Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Poradenské služby podporující vzdělávání dospělých: realita nebo sen? Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Poradenské služby podporující vzdělávání dospělých: realita nebo sen? Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno."— Transkript prezentace:

1 Poradenské služby podporující vzdělávání dospělých: realita nebo sen? Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno

2 Poradenské služby Profesionální forma poskytování pomoci, která podporuje růst, rozvoj či kvalitativní změnu v životě člověka. Pomoc je nabízena veřejně. Obsahem nebo cílem pomoci je vzdělávání nebo učení dospělých.

3 Role poradenských služeb ve vztahu ke vzdělávání dospělých Podpůrná role Cíl: Stimulovat poptávku po vzdělávání a podpořit účast dospělých na vzdělávání (odstraňování bariér na straně jedince, bariér na straně vzdělávací nabídky, slaďování vzdělávání, zaměstnání a osobního života). Úkoly: Vytvořit komplexní a dostupný informační systém o vzdělávacích příležitostech, vzdělavatelích a dalších službách. Umožnit každému jedinci najít si svou vzdělávací dráhu. Zrovnoprávňovat přístup ke vzdělávání (odstraňovat bariéry). Rozvíjet nabídku vzdělávání prostřednictvím poradenství pro vzdělavatele (školy, vzdělávací instituce, firmy, další organizace).

4 Role poradenských služeb ve vztahu ke vzdělávání dospělých Rozšíření vzdělávacích příležitostí Cíl : Přispět ke zlepšení nebo obnovení zaměstnatelnosti jedinců. Pomáhá stát se kompetentní při plánování a řízení vlastního vzdělávání, povolání a změn či přechodů. Úkoly: Integrovat poradenství do sytému dalšího vzdělávání v celé šíři. Poskytovat poradenské služby ve vazbě na potřeby trhu práce tj. rozšířit dosavadní nabídku poradenských služeb o služby kariérového poradenství.

5 Metodologický postup 1. fáze: Identifikovat poskytovatele poradenských služeb pro dospělé (19-65 let) Východiska: výsledky procesu tvorby indikátorů pro celoživotní poradenství v evropských zemích systém kariérového poradenství v ČR Výzkumný vzorek: webové adresy, kde je zveřejněna nabídka poradenských služeb ve vztahu ke vzdělávání nebo kde se prezentují činnosti vykazující znaky poradenských služeb týkající se vzdělávání Kategorie: podle jednotlivých úrovní a sektorů podle typů poradenských služeb podle cílových skupin klientů 2. fáze: Analyzovat nabídku poradenských služeb jednotlivých typů poskytovatelů Výzkumný vzorek: instituce, které na svých webových stránkách prezentují poradenské služby ve vztahu ke vzdělávání nebo prezentují činnosti, které vykazují znaky poradenské služby týkající se vzdělávání Pilotáž a vyplňování „dotazníku“

6 Poradenské služby podle cílových skupin dospělých Pro všechny Databáze a webové portály Poradenské instituce na národní úrovni (3) Zaměstnaní Vzdělávací agentury (27) Personální agentury (51) Profesní a zájmová sdružení, profesní asociace, odborové svazy (18) Nezaměstnaní Úřady práce Personální agentury Sociálně a zdravotně znevýhodnění Organizace pro zdravotně a sociálně znevýhodněné osoby (34)

7 Analýza nabídky poradenských služeb I. Cíl poradenských služeb: Začlenit jedince do vzdělávání Zapojit jedince do vzdělávání za účelem získání zaměstnání nebo profesního vzestupu Rozvoj jedince Obsah poradenských služeb Poskytování informací o vzdělávacích příležitostech, vzdělavatelích a dalších službách Databáze a webové portály Poradenské instituce na národní úrovni Úřady práce Navigace a podpora jedince při hledání vlastní vzdělávací dráhy Poradenská pracoviště na ZŠ, SŠ, VŠ Úřady práce pouze ve vazbě na trh práce Personální agentury, soukromé poradenské firmy pouze ve vazbě na trh práce Odstraňování bariér ve vztahu k účasti na vzdělávání Organizace pro zdravotně a sociálně znevýhodněné osoby Úřady práce pouze ve vazbě na trh práce

8 Analýza nabídky poradenských služeb II. Prezentované způsoby poskytování služeb Neziskové organizace (34) Vzdělávací agentury (27) Personál. Agentury (51) Prof. sdružení (18) Osobní 63% Osobní 48% Osobní 45% Osobní 0% Info 0% Info 8% Info 4% Info 44% Obojí 37% Obojí 44% Obojí 51% Obojí 56%

9 Analýza nabídky služeb III. Naplňování role poradenských služeb Podpůrná role všechny typy organizací Rozšíření vzdělávacích příležitostí Nabízejí se vzdělávací příležitosti pouze ve vazbě na potřeby trhu práce Vzdělávací agentury Profesní a zájmová sdružení, profesní asociace

10 Závěry Absentují poradenské instituce s nabídkou služeb zaměřených pouze na vzdělávání a učení. V nabídce služeb převažuje podpora vzdělávání za účelem uplatnění na trhu práce (profesního růstu). Objevují se všechny typy služeb (informování, orientace klienta, „případový management“). Služby jsou poskytovány na základě poptávky (klientský přístup) nikoli na základě potřeb (nabídkový přístup).

11 Děkuji za pozornost Připomínky a komentáře pošlete na adresu:


Stáhnout ppt "Poradenské služby podporující vzdělávání dospělých: realita nebo sen? Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno."

Podobné prezentace


Reklamy Google