá, typické pro holandské interiéry Voják a smějící se dívka U kuplířky

43 Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) nejčastější motiv dívka, která provádí nějakou činnost (nalévá mléko, píše dopis, hraje na hudební nástroj apod. Mlékařka Mladá dívka se džbánem na vodu

44 Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) častý barevný souzvuk modrá, žlutá, bílá a černá, typické pro holandské interiéry Krajkářka

45 Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) častý barevný souzvuk modrá, žlutá, bílá a černá, typické pro holandské interiéry Dívka čtoucí dopis

46 Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) výjimečně jsou vyobrazení muži zvláštní povolání zahledění do své práce Astronom

47 Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) obrazy vypracovány do nejmenších detailů (koberce mají pestré vzory, mapy jsou přesně podle předlohy) přitom mají obrazy přísnou, matematicky propočítanou kompozici Geograf

48 Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) někdy se na plátnech objevuje muž a žena při nějaké činnosti mnohdy se hledá nějaké symbolický motiv obrazy nejsou historiky umění jednoznačně vysvětlovány V ateliéru

49 Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) postavy se někdy ztrácejí v pozadí nejpozoruhodnějším aspektem na nich je perspektiva meditativní nálada a harmonie Hodina hudby

50 Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) malba portrétů nemá za úkol zachytit určitou podobu tváře zachycují určité vlastnosti a charaktery Dívka v červeném klobouku

51 Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) malba portrétů nemá za úkol zachytit určitou podobu tváře zachycují určité vlastnosti a charaktery Dívka s perlovou náušnicí

52 Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) finanční problémy zřejmě značně narušily umělcovu psychiku maloval ještě méně než dřív obavy o budoucnost se projevily na jeho zdravotním stavu a předčasnou smrtí Alegorie víry

53 Kontrolní otázky: Jaké proudy v nizozemském malířství rozlišujeme? Kdo jsou jejich hlavní představitelé? Co podnítilo jejich rozdílný vývoj? Kterým rozhodujícím námětům se oba proudy věnují? Jakým odlišným způsobem ztvárňují oba směry biblické nebo mytologické motivy? Kterému představiteli nizozemského malířství patří asi obraz vlevo a podle jakých znaků bychom mohli autorství určit? Nizozemské malířství 17. století

54 Citace Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí:


Stáhnout ppt "NIZOZEMSKÉ MALÍŘSTVÍ 17. STOLETÍ Baroko. Nizozemské malířství 17. století Charakteristika: 16. – 17. století – velký společenský převrat v Nizozemí 1570."

Podobné prezentace


Reklamy Google